Dovii från Herkules Zoo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tom EA
    Användare
    • december 2006
    • 14

    Dovii från Herkules Zoo

    Hei!

    I går kjøpte jeg 3 stk Dovii från Herkules Zoo i Gøteborg.
    De var 3-5 cm lange. Er det noen som vet hvor/hvem disse kommer fra?
    Glemte å spørre fordi jeg ble så glad da jeg endelig klarte å få tak i Dovii!
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av Tom EA
    Hei!

    I går kjøpte jeg 3 stk Dovii från Herkules Zoo i Gøteborg.
    De var 3-5 cm lange. Er det noen som vet hvor/hvem disse kommer fra?
    Glemte å spørre fordi jeg ble så glad da jeg endelig klarte å få tak i Dovii!
    De kommer troligtvis från Tjeckien, vad jag vet så har de kommit därifrån de senaste gångerna som doviin har tagits in till Sverige.

    Kul att du har skaffat dovii, vi är inte så många här i norden som har sådana.
    Själv har jag ett lekpar (och på Ciklidhobby i Södra Sandby går det en hane och 2 honor som är syskon till mina).
    Fortsätt att skicka inlägg och berätta hur de utvecklas.

    Av egen erfarenhet så kan jag tillägga att de går bra med andra ciklider upp tills dess att de är drygt 20 cm, sen vill de gärna ha ett eget kar. Sammanhållningen hane-hona är exemplarisk.
    Har aldrig haft några problem med det under de snart 8 åren och totalt 6 lekpar (om jag inte minns helt fel, 3 generationer är det dock) som jag har haft dovii.

    Vad har du mer för fisk?

    EDIT - Såg att det var ditt första inlägg...så...VÄLKOMMEN till forumet
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Tom EA
      Användare
      • december 2006
      • 14

      #3
      Hei!

      Takk for svaret og for velkomsten! Har vært "lurker" her på forumet noen år, men tenkte å bli mer deltagende
      Har drevet med akvarium siden slutten av 80-tallet men med CA-ciklider kun de siste 5 år.

      Så mine Dovii' sde er fra Tsjekkia. Tenkte kanskje de var fra deg eller noe. Har jo sjekket alle Dovii tråder her og har skjønt at du har "suppliet" mange personer med Dovii's

      Her er min CA-fiskeliste:
      720L Sentral Amerika
      - Jaguar (30 cm)
      - Flowerhorn (15 cm)
      - Zebra ciklider (5-10 cm)
      - Jack Dempsey (10-15 cm)
      - Red Devil (10 cm)
      - Pleco (20-30 cm)
      - Juvel ciklider (5-12 cm)

      375L - Sentral Amerika
      - Red Devil (5-15 cm)
      - Zebra (5 cm)
      - Pleco (15 cm)
      - Juvel ciklider (5-12 cm)

      92L - Sentral Amerika
      - 3 stk Dovii (3-6 cm)

      Link til bilder fra min 720 Liter:



      I dag tidlig så jeg noe interessant på den største dovi'en. Den er kun 6 cm men jeg klarer likevel å se 3 små tenner (typ 1/2 mm). Syns det var tidlig å se, men det er kanskje slik det er med alle Dovii's?

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av Tom EA
        I dag tidlig så jeg noe interessant på den største dovi'en. Den er kun 6 cm men jeg klarer likevel å se 3 små tenner (typ 1/2 mm). Syns det var tidlig å se, men det er kanskje slik det er med alle Dovii's?
        Det är inte ovanligt att se tänderna på doviin redan när de är så små som dina.
        Fick du bara tag på 3 st?
        Tänkte att ju fler du har desto större chans att få ett par av dem, även om de inte är så kinkiga med partner när det väl är dags. Hanarna är lite av haremlekare om de får chansen.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Tom EA
          Användare
          • december 2006
          • 14

          #5
          Dessverre fikk jeg bare tak i 3 stk. Ringte til Herkules dagen før og de sa at de bare hadde 1 Dovii igjen. Men når jeg så akvariet fant jeg 2 mindre Dovii's i tillegg som gjemte seg.
          Ville gjerne ha litt flere, men vet ikke om jeg skal satse på et par ennå. Skal en tur til Gøteborg i mars også så kanskje jeg er heldig og får tak i flere da.

          Hvor ofte mater du og bytter du vann til baby-dovii's?
          Jeg matet ca 3 ganger om dagen (tetra cichlid pellets) og byttet vann 2-3 ganger i uka til mine baby-jaguarer og de vokste fort - men jeg har inntrykk at andre mater mer og bytter vann daglig for å få fiskene til å vokse maksimalt.

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #6
            På Expert-Zoo i Ludvika (litet ställe i dalarna) har dom Dovii, just nu har ägaren Runo ett par inne på odlingen som går med ca 3 cm stora yngel. Dovii-paret gick ute i affären med de andra stora centralarna, men dom var för bråkiga så Runo flyttade in dom till ett akvarium på odlingen och så... lekte dom.

