Prisvärd fotoskrivare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Prisvärd fotoskrivare?

    Om man skulle inhandla en fotoskrivare kanske. Jag börjar lessna på att skicka efter bilder.
    ( alltid anlitat www.crimson.se )

    Ne men dom jag kollat på mest är väl:

    Canon Pixma iP4300:
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


    Canon Pixma iP5300:
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!



    "4300 vs 5300
    Skillnaden mellan iP5300 och iP4300 är att iP5300 är snabbare och är mer gediget byggd. Den dämpade luckan på iP5300 förstärker det intrycket."

    Frågan är om de är värt 349kr att köpa ip5300 ist... (netonnet har den för 1349kr) Iofs finns ip4300 för 867kr på pixmania, å ip5300 för 1261kr.


    Ne ni som har skrivare eller är väldigt inbitna i ämnet.. va har ni för tips å trix?
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag har en Canon Pixma 5200 och efter ca 1000 fotoutskrifter 10x15 så kan jag sammanfatta det med att jag är supernöjd. Har haft den ca 1 år.

    - Kanon med separata färger
    - Bra med att man kan skriva direkt på DVD/CD
    - Rätt märke (Speciell kommentar till Micke)
    - ... och framförallt riktigt bra utskrifter.

    Jag hade köpt 5300. Du kommer ändå lägga mångt mycket mer pengar på patroner och papper. Iofs köpte jag ett storpack med 1600 papper som fick ner priset rejält. Gäller dessutom att köpa rätt papper så de håller några år.

    Bilder jag är rädd om har jag på 3 hårddiskar + papper. 1 av hårddiskarna är på jobbet.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av Laesk
      Om man skulle inhandla en fotoskrivare kanske. Jag börjar lessna på att skicka efter bilder.
      ( alltid anlitat www.crimson.se )

      Ne men dom jag kollat på mest är väl:

      Canon Pixma iP4300:
      Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


      Canon Pixma iP5300:
      Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!



      "4300 vs 5300
      Skillnaden mellan iP5300 och iP4300 är att iP5300 är snabbare och är mer gediget byggd. Den dämpade luckan på iP5300 förstärker det intrycket."

      Frågan är om de är värt 349kr att köpa ip5300 ist... (netonnet har den för 1349kr) Iofs finns ip4300 för 867kr på pixmania, å ip5300 för 1261kr.


      Ne ni som har skrivare eller är väldigt inbitna i ämnet.. va har ni för tips å trix?
      hehe har du bara canon i huvudet ...Jag har ingen stor koll när det gäller fotoskrivare men det finns säkert många andra som är likabra eller bättre

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Det är mest för att reta "Micke Nikon". Faktum är att jag aldrig har haft en bättre skrivare.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • doctor
          Användare
          • december 2003
          • 238

          #5
          För några år sedan när pixma serien kom så köpte jag ip5000 för dyra slantar jämfört med vad dom kostar idag, har inte lika lång beständighet på bläcket heller. Jag börjar gå mot att istället skicka efter bilderna för efter dom två första bläckuppsättningarna har det tagit längre o längre tid att få till färgerna på den som de ska vara. Så de senaste uppsättningarna har jag väl fått ut 5-10 ark som de ska vara och resten har varit skräp. Använder såklart orginalbläck och papper. Det är väldigt bevämt när det lirar men det finns som sagt avigsidor med hemmaskrivare. Och det enda man får som svar från Canon är att de känner till att problemet kan uppstå och ber en installera om drivaren.

          Lite suspekt programvara fick man med oxå, den har en tendens att dra iväg färgerna på ett sätt som inte jag gillar. Perfekt iof för medelsvensson som jackar i kameran och skriver ut direkt men håller man på och redigerar vill man kanske inte ha "extra allt" på utskrifterna även om det finns ett val där man kan få ännu mer av den varan.

          Men bortsett från det negativa som de förhoppningsvis arbetat bort till de här modellerna så skriver de fantastiskt bra, otroligt vilken kvalitet.

          Se upp för färgstick ifall du vill skriva svartvitt, du ser i tester i tidningar vilka som har problem med det. Vissa fabrikat drar åt det gröna håller medans en del går mot det röda.

