Eheim 2260,2250 vs 2080pro 3, höjd och volym?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    Eheim 2260,2250 vs 2080pro 3, höjd och volym?

    Efter att ha tröttnat på RENAn (se tidigare trådar) får det nu bli Eheim (som jag egentligen ville från början). Lite frågor:

    Har hela tiden varit inställd på att 2080pro 3 har en filtervolym på 25l, men på flera ställen (inkl Eheimkatalogen som min lokala handlare beställer med) säger att den bara är på 13 liter!
    Det kan väl inte stämma, åbäket ser ju gigantiskt ut! Vad gäller?

    Min akvariemöbel är 65cm på höjden invändigt. 2260 ska vara 57cm hög har jag läst. Då är frågan till er som har en 2260 att kika på: röret/slangen som sticker upp i toppen är väl inte inräknade i dessa 57cm? Jag har alltså bara 8cm tillgodo vilket väl är i minsta laget om jag ska kila in en slanganslutning där?

    Samma fråga om 2080, den ska vara 56,7 på höjden. Även på den kommer slangarna in/ut upptill. Dessa ser dock ut att nästan ligga längs med toppen på filtret så enligt bilderna verkar det bli rymligare med denna. Men ändå, ni som har en sån här, räcker en skåphöjd på 65cm?

    Skulle dessa giganter vara för stora för skåpet får det antagligen bli en 2250, den ska absolut få plats.
    Jag har inte hanskats med dessa själv. Jag vet att jag tjatar om "petitesser", men eftersom några av er använt alla dessa 3 undrar jag om 2250 är såpass mycket tystare än de andra två att detta kan ses som ett köpskäl? förutom att den även är billigast då....

    Tacksam för alla svar. / Mvh Micke
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det går inte så bra för dig va?=)=)

    Har du ett 720 eller mindre så kör på 2250(låter minst av dom) har du ett större så plocka 2260 eller 2080(låter nog mest), jag hade nog valt 2260 av nostalgiska skäl plus att jag inte e nått fan av korgar som snor filtervolym.

    Fan börjar känna mig som en präst som predikar för Eheim... =(
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #3
      det blir dyrt för dig det här lillebror =). (för mig med förresten med mina sjuka fiskar )

      Får byta hobby helt enkelt... har hört att vandrade pinnar är lättskötta
      Senast redigerad av Secret_Alicia; 13 december 2006, 00:31.

      Kommentar

      • Micke M
        Användare
        • november 2006
        • 116

        #4
        Ursprungligen postat av Secret_Alicia
        det blir dyrt för dig det här lillebror =). (för mig med förresten med mina sjuka fiskar )

        Får byta hobby helt enkelt... har hört att vandrade pinnar är lättskötta


        Mmmm...
        Men det skiter jag i! Har bara inte tid med sånt här... Sen blir väl Kattis galen snart när jag köper leksaker för alla julklappspengar.
        Vandrande pinnar hade vi ju när vi var små. Inte så vansinnigt spännande kanske.


        Åker ut å byter filtret nu iallafall. Till saken hör att jag tror jag gillar korgarna, trots att de tar lite plats. För var det nåt positivt med RENAn så var det faktiskt att den är jäkligt smidig att pyssla med, både att dona med filtermaterial och fylla å tömma på vatten.

        Till 2250 och 2260 behöver man köpa till två dubbelkranar vilket gör att de inte längre är någe billigare än 2080. Akvariet är på 720l, så storleksmässigt funkar nog alla 3 Eheimarna. Men eftersom jag är skeptisk till att 2060 får plats på höjden i skåpet så står det väl mellan 2080 och 2250. Och ärligt talat känner jag lite mer "vill ha" över 2080... Den har ju dessutom mer filterutrymme än 2250, trots korgarna. Vi får se, åker ut och ser vilka priser jag får.
        Om jag får byta vill säga. Kommer dom med nåt i stil med att de ska laga RENAn istället blir ja galen...