            Så har ni vägarna förbi Ludvika så kan ni säkert få med er lite små Dovii-yngel.
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ursprungligen postat av Tom EA
              Dessverre fikk jeg bare tak i 3 stk. Ringte til Herkules dagen før og de sa at de bare hadde 1 Dovii igjen. Men når jeg så akvariet fant jeg 2 mindre Dovii's i tillegg som gjemte seg.
              Ville gjerne ha litt flere, men vet ikke om jeg skal satse på et par ennå. Skal en tur til Gøteborg i mars også så kanskje jeg er heldig og får tak i flere da.

              Hvor ofte mater du og bytter du vann til baby-dovii's?
              Jeg matet ca 3 ganger om dagen (tetra cichlid pellets) og byttet vann 2-3 ganger i uka til mine baby-jaguarer og de vokste fort - men jeg har inntrykk at andre mater mer og bytter vann daglig for å få fiskene til å vokse maksimalt.
              Mat fick de 2-4 gånger om dagen och vattenbyte blev det 1 gång i veckan. Mina smådovii har alltid fått gå länge tillsammans med föräldrarna i ett stort kar. Jag flyttade dem när de var runt 3-4 cm. Vid denna storleken så fick de den dumma ovanan att börja äta på föräldrarna istället.
              När jag fick dovii första gången så var det nyligen frisimmande yngel som jag fick från zoobutiken. Då fick jag byta vatten 1 gång varje dag. Hade dem då i ett 60 l kar.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Tom EA
                Användare
                • december 2006
                • 14

                #8
                Vedlagt er link til bilde av mitt største Dovii yngel. Jeg leste at hanner får prikker på gjellene ved alt fra 3-5". Er det for tidlig å si hilket kjønn denne Dovii'en har? (bildet viser kanskje ikke nok av fisken - vanskelig å få tatt gode bilder av de fordi de fortsatt er litt skye)

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tom EA
                  Vedlagt er link til bilde av mitt største Dovii yngel. Jeg leste at hanner får prikker på gjellene ved alt fra 3-5". Er det for tidlig å si hilket kjønn denne Dovii'en har? (bildet viser kanskje ikke nok av fisken - vanskelig å få tatt gode bilder av de fordi de fortsatt er litt skye)

                  http://nettakvariet.no/galleri/showp...=14119&cat=500
                  Det var en märklig färg för att vara ett doviiyngel, kan du ta fler bilder. Normalt sett så är de gråaktiga med svarta och vitare markeringar.
                  Mitt första intryck när jag såg bilden var att det var ett friedrichstahlii yngel.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • jimmy
                    Användare
                    • december 2002
                    • 44

                    #10
                    tycker oxo att fisken har lite "fel" färger

                    på minner lite om jaris bild på honan i artbeskrivningar ? om du vill kolla den.


                    kolla den länken o fota gärna lite mer bilder och post i tråden

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tom EA
                      Vedlagt er link til bilde av mitt største Dovii yngel. Jeg leste at hanner får prikker på gjellene ved alt fra 3-5". Er det for tidlig å si hilket kjønn denne Dovii'en har? (bildet viser kanskje ikke nok av fisken - vanskelig å få tatt gode bilder av de fordi de fortsatt er litt skye)

                      http://nettakvariet.no/galleri/showp...=14119&cat=500
                      Håller med, det liknar en "Freddie"..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Tom EA
                        Användare
                        • december 2006
                        • 14

                        #12
                        Skal prøve å ta noen flere bilder når de står i ro. Sjelden fiskene viser seg
                        Fiskene ligner veldig på linken du la ved jimmy, så kanskje det ikke er Dovii.

                        Kommentar

                        • Tom EA
                          Användare
                          • december 2006
                          • 14

                          #13
                          Her er to bilder til: (har inget bra digitalkamera så det er så som så med kvaliteten)




                          Når jeg ser bildene fra Freddy'en syns jeg disse ligner med på en slik en Dovii. Det jeg syns er litt rart er at tennene vises på disse fiskene - trodde ikke de gjorde det på de andre guapotene.

                          I så fall 2. gang jeg "tror" jeg kjøper Dovi
                          Hehe.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tom EA
                            Her er to bilder til: (har inget bra digitalkamera så det er så som så med kvaliteten)




                            Når jeg ser bildene fra Freddy'en syns jeg disse ligner med på en slik en Dovii. Det jeg syns er litt rart er at tennene vises på disse fiskene - trodde ikke de gjorde det på de andre guapotene.

                            I så fall 2. gang jeg "tror" jeg kjøper Dovi
                            Hehe.
                            Ser ut som freddie.

                            Kommentar

                            • Tom EA
                              Användare
                              • december 2006
                              • 14

                              #15
                              Jeg skal til Gøteborg og Helsingborg nå til helgen.
                              Noen som vet om Dovii's til salg i nærheten der?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...