          Kollat in epson nånting? De skriver ju med kallt bläck och kan ha sina hokuspokus grejjer i bläcket istället för i pappret, det kokar bort i andra fabrikat. Så där får du nytta av alla fördelar deras bläck har på flera papperstyper.

          Förra året fick jag en hp anställd att besvärat bekräfta att motsvarande canonskrivare faktiskt skrev bättre. Hihi så roligt har jag inte haft på länge! Den skrev visserligen bra deras oxå men saknade djupet i färgerna man får på canon (när de skriver som de ska).

          Nu låter jag väldigt negativ men på det stora hela är jag nöjd med min ip5000 och tycker absolut att du ska ta den dyrare ifall du väljer mellan de där två. Skriver mest text nu och den där duplexenheten jag har i min är guld värd!

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jag kör också Pixma 5200 sedan ett år eller så. Helt klart en sanslöst bra skrivare och dessutom lagom billig. Med Canon Photo Paper Pro får du ett resultat som är bra mkt bättre än alla standard "skicka in bilder för framkallning".
            Tony Englund

            Kommentar

            • doctor
              Användare
              • december 2003
              • 238

              #7
              Ja en del "lab" har inte nån bra kvalitet, de kan ju se riktigt dåliga ut. Men i Crimsons fall kommer ingen skrivare i närheten av deras kvalitet.

              Hmm har den där 8500 utgått? 8 färgers är ju ytterligare ett strå vassare än 4 och 5 serien. Fast det drar ju iväg prismässigt sen så man får ju dra gränsen för vad man vill lägga på skrivaren.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                blir det billigare att använda bläckstråleskrivare, eller blir det bättre än att skicka iväg korten.mvh janne

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  blir det billigare att använda bläckstråleskrivare, eller blir det bättre än att skicka iväg korten.mvh janne

                  För min del kostar det ungefär lika mycket.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Jag kollade med några kompisar som förväntas begripa detta med fotoskrivare. De menade att varje kort kostar c:a 2:50 om man inkluderar papper och bläck samt "avskrivning" på skrivaren. Stämmer inte det? Jag struntade i alla fall i att köpa en till jul vilket var ursprungsplanen.

                    Men visst är det praktiskt att kunna skriva ut ett kort direkt då och då...
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Jag räknar med ca 2 kr / kort. Då räknar jag inte med priset för skrivaren utan enbart papper och bläck.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        ...och så köper du storpack? Ok, då stämmer deras beräkning ganska bra.

                        Året runt kan man beställa kopior för en krona styck på nätet, åtminstone om man beställer hundra styck. Titt som tätt, tex nu, kostar kopieringen 45 öre styck. Men visst vore det ändå roligt och praktiskt att ha en fotoskrivare.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 736

                          #13
                          Jag har en IP4200, löjligt bra skrivare för pengarna. IP4300 är precis samma skrivare, förutom att skrivarhuvudet har blivit lite större = lite snabbare utskrifter. Den drar rätt lite bläck också, jämfört med HP och Lexmark är det himmelsvid skillnad.

                          Mina "finaste" bilder skriver jag ut på PP-101, ett tjockare papper. För bilder som bara ska sitta i album eller liknande kan jag rekommendera detta, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=0775B027 . Det är lite tunnare men ger riktigt bra kvalitet. Man kommer ner på ca 1,20 i papperskostnad per A4, och fyra 10x15 på ett A4 = ca 30 öre per bild. Svårt att komma undan billigare.

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14
                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            ...och så köper du storpack? Ok, då stämmer deras beräkning ganska bra.

                            Året runt kan man beställa kopior för en krona styck på nätet, åtminstone om man beställer hundra styck. Titt som tätt, tex nu, kostar kopieringen 45 öre styck. Men visst vore det ändå roligt och praktiskt att ha en fotoskrivare.
                            Man får sällan bra bilder för 45 öre styck... Sen är det som du säger smidigt att ha en skrivare hemma. De få gånger jag inte skriver ut själv, t ex julkort, laddar jag upp bilderna till Proprint (www.proprint.se). Ypperlig kvalitet och skulle något ha gått fel är det aldrig några problem att få nya bilder.

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Tack för bra tips!

                              Jag håller mest igång debatten för att bli överbevisad så jag kan shoppa lite. Och det verkar ju finnas argument, både kvalitets- och prismässiga.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...