Ovanliga CA från Mexico

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Ovanliga CA från Mexico

    Hej
    Jag gjorde en sökning på fishbase på firrar från Mexico, och dök det upp flera för mig nya arter.
    Cichlasoma amarum, C.alborum C. conchitae C.cienaga C.mayorum C.zebra
    De flesta är beskrivna av Hubbs 1936 så de är inte särskillt ny upptäkta, de finns ej med i NCS artregister. Och några bilder har jag ej hittat, någon som vet något om dessa arter.
    Eller är det synonymer i så fall för vilka?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Hmm... jag tror det är riktigt gamla synonymer till några av dagens gällande namn, vilka det skulle kunna vara har jag dock ingen aning om.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      tror som jarinen....de har säkert bytt namn eftersom cichlasoma är ett döende släkte.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Alla beskrevs ursprungligen som underarter till Cichlasoma urophthalmum och har väl hanterats som sådana tills att de upphöjdes till artnivå i CLOFFA (Check list of the freshwater fishes of South and Central America) 2003. Vilket släkte dom skall tillhöra har ingen lyckats lista ut ännu - alltså får dom skvalpa kvar i 'Cichlasoma' [med citat-tecken] tills vidare. Om jag minns rätt är en av dom bara känd från nån grotta.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Om det nu är synonymer, i så fall för vilka?
          Fishbase borde väl vara hyggligt uppdaterad, det som jag tyckte var intressant med dessa arter var bland annat att de inte blev allt för stora ca 8-20 cm. Även om släktnamnet Cichlasoma är inaktuellt, så brukar de ju i de flesta fall behålla artnamnet.
          Eller kan det vara så att dessa arter lever i väldigt otillgänliga biotoper och därför är mycket sällsynta? Vore i alla fall kul att se hur de ser ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...