Thorichtys maculipinnis/ellioti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristian R

    Thorichtys maculipinnis/ellioti

    Hej!

    Jag införskaffade nyligen två stycken av den ovan nämnda sorten och undrar om det finns några "säkra" kännetecken hos hanar respektive honor? Jag har sett att det nämns att honorna hos vissa thorichtysarter har en svart punkt i ryggfenan, stämmer det på maculipinnisen också?

    Mvh Kristian
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har i omgangar kopt denna fisk (11 forsta gangen och fylde sedan pa med tva stycken) efter att ha fangat dem i Catemaco. Aven om de var snygga i akvarium sa var de inte lika snygga som i verkligheten. Det var bland det vackraste jag sett helt enkelt.

    En gang sag jag antydan till att de parade ut, men den som jag trodde var hona dog plotsligt av okand orsak.

    Efter det sa hade de ihjal varandra en efter en (ej okand orsak). Nar endast tva kvar (sag ut som hona och hane men betedde sig inte sa) sa kopte jag tva stycket som utan tvekan sag ut som en hona och hane. "Hanen" hade ihjal den tidigare "hanen" (som jag gissade pa var en hane) sedan de tva "honan". Sedan borjade den ensamma firren forsoka ha ihal allt och alla. Da avlivade jag honom.

    Det har forloppet tog fyra ar. Jag trot att ellioti/maculipinnis toppar min lista av hopplosa helvetesfiskar. Ser jag ett lekpar sa kommer jag sla till direkt!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kristian R

      #3
      Ok Tack Ola. Av de mordiska impulser du nämner har jag inte sett så mycket , nog för att den större maculipinnisen är boss i karet( innehåller ett sajicapar oxå), men han är inte mer aggressiv mot "honan" än vad han är mot sajicorna. han visar dock än så länge inte något intresse av henne mer än att köra bort henne från sitt revir. Håller ned dig om att det är en otroligt vacker fisk. De förmodade honor du hade var de färggrannare än hanarna eller fanns det några andra skillnader?

      Ps. vart i Mexico ligger catemaco? Hur såg biotopen ut, vattenvärden mm.?
      Var själv i mexico för två år sen och såg vilda eldbukar. (på yucatanhalvön).

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Laguna Catemaco ar en kratersjo Los Tuxlas i ostra mexiko. pH ar hogt och hardheten medel, fast det beror pa vad du mater. Kratersjoar paverkas av ratt konstiga kemikalier. Det ar latt att surfa fram. Siktdjupet var kanske 2cm sa man sag inte skvatt av hur det sag ut under vattnet. Vi fick Vieja fenestrata i samma havdrag samt nagot festligt sardinliknande (stora och hanarna var ratt fargglada). Det var de enda fiskarna vi fick. I strandkanten sag jag catemacoplaty (kommer inte ihag namnet). Catemacosvardbarare ar ratt kanda. Det fanns vaxter i sjon (nackros och Myriophylum om jag inte missminner mig).



        Ingen fisk var direkt vackrare men flera av de som jag gissade var honor hade flack i ryggen. De tva sista sag verkligen ut som en hona och en hane.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kristian R

          #5
          Återigen tack Ola!
          skälet till att jag frågade om färggrannhet beror på att den mindre av maculipinnisarna har betydligt mer blåa prickar. Också den mindre av mina fiskar har den karakteristiska fläcken i ryggfenan som du nämnde. Bara att hoppas på att hanen blir lite mer intresserad av att flörta än av att jaga henne.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Catemacosvardbarare ar ratt kanda.
            Såna har jag lyckats komma över 6 st av. Hanarna börjar bli redigt snygga.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            Arbetssätt...