Seachem pH Alert

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Seachem pH Alert

    Hej! Surfade runt lite som vanligt - tittade in på aquaristic.net och fann en liten, i mitt tycke, intressant grej...

    en kontinuerlig pH-mätare - baserad på färgskala - att placera i akvariet för att kunna se pH-värdet vid varje tillfälle. Inte överdrivet dyr - 100 spänn cirkus + frakt. Enda cruxet verkar vara livslängden på "mätplattorna" 3-6 månader. Sen ska de bytas och vad utbytesplattor kostar vet jag inte...

    Är det någon som provat - jag tycker det verkar enkelt under förutsättningen att skalan är mer lättläst än i ´vanliga pH tester...kanske en liten julklapp till en själv?

    Kommentarer någon?!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det blir nog att köpa en ny, då det bara är just den mätplattan.
    Ammoniaktesten är ju bättre, då den håller i ungefär ett år.

    Så det blir ju lite dyrt om det bara håller i 3-6månader.

    Så testa den och gör en produktbeskrivning.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      jbl har en riktigt smidig och ganska pålitlig grej som jag har använt och varit väldigt nöjd med. Är som en plastkåpa som man fyller med vatten och reagenslösning. Den visar korrekt pH i en vecka innan man får göra en ny blandning.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av blackened
        jbl har en riktigt smidig och ganska pålitlig grej som jag har använt och varit väldigt nöjd med. Är som en plastkåpa som man fyller med vatten och reagenslösning. Den visar korrekt pH i en vecka innan man får göra en ny blandning.
        Kan du beskriva lite mer? Ligger den i akvariet? eller...svåravläst? Kostnad etc.

        Tack på förhand
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Den sitter med en sugkopp på insidan av glaset och visar en tydlig färg som man jämför med pH-skalan, du kan läsa av värdet från soffan utan problem, så den är väldigt lättavläst

          Jag tror den kallas "permanent pH och CO2 test" av affärerna, den lär finnas på diverse webshoper under "vattentester". Kostar 120:- hör jag för mig.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ska spana efter den - verkar helt klart intressant. Tackar för tipset!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...