Övriga bilder - ej fisk och akvarierelaterat foto - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Ursprungligen postat av stiffe
    Efter halv slakten från skatan kunde ungen inte flyga utan bosate sig i buskarna i vår trädgård och livnärde sig på insekter och annat skit den kunde hitta.
    Föräldrarna vakade ständigt uppe i träden och gapade som fan så fort man närmade sig.
    Till sist så kunde i alla fall ungen flyga iväg så nu kan den väl snart flytta in någon av ers skorsten.


    Efter en vecka i buskarna i vår trädgård såg han/hon ut så här.
    Jag trodde kajor bara åt på Sibylla Trevligt att den återhämtade sig dock.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      Upplättande molntäcke vid Kullaberg ikväll.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        Ursprungligen postat av Ratz
        Nu har jag börjat fatta det här med fotografering lite mer ( enligt mig själv)
        Säg gärna vad ni tycker.
        Ratz, om detta är din a första bilder sen du "börjat fatta det här med fotografering lite mer" så tycker jag att de har en otroligt stor potential. Du väljer bra motiv och fotograferar med intressanta vinklar och du vågar gå nära. Det som kanske saknas lite är detta med kompositionen. Det känns som du har fotograferat saker och är ganska glad över att de finns med på dina bilder, och man måste kanske gå ett eller ett par steg längre än så. Bilderna är lite statiska och säger egentligen inte mer än att du har fotograferat saker, lite som om man fotograferar sitt hem och skickar till försäkringsbolaget ifall det blir stulet. "Här är min blomma, här är min sten etc..."

        Sen säger jag inte att bilderna inte kan vara bra bara för att man inte följer massa regler. Din blomma med diagonalerna känns lite genomtänkt, men du måste fråga dig vad du är ute efter? Är det bara en bild på en blomma eller är det ett fotografi som skall skapa vissa känslor?

        Kolla på Mickes bild ovan, det är inte en sak eller flera saker som dokumenterats statiskt. Vitsen med hans bild är inte att säga "titta, här finns en strand" utan den går ifrån själva motivet och mot det icke fysiska, till att skapa känslor av helheten, med hjälp av objekt, vinkel, ljus, komposition, förgrunder etc. Det är en bra bild han tagit, det kommer alla tycka, för att bilden innehåller vissa klassiska komponenter, trix om du så vill, som gör att den blir behaglig. Sen tycker jag iofs han borde gått ett par steg närmare, vinklat ner kameran för att få med liiite mindre himmel och liiite mer "in your face"-förgrund, men ändå...

        Om du fortsätter i samma stil kommer du imon kort producera kanonbilder med känsla och med ljus som kommer blir riktigt uppskattade här på forumet.
        Senast redigerad av Zaphi; 04 juli 2007, 09:17.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          Påväg hem från Ciklidstämman... @ Bergs slussar... där många scener från götakanal 2 spelades in.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            Ursprungligen postat av Laesk
            Påväg hem från Ciklidstämman... @ Bergs slussar... där många scener från götakanal 2 spelades in.
            Snyggt, du har börjat hitta rätt med hdr-spakarna nu.

            En bild till från Kullaberg igår.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              Sedärja Micke Kul att du leker me HDR så mkt Bra blir de ju me!

              Fast "Upplättande molntäcke vid Kullaberg ikväll." ... där vill jag ha mer färg/contrast bland stenarna!
              Senast redigerad av Laesk; 04 juli 2007, 20:09.
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Fem exponeringar som sats samman i Photomatrix och sedan konverterats till svartvit i Photoshop.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • frasse74
                  Användare
                  • december 2002
                  • 97

                  Ursprungligen postat av Laesk
                  Påväg hem från Ciklidstämman... @ Bergs slussar... där många scener från götakanal 2 spelades in.

                  Snygg bild.

                  Har de alla slussar öppna samtidigt ibland?

                  Vilka inställningar använder/ändrar du vid HDR?
                  Hur många bilder tar du för att göra en HDR?

                  Kanske har skrivits om detta tidigare men det har jag missat.

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    Bilderna håller bara högre o högre standard på ciklid.se! Trevligt å se Man blir sporrad till o fota själv. Synd att man inte har den tiden än riktigt bara!
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 2447

                      Ursprungligen postat av frasse74
                      Snygg bild.

                      Har de alla slussar öppna samtidigt ibland?

                      Vilka inställningar använder/ändrar du vid HDR?
                      Hur många bilder tar du för att göra en HDR?

                      Kanske har skrivits om detta tidigare men det har jag missat.
                      Tack!

                      Njae, jag står ju på en sluss, å den va stängd

                      Jag kör Photomatix, å jag ändrar lite hit å dit bland alla inställningar för att få fram de jag vill få fram. Jag använder mig allt från 2 till 10 exponeringar beroende på hur mkt motljus man står i. Svårt å få med alla detaljer kring solnedgången om solen syns lite om man bara tar några få exponeringar. Hmm där kanske jag förklarade lite skumt.

                      Här har jag iaf använt minst 10 exponeringar för att både få me lite konturer precis vid solen + de gröna gräset: http://www.fotosidan.se/gallery/view...588.htm?set=lp
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        Ursprungligen postat av m[A]use^
                        Bilderna håller bara högre o högre standard på ciklid.se! Trevligt å se Man blir sporrad till o fota själv. Synd att man inte har den tiden än riktigt bara!
                        Ta dig i kragen å lugna ner dig me lokalen lite, inhandla ett stativ å börja me HDR, du har ju världens roligaste objektiv till de nu saknar f-n de asså!

                        Fast e sugen på detta som funkar till 1D me 1,3X cropfaktor.. såg ett beg för 4k,
                        Extrem Vidvinkel. Fyra 'Special Low Dispersion'-linser sörjer för minskad kromatisk abberation som annars är vanligt på extrema vidvinklar. Optiken har även intern fokusering
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          Här är en med bara 2 exponeringar pga väldigt hög hastighet på molnen... tagen i gbg från.. hmm ja va hette de nu igen...
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • cikliden_90
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 159

                            Var till Åland förra veckan i 5 dagar. Självklart var kameran med i högsta hugg.

                            Bild 1:fick inspiration av en av Mickes solnedgångsbilder (#806)
                            Senast redigerad av cikliden_90; 06 juli 2007, 14:29.
                            /Linus
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Ursprungligen postat av cikliden_90
                              Var till Åland förra veckan i 5 dagar. Självklart var kameran med i högsta hugg.
                              Jag gillar den tredje bilden klart bäst. Men jag skulle höjt kameran lite för att inte få horisonten så centrerad, det svarta partiet nertill tillför ändå ingenting.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • cikliden_90
                                Användare
                                • mars 2005
                                • 159

                                Ursprungligen postat av Micke
                                Jag gillar den tredje bilden klart bäst. Men jag skulle höjt kameran lite för att inte få horisonten så centrerad, det svarta partiet nertill tillför ändå ingenting.
                                Återkommande problem det där med horisonten .. beskärde till den lite. kanské blev lite bättre iallfall(?)
                                Senast redigerad av cikliden_90; 06 juli 2007, 14:36.
                                /Linus
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

                                Kommentar

                                Arbetssätt...