Förslag på killis önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Förslag på killis önskas

    Har under många år funderat på killis utan att komma till skott. Det verkar som
    att det är vanligt att hålla killis med 1(hane)+2(honor) i relativt små akvarier.
    Jag undrar om det inte går att hålla typ 4(hanar)+8(honor) av samma art i ett något större akvarium, typ runt 100 liter. Har ni några förslag till lämpliga killis för denna typ av akvarium.
  • Robert P
    Användare
    • april 2004
    • 11

    #2
    Jag har haft 8 hannar och 12 honor av Fundulopanchax Nigerianus "Makurdi" i ett 200 liters tillsammans med dvärgciklider och tetror och det funkade bra.

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Några förslag på arter är:
      Fundulopanchax nigerianus, Aphyosemion striatum, Epiplatys dageti och Chromaphyosemion-arter.
      En större och ganska vanlig art är Aplochelius lineatus (vanlig eller guldform).

      Frågan är vilka du kan få tag på ( i butiker är det realtivt ovanliga) men genom lokala akvarieföreningar eller Skandinaviska killisällskapet så kan det vara lättare.

      Lycka till!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag har följande killisar i mitt 500 liters västafrikasällskapskar:
        ca 20 st epiplatys dageti dageti
        ca 10 st fundolopanchax gardneri
        5 st Chromaphyosemion splendopleure "big kamp"

        Alla dessa verkar fungera bra tillsammans med lite tuffare ciklider och tetror. Epiplatysgruppen har jag målmedvetet odlat fram för att de är så utpräglade ytvattenfiskar och jag viller ha gott om dem. I yngelkaret går nu ytterligare ett tiotal "big camp som skall upp så småningom. Det kommer alltid med några Fundulopanchaxyngel i varje kull, de följer väl med som ägg i lekväxterna. Skall du ha en lättodlad så välj någon fundolupanchax, svårt att misslyckas med.
        MVH
        Magnus















        2

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Skandinaviska killisällskapet har ett bra forum där du säkert får en massa bra svar på alla killifrågor.

          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Beror lite på vad du vill ha "liv" någonstans. De flesta killis lär funka i ett 100 liters, men det kan vara svårt att inreda det rätt så att det blir yngel av dem (om du nu vill det). Epiplatys dageti monrovie-varianten är i mitt tycke snygg. Otroligt lättodlad (enklare än guppy påstår jag). Går ibland att hitta i normala zoo-affärer också, håller verkligen till vid ytan. En minigädda också, så för små firrar som sällskap rekommenderas inte. Inred högt alternativt med mycket flytväxter så blir det yngel av dem.

            Stimlevande killies finns också, många av lyktögonen är det. Aplocheilichtys, Poropanchax, Lacustricola, Micropanchax är några namn de går under. Norman´s lampeye brukar gå att få fatt i på vanliga zoobutiker ibland. Hannarna har en sanslöst fascinerande kampteknik när de är i större kar; de kan liksom simma baklänges i bra hastighet. Ser ut som om man "klistrat ihop" firrarna, de drar med varandra runt hela karet. En annan verkligt grann stimlevande killi är Procatopus aberrans. Svår att få fatt i men väl värd jakten. De stimlevande killifiskarna håller ofta till från mitten och uppåt i karet. Ett stim lyktögon i större kar brukar framkalla utrop som "Wow!!" och "Det där är saltvatten, va?!"

            Fundulopanchax borde också gå väldans bra, men en del av dem blir lite större. Rekommenderar inte någon av årstidsfiskarna, t ex Nothobranchius. Visserligen bland de grannare man kan se i fisksammahang öht (kolla t ex på N. eggersi), men de är kortlivade och måste odlas på konstant om du ska kunna ha dem längre än ett år. Är du ciklidiot är de dessutom lurigare att odla än ciklider.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ja Patrik, när jag skrev frågan så tänkte jag nog på Aphyosemion australe, Aphyosemion
              stiatum, Fundulopanchax gardneri och Fundulopanchax sjoestedti.
              Dina förslag är ju verkligt fina, Hittade en bild på Procatopus aberrans som du föreslog
              och den är verkligen läcker. Vore kul att odla lite äggläggare igen som motvikt
              till de mer eller mindre självförökande malawicikliderna.
              Tänkte prova att tillverka syntetiska lekmoppar ala " Anders Cassel, Killis" och lägga i dem
              i "sällskapsakvariet", Efter lek så plockas moppen upp o läggs i ett litet kläckakvarium.
              Det kanske inte blir så många yngel så men enkelt är det ju om det fungerar.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Dessa har jag hallit pa detta satt. De flesta beter sig nastan som mbunor. Undantaget ar Rivulus crypocallus

                Rivulus cylindaceus
                Rivulus insulapinorum
                Rivulus cryptocallus
                Fundulopanchax gardneri
                Poropanchax normanni
                Procatopus aberans
                Aplocheilichthys spilauchen
                Aplocheilus lineatus

                Sedan har jag forsokt med Rivulus ornatus (asch, den jag hade har bytt namn, kommer inte ihag just nu). Den funkade inte. Den verkade fa svindel i hoga akvarier.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ja Patrik, när jag skrev frågan så tänkte jag nog på Aphyosemion australe, Aphyosemion
                  stiatum, Fundulopanchax gardneri och Fundulopanchax sjoestedti.
                  Dina förslag är ju verkligt fina, Hittade en bild på Procatopus aberrans som du föreslog
                  och den är verkligen läcker. Vore kul att odla lite äggläggare igen som motvikt
                  till de mer eller mindre självförökande malawicikliderna.
                  Tänkte prova att tillverka syntetiska lekmoppar ala " Anders Cassel, Killis" och lägga i dem
                  i "sällskapsakvariet", Efter lek så plockas moppen upp o läggs i ett litet kläckakvarium.
                  Det kanske inte blir så många yngel så men enkelt är det ju om det fungerar.
                  Lekmopp kan funka bra även i sällskapskar. Skoj med yngel, så testa och se!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...