CA kombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • keno
    Användare
    • oktober 2006
    • 119

    CA kombination

    Hej alla CA freaks, och GOTT NYTT ÅR!
    Som jag sagts tidigare så tänker jag konvertera om till CA ciklider, eftersom jag har slutat att odla malawi och tanganyika ciklider pga av platsbrist etc. Har dock sparat 11 akvarium för framtida bruk!!
    Då jag nu ska börja att skaffa mig CA ciklider undrar jag, eller rättare sagt vill jag ha tips på kombinationer av arter som kan tänkas att fungera ihop, ganska enkelt eller hur!?
    Förutsättningen är följande, 720 l med moduler klart för attack + ett 250 l .
    Skulle kunna tänka mig någon av följande arter t.ex.
    1) Cichlasoma pearsei.
    2) Parachromis friedrichstalii.
    3) Hypsophrys nicaraguensis.
    4) Någon trevlig vieja etc etc ets.

    Absolut inga HYBRIDER!!!
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av keno
    Hej alla CA freaks, och GOTT NYTT ÅR!
    Som jag sagts tidigare så tänker jag konvertera om till CA ciklider, eftersom jag har slutat att odla malawi och tanganyika ciklider pga av platsbrist etc. Har dock sparat 11 akvarium för framtida bruk!!
    Då jag nu ska börja att skaffa mig CA ciklider undrar jag, eller rättare sagt vill jag ha tips på kombinationer av arter som kan tänkas att fungera ihop, ganska enkelt eller hur!?
    Förutsättningen är följande, 720 l med moduler klart för attack + ett 250 l .
    Skulle kunna tänka mig någon av följande arter t.ex.
    1) Cichlasoma pearsei.
    2) Parachromis friedrichstalii.
    3) Hypsophrys nicaraguensis.
    4) Någon trevlig vieja etc etc ets.

    Absolut inga HYBRIDER!!!
    Pearsein, nicaraguensen och någon vieja (dock ej maculicauda för den är nog för aggressiv) kan fungera bra ihop i ett 720 l kar. Freddien kan i och för sig också gå där men det tråkiga med den, och alla andra parachromisar, är att den håller sitt revir hela tiden, även mellan lekarna. Det gör att resterande fiskar kommer att få hålla sig i den andra änden av karet hela tiden och då åtminstone pearsein och viejan kommer att bli rejält stora för eller senare kommer det att bli för trångt.

    Parachromisarterna passar bäst i ett eget kar (så var det sagt, sent skall syndaren, dvs jag själv, vakna).

    För 250 l karet så finns det ett antal arter att välja på, företrädesvis då inom släktena Archocentrus (Sebraciklid, sajica, spilurus) och Thorichthys (Eldbuk).

    Framför allt arterna inom släktet Thorichthys hade det varit intressant att se mer av, det verkar inte som om det är någon som har så mycket av dem här på forumet. Själv har jag ett Eldbukspar, men det är allt.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      För 250 l karet så finns det ett antal arter att välja på, företrädesvis då inom släktena Archocentrus (Sebraciklid, sajica, spilurus) och Thorichthys (Eldbuk).
      ??? tillhör dom inte cryptoheros eller har de bytt nu igen

      Kommentar

      • keno
        Användare
        • oktober 2006
        • 119

        #4
        Släktet thorichtys finns det tyvär inte så mycket beskrivit av här på forumet, tillgången på arten har jag själv inte gjort någon större analys av, men som gammal odlare kommer man väl att börja snoka runt, intressant art för övrigt, ingen som importerar ca ciklider till sverige? Eller får man ta saken i egna händer?

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av Lutt
          ??? tillhör dom inte cryptoheros eller har de bytt nu igen
          Var inne på fishbase och där hette det Archocentrus, Fast å andra sidan byter de namn så ofta. Byter man kalsonger lika ofta som de byter namn så hinner man inte med att få bromsränder i kalsongerna.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          Arbetssätt...