Mossigt i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Mossigt i karet

    Jag funderar på om det finns någon slags mossa man kan odla på de tunnor jag inhandlat som gömställen åt våra ciklider?
    De ser rätt OK ut, men lite "plastiga", så jag tänkte att det vore snyggt om de var "mossbelupna", men jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till (förutom att låta solen fixa ett fett algtäcke då - inte någon vidare idé kanske... ).

    Det finns ju något som kallas vattenpest, som visst brer ut sig rejält. Nåt i den stilen kanske vore nåt? Eller finns det någon annan grönsak som stämmer exakt överens med min bild av "mossiga stockar och stenar i skogen"..?

    Hoppas någon har idéer!
    Vänliga hälsningar, Anemon.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Javamossa. Vet inte vilket material det är i "tunnorna", men javamossa fäster på det mesta efter ett tag. Har haft den växande på glaset tom. Javaormbunkar fäster också bra efter ett tag, men är inte särdeles lik mossa. Pellia växer även den fast efter ett tag, men är lite svårare att hålla - den är dock mer lik mossa än javaormbunken.

    Du får dock ha en del tålamod och hyfsat ljus, ingen av arterna växer särskilt fort. För att få dem att sitta fast från början kan man surra fast dem med fiskelina eller bomullstråd. Hårnät kan också funka. För att efterlikna mossiga stenar i naturen behöver du så småningom trimma javamossan (rekommenderar främst den). När du trimmar den så grenar den sig. Har annars en tendens att dra sig uppåt, och då får de understa grenarna inget ljus och släpper från underlaget.

    I en del växtkar ser man Riccia, gaffelmossa, som ser ut att växa på stenar. Det gör den dock inte, den behöver vara surrad hela tiden om den ska sjunka. Nere på botten kräver den också bättre förhållanden än vad många normalakvarister har. Ska tydligen finnas en variant från Japan som faktiskt sjunker, men jag har inte hittat någon sådan hittills (har haft tre varianter på Riccia). Rekommenderar den inte som "bottenväxt", om du inte har ett verkligt växtkar. I sådana gör den sig däremot mycket fräckt.

    Snoka efter bilder på kar som Amano inrett, Nature Aquarium är en bra sökterm.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 december 2006, 07:17.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Tusen tack!!!

      Där fick jag lite att bita i. Tack så jättemycket för det utförliga svaret!

      Med vänlig hälsning, Anemon.

      Kommentar

      Arbetssätt...