Pseudotropheus zebra (?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Pseudotropheus zebra (?)

    Hej!

    Nu har jag lite funderingar igen...
    Det är så att jag tagit över en ciklid som enligt uppgift är en Pseudotropheus Zebra. Jag har kikat efter info om dem här, men jag hittar ingen med suffixet "zebra".
    (den ser ut som bilder på en sort som kallas Metriaclima. Detta är en annan benämning bara, visst?)

    Så jag undrar om någon har svar på mina frågor.
    Det jag grubblar över är om denna nykomling, som är ca 12 cm eller något ditåt, är att betrakta som ett direkt hot mot de tre papegojfiskar som jag har sedan tidigare? Han (det sades vara en hane, han har "äggfläckar") är väldigt dominant mot dem och jagar dem gärna. Ofta sitter gojorna och lurar i hörnen på karet. Tråkigt. Dels för gojorna, men även för matte.
    Jag är lite orolig att han kan komma skada dem? Vad tror ni?

    Papegojfiskarna är nu runt 6 cm ungefär, och i början såg jag på deras fenor att den nya varit lite påflugen. Det blev dock mycket bättre i det nya större karet.

    Jag har även skaffat gömställen (avledande och intressant för dem tänkte jag), men denna framfusiga firre är trots detta väldigt intresserad av att jaga de andra.

    Papegojorna växer ju, så han kommer ju till slut att vara minst ändå. Jag funderar därför ibland på om man borde skaffa honom egna kamrat(-er) redan nu. Hur stort kar kan han och en eller ett par till tänks behöva i så fall?

    Så undrar jag lite över färgen; han var mörkt blå till blåsvart när jag såg honom först, men han ändrade sedan och är nu ljusblå! Stress? Eller?
    Men han verkar trivas.
    Slutligen; är det svårt att sammanföra honom med artlikar?
    I övrigt är det en kul och intressant fisk, han plockar upp grus och spotter på andra ställen tills han grävt rent här och där.
    Men kanske är det inte ett höjdarsällskap till papegojfiskarna, vad tror ni?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    vad är papegojfiskar för nått? nått SA?, En regel när det gäller de flesta Mbunas-dom är opportunistiska och aggressiva. Det gäller mot i synnerhet det som är mindre men kan i vissa fall,beroende på art/individ, även vara mot större individer/arter, som exempel har ja sett en Pseudotropheus Elongatus (vet ej vilken typ men tror det var en "slab") bita ihjäl en sydamerikansk rovmal under en natt! malawin var 10cm och malen var frygt 30cm..det får iaf mej att fundera...
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av specmats
      vad är papegojfiskar för nått? nått SA?, En regel när det gäller de flesta Mbunas-dom är opportunistiska och aggressiva. Det gäller mot i synnerhet det som är mindre men kan i vissa fall,beroende på art/individ, även vara mot större individer/arter, som exempel har ja sett en Pseudotropheus Elongatus (vet ej vilken typ men tror det var en "slab") bita ihjäl en sydamerikansk rovmal under en natt! malawin var 10cm och malen var frygt 30cm..det får iaf mej att fundera...

      Med papegojfisk åsyftas här en framodlad variant som inte är hemmahörande i naturen.
      Exakt vad du menar med SA vet jag inte riktigt, någon fackterm? *nyfiken*

      Hursomhelst, exemplet du tar upp lät inte betryggande alls
      Mer info om saken, någon?

      Sen undrar jag, vad betyder "slab"? Det uttrycket har jag aldrig hört!

      Vänliga hälsningar, Anemon.

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Har för mig att Pseudotropheus, Metriaclima och Maylandi är olika "förnamn" som överlappar varandra så Metriaclima "zebra" är nog sådan du har. Den vill nog ha sällskap som du säger. Fler fiskar gör att den har fler att jag och då blir det lite lugnare för papegojorna kanske. Iaf om du skaffar honor.

        Tillägg: Med SA menar han troligen sydamerikansk. CA är centralamerika om jag har förstått det rätt.
        Senast redigerad av Rhodebaert; 17 december 2006, 03:18.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #5
          Ursprungligen postat av Rhodebaert
          Har för mig att Pseudotropheus, Metriaclima och Maylandi är olika "förnamn" som överlappar varandra så Metriaclima "zebra" är nog sådan du har. Den vill nog ha sällskap som du säger. Fler fiskar gör att den har fler att jag och då blir det lite lugnare för papegojorna kanske. Iaf om du skaffar honor.

          Tillägg: Med SA menar han troligen sydamerikansk. CA är centralamerika om jag har förstått det rätt.
          Tack för svaret

          Aha, det är alltså ytterligare en beteckning som syftar till samma firre? Förvirrande.

          Hur många honor behövs? och hur stort kar i SÅ fall? Gojorna är små nu, men sen... De blir ju ganska stora

          Hade egentligen bara tänkt ha ett akvarium, men de ska ju ha det bra också. Antingen ett större, eller två något mindre storlek...

          Det är ju en del att ta hänsyn till


          SA = Sydamerikansk!! Javisst, självklart *ler, kopplade inte*

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Ursprungligen postat av Anemon
            Tack för svaret

            Aha, det är alltså ytterligare en beteckning som syftar till samma firre? Förvirrande.

