Fisk till grunda kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kensa
    Användare
    • november 2006
    • 9

    Fisk till grunda kar ?

    Hej !

    Har börjat fundera på att skaffa mig ett litet specialkar.

    Det skulle se förbaskat bra ut med ett kar på en icke utnyttjad bänk därhemma.

    Problemet är storleken på det jag vill ha.

    Storleken på kafret blir ungefär så här:

    Längd: 200-225 cm.
    Höjd: 20-25 cm.
    Djup: 20-25 cm.

    Finns det någon som har tips på några hyfsat färgglada och pigga dvärgciklider
    (andra förslag tas oxå emot) som tycker om ganska grunda vattenstånd ??

    Kensa
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen till forumet Kensa!

    Det där lät möjligen som ett gurami-akvarium i mina öron. Höjden känns mindre som ett problem än djupet. 20x25 är ju som ett rör så det är svårt att ha fisk som är revirhävdande i ett sådant akvarium, de kommer inte undan varandra. Jag hade nog aldrig satsat på ett kar med sådana mått, inte på ett tavelakvarium heller. Men andra kanske har bättre idéer än jag har?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      kanske nåt "ström kar". praktbotia, lejonhuvud . har för mig det var lite prat om just kar med lite strömmande vatten i.

      Kommentar

      • Kensa
        Användare
        • november 2006
        • 9

        #4
        mmm....förstår att det kanske kan bli svårt med revirhävdande firrar.

        men det är väl värt att ställa frågan iaf.....

        strömkar....?

        njau...helst inte...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Rent generellt sa skriker akvariet killies.

          Jag tror nog att ciklider lyckas komma undan i ett akvarium pa tva meter, men du ska nog inte krypa under 25cm om du ska ha ciklider.

          Sma sma firrar far det nog bli som Apistogramma borelli. De funkar med en botten pa 20x40, sa 25 x 200 maste ju ga. Fjarilsciklid funkar sakert ocksa. Till detta kan du ha neon eller kardinaltetror. Bilbukfisk skulle vara ballt i ett sant langt akvarium.

          Afrikaner. Liten egyptisk munruvara funkar ratt bra i sma akvarier. Jag skulle gissa att fisk som Pelvicachromis sunocelatus eller taeniatus funkar. Nanochromis transvestitus likasa.

          En annan ide ar att fylla botten med snackor och kora Lamprologus multifasciatus.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Instämmer med första delen av Olas inlägg, killies hade funkat verkligt bra i det karet. Väldans många av samma art, gärna ytfokuserade. Med lite mer ström i karet så hittar du sanslöst många Danios som trivs ypperligt i ett sådant kar. Guramis stämmer till viss del (om du inte vill ha fart på vattnet), men många är rätt aggro inbördes. Månne ett bra gäng honungsgurami, en av mina gamla favvisar. Mindre barber och tetror ska också kunna göra sig verkligt fint i ett sådant kar. Mindre Corydoras också.

            Ciklider blir däremot ett problem. Jag kan spontant inte komma på en enda art, ens av dvärgciklider, som jag personligen skulle stoppa ner i ett sådant kar. A. borelli, fjärilar eller den lilla egyptiska munruvaren kan jag möjligen instämma i, men absolut inte Pelvicachromis eller Nannochromis. De blir för stora och för aggro för det djupet/höjden för att det ska funka i längden. Just N. transvestitus är en av de absolut mest aggro av alla Nannochromis, så de hade jag verkligen inte kört i ett sådant kar - de ställer dessutom rätt stora krav på vattenvärden om du vill ha fram yngel. Svartvattensfirre rakt av, så vill man ha yngel på dem snackar vi pH 5 eller strax under.

            Personligen hade jag gjort ett strömakvarie av ett kar med de måtten, och klämt i någon art Danios i det. Komplettera med Pseudogastromycon, "Fiolmalar" eller vad de kallas på svenska. Väldans fräcka firrar som är svagt revirhävdande - extremt anpassade till snabbt strömmande vatten. Månne också någon gobid, t ex Rhinogobius wui. Också revirhävdande, strömlevande firrar, men de dänger sällan ihjäl varandra enligt min erfarenhet.

            Jag tycker i vart fall att ciklider är lite för tuffa mot varandra för att stoppas ner i ett sådant kar, om man inte kör på ett eller två par av en art.

            Det är mina fem öre,

            hilsen,

            Patrik
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Min uppfattning av revir är om akvariet är långt, smalt, lågt så får man plats med fler ciklidrevir pga revir är oftast fyrkantiga,
              tänk själv akvariet är som en kub betyder oftast att 90% av akvariet blir ett revir.
              men slutsumman är att mindre arter passar ganska bra i det långsmala akvariet.
              vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Ciklider blir däremot ett problem. Jag kan spontant inte komma på en enda art, ens av dvärgciklider, som jag personligen skulle stoppa ner i ett sådant kar. A. borelli, fjärilar eller den lilla egyptiska munruvaren kan jag möjligen instämma i, men absolut inte Pelvicachromis eller Nannochromis. De blir för stora och för aggro för det djupet/höjden för att det ska funka i längden. Just N. transvestitus är en av de absolut mest aggro av alla Nannochromis, så de hade jag verkligen inte kört i ett sådant kar - de ställer dessutom rätt stora krav på vattenvärden om du vill ha fram yngel. Svartvattensfirre rakt av, så vill man ha yngel på dem snackar vi pH 5 eller strax under.
                Jag har haft N. transvestitus, P. subocellatus och P. pulcher i 20 litersakvarier och jag har fatt yngel av alla i stockholmsvatten (OK, paletter i Uppsalavatten). N. transvestitus ar relativt fredlig. Min gissning ar att alla historier om dem som omojliga ar att det var en annan population som importerades pa 80-talet, och att dessa var kansliga och aggressiva.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag har haft N. transvestitus, P. subocellatus och P. pulcher i 20 litersakvarier och jag har fatt yngel av alla i stockholmsvatten (OK, paletter i Uppsalavatten). N. transvestitus ar relativt fredlig. Min gissning ar att alla historier om dem som omojliga ar att det var en annan population som importerades pa 80-talet, och att dessa var kansliga och aggressiva.
                  Ja, kanske finns det olika populationer även av dem - skulle inte förvåna mig med alla varianter som finns på samma arter inom Pelvicachromis. En polare odlade dem i vart fall i ett par omgångar, och ynglen slogs konstant och hårt mot varandra när de blivit lite större. Gick knappast att dra upp hela skocken i samma kar. Även föräldrarna fightades rätt bra, har hört samma från andra som odlade den tidigt. Två hannar i ett litet kar funkade inte för dem i allafall, själv har jag taskiga erfarenheter av N. parilus i mindre kar också. Jag får väl testa på transvestitusen igen och se om jag får andra firrar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Helenai
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 269

