If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hehe. Låter kusligt likt min egen situation när jag köpte min 350D. Och då hade jag ändå läst på en hel massa om bländare, slutare, osv. (på Zaphis fotokurs på hans hemsida och fotosidan.se, mm.) Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...
Konstigt nog har hon inte så bra koll på det teoretiska. Jag är bra på det teoretiska, men får inte till det praktiskt. Hon är inte lika bra på det teoretiska, men får än då till det rent praktiskt. Vissa har det bara, och så är det.
suck ja vists e det så, de e litte tråkigt med naturbegåvningar, de bara klickar til så blir det bra medans en anna fipplar med alla möljliga siffor å grejor å så bara skiter de sig men men det är bara inse att man får lära sig det från grunden =) skoj det med.. men vore kul med lliiiiite naturbegåvning ibland...
Bilderna blev inte bra, mend et berodde nog på att jag inte kan hanterade ännu.. men min sambo plockade upp den och sken upp ordentligt för det är hon som har haft ett foto intrtesse längre än jag. och de första 10 bilderna hon tar är i klass med vilken som helst av er...
Hehe. Låter kusligt likt min egen situation när jag köpte min 350D. Och då hade jag ändå läst på en hel massa om bländare, slutare, osv. (på Zaphis fotokurs på hans hemsida och fotosidan.se, mm.) Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...
Konstigt nog har hon inte så bra koll på det teoretiska. Jag är bra på det teoretiska, men får inte till det praktiskt. Hon är inte lika bra på det teoretiska, men får än då till det rent praktiskt. Vissa har det bara, och så är det.
Självkalrt följs vi åt! kul! Det jag har probelm med är alla siffor... och till vad siffrona tillhör? och hur de kombineras. och till vad sifforna tillhör... damn, det är ju det som är en av de vikiga saker för att få bra foton jue. =I
Men men.. har med mig användarhandboken te jobbet å läser den här tiom.
Lämna en kommentar:
Gäst svarade
När jag köpte kameran borde jag köpt nytt tangent bord oxå , det jag har får mig att framstå som om jag inte kan stava...
Lämna en kommentar:
Gäst svarade
Härligt Decimus!
Då var vi två glada amatörer på foto. Har inte fått in det här med blänfare och det heller men det kommer väl. Har precis börjat experimentera jag med så vi kan ju utbyta erfarenheter längre fram.
Bilderna blev inte bra, mend et berodde nog på att jag inte kan hanterade ännu.. men min sambo plockade upp den och sken upp ordentligt för det är hon som har haft ett foto intrtesse längre än jag. och de första 10 bilderna hon tar är i klass med vilken som helst av er...
Efter litte strul.. åkte först te siba, och såg priset... åkte sen te mediamarkt å såg det priset som var samma som på siba men bara för själva huset.. Man vill jue börja fota med engång jue.. =)
så det blev tebaka till siba och man komm hem med ett leende på läpparna..
Har sträckläst instruktinsboken.. dock behöver jag nog göra det lite grannna mer.. försökte mig på lite igår.. men fattar fortfarande Nada om iso bländare brännvid och allt det dära...
Men men jag lär mig väll.. satans tråkigt att mina diskuss er rädda för mig å freakar ur så fort nån närmarsig akvariet..
När man öppnar en bild i photoshop så ser den ljusare ut än hur den såg ut i mappen när man kolla på den... är det windows och adobe som har olika uppfattningar om hur bilden är komponerad(vilken är isf rätt) eller är det nått annat fel?
Det kan ha att göra med vilken färgrymd du använder. Jag fotar exempelvis alltid i AdobeRGB och redigerar och sparar alltid mina högupplösta TIFF-bilder i detta. Om jag glömmer konvertera dem till sRGB när jag sparar dem till JPEG ser de dock dassiga ut i Windows och i Explorer etc... Om det inte beror på det så vet jag inte...
Lämna en kommentar: