Är denna något att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Fördelen som jag ser det med Canon är att det finns så offantligt många beggade objektiv på marknaden. Pentax verkar det vara lite färre med.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #17
      Ursprungligen postat av Robin
      Fördelen som jag ser det med Canon är att det finns så offantligt många beggade objektiv på marknaden. Pentax verkar det vara lite färre med.
      Undrar hur det blir med Pentax K 10?

      Verkar då det bästa just nu.

      En sån vill jag ha, då jag har flera k.objektiv

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av Muhni
        Undrar hur det blir med Pentax K 10?

        Verkar då det bästa just nu.

        En sån vill jag ha, då jag har flera k.objektiv
        Ursprungligen postat av Micke
        Pentax K10D är definitivt mest för pengarna i dagsläget.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #19
          Ursprungligen postat av Micke
          Tack för stödet

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Ursprungligen postat av Micke
            Haha....första gången jag stötte på dig var på färjan från Torekov till Hallands Väderö för ett antal år sedan. Då satt du och rabblade tekniska finesser på dina kamerapryttlar för dina fotopolare. Men det var väl en ungdomssynd och får väl anses vara preskiberat idag
            Mycket har hänt sen dess. Då förstod jag mig inte på gubbarna som inte kunde de tekniska finesserna på sina kameror. Jag tyckte det var hur konstigt som helst att de inte hade koll. En gubbe med fem bladare visste inte ens vilken modell han hade. Han fotograferade och använde kamrorna, snöade inte in sig på onödigt vetande. Vet en målare hur många strån hans borste har? Nu har jag faktiskt själv blivit exakt likadan.

            Jag kan ingenting om vad som händer i utvecklingen just nu, det skall jag erkänna. De stora inovativa förändringarna hänger jag med på, men du såg ju själv att jag är helt lost vad gäller minnesöverföring och sånt. Jag vet vad som funkar för hur jag fotar och hur jag vill att det skall funka, inte mer! Folk frågar ofta mig vad de skall köpa för kompaktkamera. Jag har absolut ingen aning!

            Jag skall köpa en ny kamera nu och tar helt enkelt den Canon jag anser att vi har råd med utan att fundera närmare på det. Jag litar på att den är bra, för jag har alltid älskat Canon och de har aldrig svikit mig. Vad gäller Canon har jag gått genom Canon AE, Canon F-1, Canon EOS 50E, Canon EOS 3, Canon 10D och nu blir det en Canon 30D. Canon F-1 säljer jag aldrig! Det är min absoluta favorit av alla kameror! Jag kan rekommendera vem som helst att testa en sådan!

            Så länge kameran har en slutare, en bländare, en sensor som är ok, manuella inställningar, lagfri avtryckare och möjligheter för att koppla studioblixtar etc så är det bra för mig faktiskt.

            Jag säger som mästerfotografen Henri Cartier-Bresson: "Photography has not changed since it’s origin except in its technical aspects, which for me are not important.”

            Flummigt och kanske lite paradoxalt med tanke på mitt tidigare inlägg men i princip skall man välja den kamera man tycker känns bra att jobba med! Om det står Pentax, Contax, Leica, Hasselblad, Nikon, Canon, Sony, Minolta, Samsung eller vad som helst spelar absolut ingen som helst roll! Satsa isåfall på optiken, för det är där det magiska sker!
            Senast redigerad av Zaphi; 08 december 2006, 21:38.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • doctor
              Användare
              • december 2003
              • 238

              #21
              Inlägg #13 var nog det roligaste jag läst på länge! Tycker det är vansinnigt roligt att canonfantaster på alla forum så frenetiskt ska försvara sitt kameraval. Man borde nästan utföra en vetenskaplig studie på ämnet!

              Inte många inlägg här som hjälpt Wilhelm, kom igen nu. Själv återgår jag till att testa mitt nya Sigma 20/1.8. Tomten var här tidigt i år och ett sånt skulle passa till sony oxå. Ljusstarka vidvinklar är aldrig fel!

              Kommentar

              • Silverlod
                Användare
                • oktober 2006
                • 45

                #22
                Ursprungligen postat av Laesk
                Aha så menar du

                Jag får 780mm 8 me 1D mark II:an å 960mm 8 me 400D me EF 300/4L IS + 2X extender II... fast utan autofokus me 400d:n...

                Sånt vore kul å testa me 2X extender:

                http://www.cyberphoto.se/info.php?article=800_56_canon
                Kan prova, men har inte gjort det ännu. Mitt är mycket mindre.

                12" Say no more
                Melanchromis Interruptus.
                Labidochromis sp. Hongi.
                Metriaclima Callainos.
                Ancistrus Dolichopterus.

