automatiskt vattenbyte utan att borra i karen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    lite fler bilder.mvh janne

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #17
      Vad kan man säga.......

      Jag är grymt imponerad.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ja vad kan säga annat än TACK! för en rolig och informativ tråd. Tackar Janne!

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #19
          Imponerande, det ser väldigt snyggt och fräscht ut! Mellan tummen och pekfingret - vad har du för driftkostnad?
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #20
            ja till sist lägger jag ut pojkens akvarium, det är 350 liters juvelbalja med vf tropheus kasakalawe bärnsten, plus att det brukar överleva ett eller två yngel från varje kull. på grund utav den välgdgt ihåliga korallen som ligger i baljan.
            därav dom olika storlekarna på fiskarna.
            jag har inte rört baljan på två vad gäller inredning jag har bara bytt vatten en gång i veckan gjort rent pumparna var tredje månad.
            matar enbart med räkmix. mvh janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              lite fler bärnsten.mvh janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av jonre723
                Imponerande, det ser väldigt snyggt och fräscht ut! Mellan tummen och pekfingret - vad har du för driftkostnad?
                vatten, el plus mat ca 50000kr om året, då är inte fiskinköp medräknade

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  ja nu kommer det som alla frågar om, hur fungerar vattenlåset.
                  ja att jag överhuvud ens började fundera på någon annan lösning än att borra i karen.
                  det var att mina stora kar redan var uppsatta fulla av fisk, det var ett rätt så stort jobb att tömma dom och börja borra i dom plus att det var auluminiumkar av större modell en 35st.
                  jag tyckte det var synd att borra i dom.
                  sedan funkade ju inte min oring på glas över 6mm.
                  så jag tog ett 16mm elrör, använde en sådan fjäder som elektrikerna använder för att bocka dom rören med, värmde med varmluftspistolen, trycke in fjädern från båda hållen,
                  man klarar inte av att bocka så mycket från bara ett håll du får inte ut fjädern sen .
                  sedan hur det fungerar, om man tänker sig där det ser ut som ett o, där har jag borrat ett 6mm hål, så att man inte får häverteffekt, även hålet placering på höjden avgör var vattennivån skall vara, ju högre man sätter den kröken med hålet ju högre vattennivå i karet och ju lägre man sätter den ju lägre vattennivå.
                  första gången man sätter igång vattenlåset så måste man ssuga så att det blir vatten i vattenlåset, sedan går det automatiskt för att det ligger alltid vatten i vattenlåset, så det är bara att fylla på vatten, och så snabbt det kommer ovanför nivån på det borrade hålet så rinner det ut vatten, sen när vatten ytan kommer under det borrade hålet så slutar det att rinna.
                  men det viktigaste av allt det rinner väldigt sakta, så det är därför man ska minst en 20 baljor på varje sektion, så att fördelar trycket på vattnet, så att det inte rinner över.mvh janne
                  Det finns väl inget som hindrar att man använder 20,22 eller 25 mm rör heller? Eller det är kanske hårdare att bocka till?
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av olaJ
                    Det finns väl inget som hindrar att man använder 20,22 eller 25 mm rör heller? Eller det är kanske hårdare att bocka till?
                    nej det är inget som hindrar det, jag testade med 20mm,det gick nästan lättare att bocka, men jag tycke att det rann ungefär lika mycket vatten, men det såg mycket klumpigare ut.
                    vill man att det ska rinna mer vatten sätt på ett vattenlås till, förresten så har jag skickat gummigenomförningen till dig, den kan nog komma med posten imorrn.mvh janne

                    Kommentar

                    • olaJ
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 584

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      nej det är inget som hindrar det, jag testade med 20mm,det gick nästan lättare att bocka, men jag tycke att det rann ungefär lika mycket vatten, men det såg mycket klumpigare ut.
                      vill man att det ska rinna mer vatten sätt på ett vattenlås till, förresten så har jag skickat gummigenomförningen till dig, den kan nog komma med posten imorrn.mvh janne
                      Ok, vi var lite nyfikna på vad det var för konstiga krumelurer du hade satt på karen, men vi gissade oss till att det var vattenlås av ngt slag. Skall faktiskt prova att göra ett par stycken. Tack för genomföringen, skall beställa ett gäng pronto!

                      Ha det
                      Ola
                      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #26
                        Alltså det är ju sånna här trådar som höjer intresset igen....är oerhört imponerad av din anläggning.

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #27
                          Grymt fint Nu när man skymtar moliron i vanligt ljus så ser man att dom är jäkligt fina!

                          Hur lång tid ägnar du dagligen till matning och allmän skötsel förutom vattenbyte?

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #28
                            Trevlig läsning och bra bilder Janne
                            skönt med folk som inte har några hemlisar
                            vänligen
                            Christer
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Mycket intressant och rolig läsning. Verkligen imponerad, att du även orkar dela med dig på det sättet du gör är helt suveränt.
                              hatten av för dig Malawijanne
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Trevlig läsning och bra bilder Janne
                                skönt med folk som inte har några hemlisar
                                vänligen
                                Christer
                                ja jag har aldrig förstått det här med dom här hemligheter om foder, eller hur andra har gjort,
                                nej jag tycker det är roligt att berätta om mina erfarenheter, så slipper nybörjare göra samma misstag som jag har gjort.
                                plus att jag tycker det är roligt att driva akvariehobbyn framåt, och som jag har uppfattat dig så är du precis likadan.mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...