discuskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper .c
    Användare
    • januari 2006
    • 10

    discuskar?

    Hej. undrar vilken storlek på kar man minst skall ha , om man skall ha discusar?mvh. jesper
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej o välkommen hit till Ciklid.se-
    Räkna med 30-50 liter vatten per vuxen Discus.
    Men om du räknar med att köpa dig ett 10 tal 5-7cm discus så räcker ett 222 rätt länge.
    Viktigare än vattenvolymen är dock filtreringen och vattenbytandet.
    Eftersom discus kräver en hel del proteinrik mat det första året så är vattenkvallite mycket viktigare än vattenvolym.
    Köp dig ett nitrat test. Lär dig vid vilken nivå dina fiskar börja visa vantrivsel.
    Mellan 50-100 ppm är bra att inte överstiga.

    Kul att du tänker på att ev. börja med discus du kommer inte att ångra dig.
    Lite pyssel i början är det att få till fiskarnas trivsel men det är det värt.

    Här på denna tråden hittar du lite bilder på mina Discus
    Senast redigerad av LN; 26 december 2006, 22:49.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      hej!
      Man brukar räkna 50 lit vatten per vuxen diskus ,det viktiga är bra filter samt vattenbyten,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • nicklas_wijkmark
        Användare
        • februari 2006
        • 46

        #4
        Hej!
        Jag har också alltid hört 50 l / vuxen diskus, men med bra filtrering och täta vattenbyten eller mindre fisk går det säkert bra att ha fler diskusar än så i karet. Kul att du ska skaffa diskus! De är verkligen beroendeframkallande firrar...
        MVH
        /Nicklas
        www.wijkmark.com
        http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Har mna ett 400lit akvarium så går man då efter reglerna så kan mna ha 8 diskus i det mne mna kan också ha 20 st allt beror på att man byter vatten,vattenbytena är A-O i diskusskötsel samt bera varierat mat och givetvist ett bra fungerande ytterfilter men kom ihåg inget filter i världen ersätter vattenbytena,när jag hade diskus i mitt 400 lit så böt jag 50% varje dag men nu har vi också ett bra vatten där jag bor för diskus,för några år sedan hörda jag tala om en föredragshållare som åkte runt och höll föredrag om hållning av diskus enligt en del var hans föredrag inte dom bästa men han betonade en VIKTIG sak,vatten,vatten,vattten,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • jesper .c
            Användare
            • januari 2006
            • 10

            #6
            tjenare. har ett nytt juwel 200l akvarium hörn. kan man göra något vid det? mycket tacksam för svaren som jag fick .gott nytt år ! medl. 527

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av jesper .c
              tjenare. har ett nytt juwel 200l akvarium hörn. kan man göra något vid det? mycket tacksam för svaren som jag fick .gott nytt år ! medl. 527
              Hmm vad menar du det räcker gott o väl. Tror inte fiskarna tänker i liter utan det är snarare upp till dig o fixa förutsättningarna. Tog detta kort idag Detta kar är 60x60x50
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • jesper .c
                Användare
                • januari 2006
                • 10

                #8
                discuskar?

                Ursprungligen postat av kaj.p
                Hmm vad menar du det räcker gott o väl. Tror inte fiskarna tänker i liter utan det är snarare upp till dig o fixa förutsättningarna. Tog detta kort idag Detta kar är 60x60x50
                Tjenare.Är tacksam för ditt svar. Har en fråga till om discusar. Hur ofta bör man göra vattenbyten? Har Malawi nu gör vattenbyten engång i veckan ca 25% tömning. Tacksam för svar .M.v.h. jesper

                Kommentar

                Arbetssätt...