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Jag köpte en 2080 förra veckan. Den stora nackdelen är att den låter förfärligt. Väntar på att den ska sluta... Det är ingen luft kvar så den får väl slitas lite.

          Mätte precis i mitt skåp och jag tror definitift 65 räcker.

          ... det är en härlig fart i det filtret + att det ser matcho ut.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Micke M
            Användare
            • november 2006
            • 116

            #6
            Där ser man. Synd att inga butiker i närheten har några av dessa hemma så man kan se och framförallt höra dem i verkligheten. Att man hör att filtret är igång med skåpluckan öppen stör mig inte. Men om den lever om så man hör den tydligt från andra sidan vardagsrummet med stängd skåplucka blir man ju tokig. Det är ju omöjligt läsa sig till hur ett filter låter. Vissa kan påstå att ett filter är absolut knäpptyst, medan en annan tycker att exakt samma filter låter som fan. Beror väl på vad man har att jämföra med antar jag. På Eheims hemsida kan man t.ex läsa sig till att 2080 ska vara extremt tyst tack vare keramisk axel mm mm. Ska väl tas med en nypa salt såklart när det är tillverkarens hemsida, men den bör väl inte utmärka sig som högjludd iallafall..

            Har lämnat tebax RENAn nu iallafall. Fick tillgodokvitto och skulle beställa ett nytt filter i morgon när hon jag dealat med tidigare jobbar.

            Fan jag får beslutsångest... Vilka fruktansvärda bekymmer vi har här i väst

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Micke M
              Fan jag får beslutsångest... Vilka fruktansvärda bekymmer vi har här i väst
              Dagens I-landsproblem. Det och för många kontroller till teknisk apparatur. Inte att förglömma alla koder man måste hålla reda på.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Micke M
                Användare
                • november 2006
                • 116

                #8
                Jo du! Jag fick nästan spel igår kväll när jag inte hitta fjärrkontrollen till belysningen. Fick springa runt i lägenheten och dra ut varenda lampsladd!

                Kommentar

                • Micke M
                  Användare
                  • november 2006
                  • 116

                  #9
                  Snubblade över den här gamla tråden igen. Och tänkte bara meddela att det blev en Eheim 2080 pro3 till slut. Den har rullat på ett tag nu och jag är supernöjd. Den är inte totalt knäpptyst, men ljusår tystare än Renan. Och den har faktiskt tystnat ytterligare nu när den gått ett tag. Med skåpluckan stängd stör den inte alls.

                  Jag kör den bara på halvfart nu, annars blåser växterna upp och fiskarna lär få kramp. Men det är ju bara ba med lite marginaler. När det börjar tjocka igen mer om nån månad kan man ju öka flödet och köra ett halvår till

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #10
                    Har alla 3 modellerna... mina erfarenheter är följande:

                    2080: Höjd 56 cm... Funkar fint, bra med flödesindikator och grovfilter, surrar kanske något men inget som stör mig...

                    2250: Höjd 44 cm... Tyst och fin, hyfsad filtervolym men lite för taskigt drag i pumpen...

                    2260: Höjd 60 cm... Suverän filtervolym och suveräna filtreringsegenskaper... gjorde nyligen rent en av mina efter ett drygt års oavbruten drift... nackdelen är att båda mina 2260 låter som ett mindre tröskverk... Surret minskar något om man plockar bort toppkåpan och ser till att slangen för utblåset är så tajt dragen som möjligt och inte hänger ner och dinglar på sidan...

                    För att både 2250 och 2260 ska bli smidiga och lätthanterliga vid rengöring så bör du dessutom komplettera med två dubbelkranar, en på insug och en på utblås... dessa är dock inte speciellt billiga... billigast tror jag att du hittar dom på några tyska sajter...
                    På samtliga filter får du lägga till några cm på höjden för att slangarna ska få tillräckligt med utrymme där...
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...