Fisk och akvarierelaterade bilder - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    Hanks fundering kring färger är intressant..

    ... när det gäller O. lithobates

    Jag har haft denna art i ett antal år, de blev stora (>15 cm) och ståtliga. När det gäller färgerna så färgade mina bara ut fullt, såsom Hansk bilder visar, när de var i lektagen.

    Däremmellan så gick dom märkbart tillbaka när det gäller initensiteten i färgen på kroppsidorna. Bläsen var dock alltid tydlig. Men när dom väl valde att ta revier och uppvkata honorna då Glittar dom i blå lila med en elakt snygg bläs.

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      Yngellycka

      Gissa fisken verkar ju vara ett populärt frågeämne här. Men det vore väl nästan taskigt att försöka be er gissa denna sort . ps. Deelay, grymma bilder som vanligt
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        Ursprungligen postat av Hank
        Varför ser man aldrig fullt utfärgade O. lithobates privat och i handeln, som dessa:
        Auf dem Marktplatz können neue und gebrauchte Produkte für die Aquaristik, Terraristik und den Gartenteich angeboten werden.


        Har aldrig sett en sån i verkligheten.
        Har själv haft dom men tröttnade på "halvfärgande" firrar.....


        Innan jag gick över till "the dark side" hade jag bla en fullt utfärgad Lithobates hane. Helt metallicblå på sidorna men den gula bläsen gick inte hela vägen fram till nosen. En mycket snygg firre.....
        Patrik

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av Byttorp
          Gissa fisken verkar ju vara ett populärt frågeämne här. Men det vore väl nästan taskigt att försöka be er gissa denna sort . ps. Deelay, grymma bilder som vanligt
          kaske ett otostigmayngel mvh janne

          Kommentar

          • endymion

            Hade den victoriacikliden med snyggast lekdräkt i lektagen igår. Tyvärr går den i det akvariet som har absolut sämst framruta Därav bildkvaliten, men första gången jag lyckas få lekfärgen på bild iaf.
            Men här är den iaf: Haplochromis sp. Ruby Green

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              precis därför jag lade av med viktorior, oerhört svåra att få att färga ordenltig, går fördet messta runt som dassiga saker utan riktigt jevlar anamma.

              hade 8 arter allt somallt och fick bara 1 att färga som jag ville.. tjurigt värre. men ack så specielle endå.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av endymion
                Hade den victoriacikliden med snyggast lekdräkt i lektagen igår. Tyvärr går den i det akvariet som har absolut sämst framruta Därav bildkvaliten, men första gången jag lyckas få lekfärgen på bild iaf.
                Men här är den iaf: Haplochromis sp. Ruby Green
                Hm... den där måste det ju gå att sälja tycker man ju, ser ju verkligen färgrik ut.
                Snygg firre helt enkelt, nästan så man blir sugen att testa lite Victoriaciklider i hemmaburken.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  Ursprungligen postat av deelay
                  Hm... den där måste det ju gå att sälja tycker man ju, ser ju verkligen färgrik ut.
                  Snygg firre helt enkelt, nästan så man blir sugen att testa lite Victoriaciklider i hemmaburken.
                  Nackdelen är att det bara är en (max två) fiskar av arten som kommer se så ut. Resten som sill. Sen ynglar de som ingen annan.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av endymion
                    Hade den victoriacikliden med snyggast lekdräkt i lektagen igår. Tyvärr går den i det akvariet som har absolut sämst framruta Därav bildkvaliten, men första gången jag lyckas få lekfärgen på bild iaf.
                    Men här är den iaf: Haplochromis sp. Ruby Green
                    den är lik flamebacken eller hur.mvh janne

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      den är lik flamebacken eller hur.mvh janne
                      Kommer från samla otroligt smala släkte.. haplochromis.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        Ursprungligen postat av Robin
                        Kommer från samla otroligt smala släkte.. haplochromis.
                        ja jag köpte flamebacken vidfångad för ca 10 år sen,och den hannen det är nog det snyggaste jag sett i fiskväg med såna färger, nu menar jag en enskild fisk, sedan har vi nyerin som också är grymt snygg. dom skulle lätt platsa i ett malawikar en sort i varje, men det är väldigt svårt att lägga dom i samma balja, men det går säkert om man går in för det .mvh janne

                        Kommentar

                        • endymion

                          Ursprungligen postat av Robin
                          Nackdelen är att det bara är en (max två) fiskar av arten som kommer se så ut. Resten som sill. Sen ynglar de som ingen annan.
                          Ingen dålig generalisering det...... arter på bilden färgar alla hanar ut oavsett om det är storleksskillnad på dem. Dessutom vissa arter är inte alls så lätta att få yngel på. Och abropå vedertagna sanningar. Jag börjar mer och mer gå i från det där med att hålla fisken 2+4 och liknade. Bättre med exempelvis 5+5 som jag har i ett kar med Astatotilapia Nubila där alla hanar är utfärgade.

                          Malawijanne: Ja den är rätt så lik flameback:en dock är det mer rött i fenorna hos ruby green och en lite mörkare röd nyans och de är mycket lugnare i tempramentet(Perfekt sällskap till Golden).
                          Artbeskrivning: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1737

                          En bild till:

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av endymion
                            Ingen dålig generalisering det...... arter på bilden färgar alla hanar ut oavsett om det är storleksskillnad på dem. Dessutom vissa arter är inte alls så lätta att få yngel på. Och abropå vedertagna sanningar. Jag börjar mer och mer gå i från det där med att hålla fisken 2+4 och liknade. Bättre med exempelvis 5+5 som jag har i ett kar med Astatotilapia Nubila där alla hanar är utfärgade.

                            Malawijanne: Ja den är rätt så lik flameback:en dock är det mer rött i fenorna hos ruby green och en lite mörkare röd nyans och de är mycket lugnare i tempramentet(Perfekt sällskap till Golden).
                            Artbeskrivning: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1737

                            En bild till:
                            jo jag tänkte också på det efteråt flamebacken har mera blått i fenorna.mvh janne

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              En serie lite udda bilder... tyckte vissa va lite balla =)
                              Senast redigerad av deelay; 17 februari 2007, 02:48.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                ......
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...