            Hur många honor behövs? och hur stort kar i SÅ fall? Gojorna är små nu, men sen... De blir ju ganska stora

            Hade egentligen bara tänkt ha ett akvarium, men de ska ju ha det bra också. Antingen ett större, eller två något mindre storlek...

            Det är ju en del att ta hänsyn till


            SA = Sydamerikansk!! Javisst, självklart *ler, kopplade inte*
            En till som är uppe mitt i natten så här trevligt!
            Du får anpassa antal fiskar till storleken. 1cm fisk / liter har jag hört förr som en lagom övre gräns. Jag tycker det är fint med sparsamt bebodda akvarier dock. Stort akvarium = bra
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              En till som är uppe mitt i natten så här trevligt!
              Du får anpassa antal fiskar till storleken. 1cm fisk / liter har jag hört förr som en lagom övre gräns. Jag tycker det är fint med sparsamt bebodda akvarier dock. Stort akvarium = bra
              Haha, ja, man är inte riktigt vettig som sitter uppe så här, men det är så mysigt...
              Nattetid är tänkartid


              ja, absolut! Jag har koll på att det är väldigt negativt att ha fullproppade kar. med vårt nuvarande kar är det tvärtom; det ser väldigt tomt ut... *skratt*

              Men det är nog bättre. jag har planterat lite fler växter (som de tycker mycket om att riva upp igen...)

              Jag hade ju inte tänkt mig fler fiskar nu, -tre gojor var lagom, men så dök Zebran upp. Som inte alls har några ränder, märkligt nog

              Så nu får man göra det bästa av det. Men jag tycker lite synd om papegojfiskarna nu, som mest får trycka i hörnen. Bara vid matdags är det fritt fram.
              Därför är det ju viktigt att få reda på om denna lilla nykomling är så aggressiv att de faktiskt kan ta skada av hans framfart. Det vill jag undvika.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Slab är en elongatus typ, http://www.cichlids-reflex.info/category.php?cat=39
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #9
                  Ursprungligen postat av specmats

                  Ok, då är jag med!

                  Tack för förtydligandet.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rhodebaert
                    Har för mig att Pseudotropheus, Metriaclima och Maylandi är olika "förnamn" som överlappar varandra så Metriaclima "zebra" är nog sådan du har.
                    Pseudotropheus zebra = Maylandia zebra. Ingetdera är direkt fel. Det är däremot Metriaclima zebra. Men av någon anledning är det det som används oftast i Sverige.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Pseudotropheus zebra = Maylandia zebra. Ingetdera är direkt fel. Det är däremot Metriaclima zebra. Men av någon anledning är det det som används oftast i Sverige.
                      Hur kommer det sig att både Ad Konings och Laif demason kör på Metriaclima? om det e Maylandia som gäller, det e ju endå killar som ligger i brächen.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 156

                        #12
                        Nya bud!

                        Japp, detta är en djungel har jag insett

                        Alltså, metriaclima är inte rätt benämning.

                        Eller?

                        Jag har inte mycket kännedomar att luta mig mot för egen del, men kan nämna att en titt i artregistret här på Ciklid.se, gav vid handen att den, fisken alltså, faktiskt är väldigt lik den på bilden där.

                        Om ni enas om hur det ligger till, så ska jag pränta in det ni kommer fram till!

                        Kommentar

                        • daniel60
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 527

                          #13
                          Här finns en förklaring till varför Maylandia är rätt och Metriaclima fel:
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 557

                            #14
                            Det är inte så lätt att hänga med i det där med artnamnen
                            Betyder det att det inte finns någon fisk som skall kallas Metriaclima utan alla zebror skall tillhöra Pseudotropheus (Maylandia)? Resten av Pseudotropheusfiskarna skall tillhöra subgruppen Pseudotropheus (Tropheops) eller Pseudotropheus (Pseudotropheus)? Rörigt.
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Det finns ingen fylogeni (slakttrad) for dessa fiskar vart namnet sa allt borde kallas Pseudotropheus. Metriaclima ar en yngre synonym till Maylandia sa Metriaclima kommer med storsta sannolikhet aldrig anvandas, men Maylanda kan borja anvandas om det visar sig att dessa fiskar verkligen ar en egen gren pa tradet.

                              Ad ar fotograf och Laif odlar fisk. De ar inte systematiker. Folk utanfor vetenskapen tror ofta att det ar en klubb for innebordes beundran dit ingen slapps in och att man inte lyssnar pa de utanfor. De tror ocksa att det gar politik i allt och att prestige ar orsaken till allt. Det forsta ar fel och de andra ar langt fran hela sanningen.

                              Det "tvisten" handlar om ar ifall Maylandia ar tillgangligt eller inte (beskrevs i en fransk akvarietitskrift pa franska tror jag). Det ansag inte Stauffer et al som upprattade Metriaclima. Endast ett fatal haller med dem (t ex Kochers grupp). De alra flesta kor pa Pseudotropheus da det inte finns ett slakttrad. Firrarna som ar i Metriaclima/Maylandia ar storre an de andra och alla sardrag kan bero pa det.

                              Sammanfattning: Mitt stalltips ar att ingen kommer att anvanda Metriaclima om 20 ar. Maylandia kommer anvandas for greshakei och ett fatal firrar till. Sedan kommer det att upprattas ett stort gang nya slakten.

                              Om Erik skulle saga mot mig pa nagon punkt sa backar jag sjalvklart omedelbums.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...