GRO-LUX rör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE-FONZ
    Användare
    • oktober 2005
    • 99

    GRO-LUX rör

    TJENA!!

    Köpte mig ett Gro-lux rör för att ge ett "förstärkande" tillskott till mina röda fiskar, Men jag tycker inte det blir någon större skillnad. Ska tillägga att det bara var ett rör jag köpte till mitt kar. Det andra röret är aquarell. Någon som har förslag på hur man ska göra med belysningen när det gäller gro-lux rören?

    Jag var hos malawijanne för några månader sedan, måste säga att jag var väldigt imponerad av det röda han lyckades få fram med sitt foder. Men jag tror att han även hade gro-lux rör på sina kar. nu matar även jag med mycket färg foder och har gett resultat, men jag tycker inte grolux röret som jag köpte gav någon effekt.

    Ingen som har några egna idéer som ni kan dela med er?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Aquarellet tar ju fram massa rött det men har sammtidigt ett ganska mycket starkare sken än grolux vilket slätar ut lite av det röda som kommer fram bättre i lite mörkare kar, blir du inte tillfreds med ett sånt plus ett grolux så kanske det e dags att byta aquarellet mot ytterligare ett grolux så du har 2 =)
    Hjälper inte det så kör mer astaxanthin, hjälper inte det så vette fanken... =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Johnny_1
      Användare
      • oktober 2003
      • 313

      #3
      Vad har du för bottenmateril i ditt kar?
      Själv har jag svart grus och då menar jag riktigt svart grus som glänser och det ger effekt vill jag lova ;-)).
      Kör även med ett rör som butikerna använder i sina köttdiskar.
      Senast redigerad av Johnny_1; 30 december 2006, 23:55.
      www.malmoakvarieforening.se

      Kommentar

      • THE-FONZ
        Användare
        • oktober 2005
        • 99

        #4
        Ska nog köpa ett grolux rör till efter nyår, eller ja om det nu finns pengar kvar efter nyår
        Jag kör med råda sand och matar med foder som innehåller mycket astaxanthin. har ju sett en och en annan snubbe som sitter inne med super röda fiskar. Kan ju vara så att de enbart kör med grolux rör.

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • oktober 2003
          • 313

          #5
          Jag matar med färgfoder som du men jag ville dessutom öka effekten av det röda så jag spädde på med svart grus.
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • THE-FONZ
            Användare
            • oktober 2005
            • 99

            #6
            Ursprungligen postat av Johnny_1
            Jag matar med färgfoder som du men jag ville dessutom öka effekten av det röda så jag spädde på med svart grus.
            jag gillar inte det svarta gruset, man kanske bara ska köra med grolux? och skippa aquarellen?
            men risken är att det blir ganska mörkt i akvariumet.

            Kommentar

            • Pieter
              Användare
              • augusti 2004
              • 251

              #7
              har ni reflektorer på era ljsramper?

              därför jag frågar är för att när jag köpte min 200*60 med fyra lysrör så trodde jag att det var reflektorer med i rampen, men där hade man fel!

              undrade varför ljuset var lite svagt i burken med en sådan ramp å då som sagt visade sig att jag saknar dessa. detta e tydligen ett extra tillbehör till en aluminium ramp

              hahaha så har jag kört i 1 år nu och nästa vecka har jag det fixat med lösa reflektorer som man knäpper dit på rören smidigt å bra.

              ett litet tipp kolla om ni har detta annars så får ni köpa detta med å efter detta så kommer det nog att lysa upp bra mycket mer.

              //Pieter

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Vissa armaturer har behandlats med en vit färg som i princip ger samma reflektion som de som är av metall, det är meningen att man inte ska behöva reflektorer av metall i dessa.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av THE-FONZ
                  TJENA!!

                  Köpte mig ett Gro-lux rör för att ge ett "förstärkande" tillskott till mina röda fiskar, Men jag tycker inte det blir någon större skillnad. Ska tillägga att det bara var ett rör jag köpte till mitt kar. Det andra röret är aquarell. Någon som har förslag på hur man ska göra med belysningen när det gäller gro-lux rören?

                  Jag var hos malawijanne för några månader sedan, måste säga att jag var väldigt imponerad av det röda han lyckades få fram med sitt foder. Men jag tror att han även hade gro-lux rör på sina kar. nu matar även jag med mycket färg foder och har gett resultat, men jag tycker inte grolux röret som jag köpte gav någon effekt.

                  Ingen som har några egna idéer som ni kan dela med er?
                  Dom som håller på med skytte och längdskidåkning, dom brukar man kunna se med glasögon som har ganska rött glas. Det kanske är lönsamt att prova ett par sådana istället för att byta till gro-lux rör.
                  Kar som bara har gro-lux rör tycker jag ser ganska sjuka ut, kan tänka mig att svart grus blir snyggare än vitt för det vita blir nästan lila i mina ögon.
                  Är fisken inte snygg i naturtroget ljus så får man väl byta till någon annan sort.
                  Visst kanske man kan ha ett gro lux rör i rampen, men i så fall tillsammans med två eller tre mer normala rör. Själv kör jag enbart med Aquastar rör och känner mig ganska nöjd med det ljuset.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Ursprungligen postat av THE-FONZ
                    Ska nog köpa ett grolux rör till efter nyår, eller ja om det nu finns pengar kvar efter nyår
                    Jag kör med råda sand och matar med foder som innehåller mycket astaxanthin. har ju sett en och en annan snubbe som sitter inne med super röda fiskar. Kan ju vara så att de enbart kör med grolux rör.
                    Se till så att du har rampen långt fram närma framrutan och ha endast groluxet tänt. Jag tycker man får bättre färg genom att bara ha ett rör längst fram tänt mot att ha 2st tända.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • Mattilohela
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 145

                      #11
                      hej jag kör med Philips Aquarelle 2st dom ger mycket röd färg jag är nöjd med dom allafall

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Personligen så tycker jag att Grolux-rören är rent skit. Jag använder mycket hellre Aquarelle för att få fram det röda...och så ger det också ett mer naturligt ljus. Grolux är knasrött och har en ganska svag ljusstyrka vilket gör att det ser skumt ut...dvs overkligt...iallafall för mig.

                        Kommentar

                        • THE-FONZ
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 99

                          #13
                          NU har jag bestämt mig ska köra med ett aquarell längst bak och ha grolux i mitten och sedan köra ett aquarell längst fram. va tror ni om den kombinationen.

                          Kommentar

                          • THE-FONZ
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 99

                            #14
                            Köpte två gro lux rör, fyfan vilken skillnad det blir på de röda fiskarna

                            Kommentar

                            Arbetssätt...