Algätande fiskar till malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Nej men med en storlek på 6 cm och stor spridning i Östafrika så låter det som om det borde vara en perfekt akvariefisk.
    Om det är Chiloglanis av något sort så är de mycket transportkänsliga om jag fattat det rätt. I så fall det enda problemet med den firren. Ska även finnas andra sugmalar just från Afrika (inte riftlakes), men det är samma problem med dem. Kan vara orsaken till att de sällan syns i handeln.

    Snäckor funkar i rätt många kar med sjöciklider, verkar bara vara några få firrar därifrån som äter dem (Jullar t ex). Fast nu har du ju redan testat, och det gick bra!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #17
      Snäckor är riktigt superbra på att äta alger. Mina 3 har klarat flera dagar i malawiburken.

      Kolla bara på bilden vad den gör med bakgrunden!
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Snäckor är riktigt superbra på att äta alger. Mina 3 har klarat flera dagar i malawiburken.

        Kolla bara på bilden vad den gör med bakgrunden!
        Har man inte vaxter ar de kanon! Jag har vid ett par tillfallen rakat ut for att de har (1) fortplantat sig och (2) en dag fatt for sig att pa ett par timmar jamna alla vaxter med marken.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Snäckor är riktigt superbra på att äta alger. Mina 3 har klarat flera dagar i malawiburken.

          Kolla bara på bilden vad den gör med bakgrunden!
          Det ser skrämmande ut Christian...tuggar han bort bakgrunden också?

          Hur som helst så kan dessa sniglar föröka sig grymt vid gynnande miljö...samt att när de dött så avger de ett gift som kan vara skadligt för fiskarna (iallafall vad jag läst mig till om de där).
          Senast redigerad av StefanL; 16 januari 2007, 17:08.

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #20
            Denna sort lämnar ju ägg ovan ytan så det ska nog gå och hålla koll på lite. Just nu är de stora och lätta att plocka bort. Har haft dem i några månader i en mindre burk utan fortplantning.

            Bakgrunden är BTN och det ser värre ut på bilden än vad det är. Den blir iallafall riktigt ren.

            De har inte rört växterna i det gamla akvariet. Det finns ju typ 3 sorter som ser likadana ut där en av dem inte äter växter.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #21
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              De har inte rört växterna i det gamla akvariet. Det finns ju typ 3 sorter som ser likadana ut där en av dem inte äter växter.
              Annars kan det bli en bra uppföljning till din artikel i Ciklidbladet; "Hur man avvecklar ett växtakvarium - från träsk till malawikar"
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Har testat en snigel jag köpte av Arnold på Åleds i våras. Den heter tydligen Nerita spec och är en liten gynnare som käkar alla alger!!! Har ett kar som blir på bara några dagar fullt av alger på rutorna. I detta kar går mina "över blivna" T-ciklider (ett par jullar en Calvus hanne osv.).
                Jag släppte ner dessa fyra som jag köpte & på några dagar så kunde man se in i karet!!! Och inte nog med det, dom rensade karet på alger helt! Kanon effektiva! Det ända är att dom är lite kortlivade i sötvatten, men dom förökar sig inte i sött utan dom måste ha bräck/salt vatten. Efter detta försök så köpte jag fyra till och släppte ner i mitt kar för överblivna malawi ciklider och det funkade utmärkt ända tills jag råkade glömma att lägga tillbaka mitt ena täckglas. Hittade dom utanför karet & bara en klarade sig. :-(
                Men dom är hypereffektiva till och med täckglasen håller dom rena, så jag rekomenderar dom!
                Kommer ni över dom så har ni en snygg snigel (tigerrandig) som sköter städningen i karen.

                Kommentar

                • Lena*
                  Användare
                  • november 2006
                  • 72

                  #23
                  På tal om algätare, hänger på den här tråden och frågar; jag har ngn slags mal, mörkbrun botten med vita prickar - snygg för att vara algätare om ni frågar mig. Men vad heter den, ngn som vet det? Skulle gärna skaffa mig en sådan zebrarandig också, men har inte hittat det ännu.

                  Kommentar

                  • HAKANIHORNET
                    Användare
                    • november 2002
                    • 71

                    #24
                    Hej
                    Skrev inte Roger Häggström en artikel i bladet om en fisk som var väldigt lik siamesisk algätare som fanns i Malawisjön.
                    Kommer inte ihåg vilket år men tippar på mitten av -90 talet.
                    Håkan
                    Västervik

                    Tur att folk har olika intressen annars skulle det bli så trångt i zoobutikerna..........

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Ursprungligen postat av HAKANIHORNET
                      Hej
                      Skrev inte Roger Häggström en artikel i bladet om en fisk som var väldigt lik siamesisk algätare som fanns i Malawisjön.
                      Kommer inte ihåg vilket år men tippar på mitten av -90 talet.
                      Den finns här: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9808&LOPNR=5
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke Jarhl
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2277

                        #26
                        Jag hade 2st labeo cylindricus i mitt malawi kar slutet på 90 talet funkade fint tills dom blev runt 20cm då dom gärna käkade fjäll på mindre eller svagare fiskar,kanske just dessa var en tillfällighet med detta,,, någon mer som har haft dom kanske men annars var dom jäkligt duktiga algätare men dom krävde nog mer alger när dom blev större än vad mitt kar kunde erbjuda ,dom höll min BTN bakgrund klinisk sålänge jag hade dom men det blev för mycket terror til lslut.
                        Micke Jarhl Med akvarium!

                        Kommentar

                        • andmob
                          Användare
                          • november 2003
                          • 72

                          #27
                          Ang. giftet så råkade jag för ett tag sedan ut för att två fullvuxna sniglar dött samtidigt, dessutom "bara" i ett 152-liters och där fanns inga tecken på förgiftning..ancistrusar käkade friskt på sniglarna och jag lät dom hållas ett tag innan jag plockade upp de renätna skalen och gav till mina snäckskalslekare

                          För övrigt har mina aldrig rört några levande växtdelar överhuvudtaget men tror det är så som någon skrev att det rör sig om flera snarlika arter i handeln. Se http://www.applesnail.net/ för massa info!


                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Det ser skrämmande ut Christian...tuggar han bort bakgrunden också?

                          Hur som helst så kan dessa sniglar föröka sig grymt vid gynnande miljö...samt att när de dött så avger de ett gift som kan vara skadligt för fiskarna (iallafall vad jag läst mig till om de där).

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Jag brukar köra med posthornssnäckor som städare i en del yngelburkar - denna startade rätt bra på frontrutan:

                            Annars avger inte snäckor något gift när de dör vad jag vet, men dör de i mängder (eller är stora) så fördärvas vattnet snabbt när de ruttnar. Det är en del kött i en snäcka.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #29
                              Kan man inte lära snäckan att bara äta alger på glaset , bakgrunden vill jag ha alger på!

                              Kommentar

                              • matek
                                Användare
                                • december 2004
                                • 32

                                #30
                                Algätande skonsam fisk

                                Jag har gjort moduler i betong enligt Patriks beskrivning här på forum och använt tillsatsmedel som gör betongen (extra) vattentät. Om jag nu skaffar någon algätande mal av de typer som denna tråd handlar om, tror ni att de kommer att skada modulerna? Vad finns det för skonsamt alternativ att hålla algpopulationerna i schack. Jag ska ha Tanganyikafisk (icke vegetarianer i karet).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...