                    #10
                    Många fascinerande förslag, klar inspiration!

                    Glöm bara inte schackisarna... Dicrossus filamentosus eller D. maculatus. Dessa tillsammans med bilbukar, pansarmalar och någon mer trevlig tetra... Svartvatten, men de klarar sig bra bara vattnet är hyfsat mjukt. Inte slår de ihjäl varandra heller (så ofta iaf, jag har faktiskt haft en grupp som slaktat varandra i ett 70-liters (!)).

                    Jag har hållt schackisar (medan jag fixade stora burken och en annan grupp än ovanstående) i en billig 20-liters-back från IKEA, vilket fuingerade utmärkt. Den är visserligen lite bredare än 25 cm, men inte mycket.
                    Varde ljus... och det vart mörker.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Har man flera akvarier sa behover ju inte firrarna stanna hela livet. Man kan ha nagon liten ciklid som fargar ut och ar fin, men flytta den nar den vuxit lite.

                      Sma paletter skulle t ex ga utmarkt, men troligtvis inte vuxna (jag hoppas att ni sett att jag inte rekomenderade dem, bara skrev att jag haft dem i 20 liter).

                      Anledningen att jag rekomenderade just transvestitus ar att honan ar pytteliten och uppvaktar hanen hela tiden. Hanen ar ratt svalig. Tydligen kan hanen bli tokilsk och ha ihjal honan (vilket jag aldrig sett roken av), men ett akvarium som har matten 25x250 cm ar 10 x djupare an vad honan ar lang och 100 x langre. Med jomstallen kommer hon garanterat undan.

                      Jag skulle gissa att Teleocichla skulle funka bra. I princip ar det ett sant har akvarium jag skulle vilja satta upp at dessa fiskar, men det ar forstas onskvart med nagot djupara, typ 30 - 40 cm. Hojden kan sakert var 20 cm.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kensa
                        Användare
                        • november 2006
                        • 9

                        #12
                        Hej !

                        Tackar för alla svar och rekomendationer.

                        Mycklet matnyttigt om man säger så.

                        En del har berört paletter i inläggen. Någon sa att det skulle funka med mindre paletter, men inte med fullvuxna.

                        Eftersom jag är lite förtjust i just paletter så måste jag fråga vilka förändringar på måtten av karet som jag måste göra för att just paletter skulle trivas.

                        Längen behöver jag inte minska misstänker jag.

                        Men hur mycket högre / djupare bör karet vara ??

                        Kensa

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Höjd 30 och djup 40 skulle jag föreslå.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ett klassiskt 63L som kan man halla alla fiskarna som foreslagits forutom transvestitus som bor ha ett langre. Det har matten 50x30x35. Personligen ar jag overtygad om att man kan "tulla" lite pa hojd och djup nar man drar ivag sa hiskeligt pa langden. Kan du kora 30x30 sa okar du mojligheterna extremt mycket jamfort med 20x20.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kensa
                              Användare
                              • november 2006
                              • 9

                              #15
                              Hej Alla !

                              Mmmmm.

                              Tanken som jag har (hade?) är egentligen att ha 2 st kar, 200x20x20 (80 literx2=160 liter), ovanpå varandra.
                              På en ställning som påminner lite om hur de har i vanliga akvarieaffärer.

                              Det hade (om man får ihop allt) sett förbann----t bra ut därhemma.

                              Tänk er det översta karet i ögonhöjd (ca 180 cm från golvet) och det andra på cirka 130 cm höjd, i en ställning/ram i rostfritt borstat stål. Med lite lådor/skåp längst ner för diverse filter/pumpar/tillbehör, där frontstyckena är i oljad ek.

                              Att ge mig på 2 st, 200x30x30 (180 literx2=360 liter) blir i min mening lite för stort.
                              Dels blir jag orolig för vikten, dels är det långt till vatten....(bära många spannar...).

                              Men man kanske skulle kunna tänka sig att man istället för två kar ovanpå varandra,
                              istället tar 2 kar bredvid varandra, 100x30x30 + 100x30x30 = 180 liter.

                              (Om jag nu "tvunget" ska ha paletter....)

                              Får fundera lite på det.

                              En annan fråga som jag har ställt i andra forum gäller belysningar. Har läst på diverse sidor att halogenlampor är mindre bra. Samtidigt ser man bilder på väldigt många kar som har halogenbelysning. De som har det, är det någon sorts "speciallampa" de har då ??

                              Kensa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...