                Kommentar

                • Silverlod
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 45

                  #23
                  Som jag har sett från tidigare bilder du tagit har du en fallenhet mot macro.
                  Och det är digitalt du vill ha så är mitt tidigare alternativ Canon Pro1 inte så tokigt.
                  Eller digital systemkamera, enkel att förstå, bra automatiska program, mycket tillbehör, bra beg, bra support i Sverige (inte import alltså). Och då blir det Canon igen

                  Dock så måste jag slänga in att jag inte tittat på de nyare modellerna från Nikon, Kodak, Pentax, Fuji så mycket.

                  De faller dock på beg delarna om du inte köper Tamron eller Sigam objektiv, Då kan du köpa det bästa hus just nu och köra dessa objektiv.

                  Vill du byta objektiv eller vill du snabbt kunna ta upp din kanon och ta bilden, med en kamera du lärt dig så är det nog enb Pro1 i varje fall.
                  Melanchromis Interruptus.
                  Labidochromis sp. Hongi.
                  Metriaclima Callainos.
                  Ancistrus Dolichopterus.

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #24
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Du skriver mycket skoj Viktor men ett sakfel måste jag bemöta:



                    Nikon släppte sin första DSLR i juni -99, Canons kom först ett år senare.



                    Jag tycker själv att Nikon är en självklart val. Men idag rekommenderar jag Pentax som är en mycket trevlig och prisvärd kamera.
                    Ska man vara riktigt petig så kom Canon D2000 redan i februari 1998. Det var en EOS 1N med Kodak-sensor på 2Mpixel. Kodak släppte den som egen modell också, DSC520. Lite senare kom D6000 / DSC560 på 6 Mpixel, priset låg på ca 300000 kr...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Ursprungligen postat av doctor
                      Inlägg #13 var nog det roligaste jag läst på länge! Tycker det är vansinnigt roligt att canonfantaster på alla forum så frenetiskt ska försvara sitt kameraval. Man borde nästan utföra en vetenskaplig studie på ämnet!
                      Det finns säkert studier och de skulle visa att det finns Nikondårar som försvarar sina kameror minst lika hårt. Egentligen är diskussionen dock helt meningslös eftersom det fina med fotografi är att det ändå i slutändan är bilden som konkretiserar fotografens skicklighet och inte kamerans tekniska finesser.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #26
                        Har själv en KM Dynax 5D och är nöjd med de bilder som den tar. Sonys kamera använder samma objektivfattning som KM och har väl hämtat stor inspiration från KM också då Sony tog över verksamheten.
                        Har skummmat igenom tidigare inlägg (fast jag hoppar över allt märkestjafs, det hör till sandlådan!!). Det är rätt som någon skrev att begagnatmarknaden är mindre för objektiv till Sonys dslr. Fast man skall då också betänka att objektiv kanske inte är något man köper och säljer var och varannan vecka.
                        Har haft min kamera i ett år och har nu fått ihop den samling objektiv som jag vill ha, allt hittat på begagnatmarknaden. Så har man tålamod så löser det sig och man får som regel det man vill ha.
                        Vad det gäller det kitobjektiv som följer med så duger det alldeles utmärkt till att fota fiskar. Fast jag skulle nog ändå rekommendera att du försöker få tag på ett med längre brännvidd, kanske ändå upp till 300mm. Fiskarna blir lite lugnare om man inte sitter ända framme vid frontrutan har jag märkt. Själv så använder jag nästan bara ett Sigma 18-200mm objektiv när jag tar fiskbilder. Jag rekommenderar också att du skaffar dig extra slavblixtar som du lägger på täckglasen samt en extern riktbar blixt som du sätter på kameran. Denna skall i princip bara användas för att aktivera slavblixtarna, rikta den upp mot taket. Med detta samt en stor portion tålamod kommer du att kunna ta alldeles utmärkta fiskbilder. Lycka till!!
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Guzrob
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 389

                          #27
                          säger bara!
                          Nikon for ever!
                          :D:D:D:D

                          Kommentar

                          • plåtis
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 212

                            #28
                            Sony är ju KonicaMinolta nu. Det finns en hel sjö med beganade objektiv till bra pris. Och det är samma fatningt till sony som till KM.
                            Lasse.H

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #29
                              Nu finns det en komplett test av Pentax K10D utlagd på dpreview, och jämförelsen mot andra modeller visar tydligt att den ger mer för pengarna än t ex. Nikon och Canon.

                              Announced on September 14th 2006, just in time for Photokina 2006 the new K10D is Pentax's first foray into the serious-amateur digital SLR market. It's bigger, tougher and more feature rich than any Pentax digital SLR before it and it certainly carries a wide enough range of features to worry the 'big name' brands. Headline features include a stabilized ten megapixel CCD, high quality image processing pipeline, dust and weather proof seals, 11-point AF (with 9 cross-type points) and some unique exposure modes. A full detailed list of the top 20 features can be found below. It's clear that Pentax are targeting the likes of the Canon EOS 30D and Nikon D200, on paper it's a very strong contender.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...