Filter skall ej användas i 4 mån. Vad bör jag göra med filtermaterialet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sperto

    Filter skall ej användas i 4 mån. Vad bör jag göra med filtermaterialet?

    Jag har 2 ytterfilter, Eheim 2250 och 2028, som inte kommer att användas under 4 månaders tid.

    Vad bör jag göra med filtermaterialet?
    * Räcker det att skölja av det eller skall det även kokas?
    * Efter rengöring skall jag förvara det torrt eller i vatten?
    * Förvaras kallt, mörkt...?
  • ubbepubbe
    Användare
    • december 2006
    • 3

    #2
    filter

    jag har provat att fysa ner matrialet utan att märka nogot negativt.Eheim substrat,makaroner,lavakross som ja använder nu funkar utmäkt

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Jag hade nog bara sköljt det efter och innan användning.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • B-mark
        Användare
        • oktober 2005
        • 95

        #4
        Det räcker gott med att skölja av det och förvara torrt. Gummipackning till ytterfiltret kanske ändå mår bäst av att förvaras svalt och mörkt. Dessa packningar kan kosta hutlöst att byta, men ett läckage blir ju inte helt gratis att åtgärda heller!
        / Stefan

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Ursprungligen postat av ubbepubbe
          jag har provat att fysa ner matrialet utan att märka nogot negativt.Eheim substrat,makaroner,lavakross som ja använder nu funkar utmäkt
          Tinar man i mikro sen då?

          Tvätta bara och låt torka....
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • jimmy
            Användare
            • december 2002
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av B-mark
            Det räcker gott med att skölja av det och förvara torrt. Gummipackning till ytterfiltret kanske ändå mår bäst av att förvaras svalt och mörkt. Dessa packningar kan kosta hutlöst att byta, men ett läckage blir ju inte helt gratis att åtgärda heller!
            Tror det finns smörjgojs på tub för att underhålla div ringar till pumpen med så smörj med det och låt inte packningen torka ut bara.

            Gör rent makroner o dyligt.... inget svårare en så.

            När du startar upp filtert, antigen kör du pumpen i ett befintligt fungerande akvarium eller så gör du ren någons pump o tar in hans bakterier i din pump.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Gör rent det dvs skölj bort skiten, sen är det väl bara att låta det torka.
              Så gott som alla filter står garanterat längre än 4 månader från det att de tillverkas tills de tas i bruk, skulle aldrig tro att dom gummilister som finns (o-ringar) skulle torka så snabbt.

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av deathdealer
                skulle aldrig tro att dom gummilister som finns (o-ringar) skulle torka så snabbt.
                Gummipackningarna kan man smörja in med matolja eller vasselin och lägga i en plastpåse, så torkar dom garanterat inte.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sperto
                  Jag har 2 ytterfilter, Eheim 2250 och 2028, som inte kommer att användas under 4 månaders tid.

                  Vad bör jag göra med filtermaterialet?
                  * Räcker det att skölja av det eller skall det även kokas?
                  * Efter rengöring skall jag förvara det torrt eller i vatten?
                  * Förvaras kallt, mörkt...?
                  Jag brukar glömma filtret ett par månader, måste erkänna att jag är lite lat. Sen när jag öppnar det så strömmar en underbar boquet av stillastående dykärr ut i hela källaren. Jag har ett filter som stått ett år, vet inte om jag vågar öppna det.
                  Töm å rengör filtret, var inte lika lat som jag är. Skölj av prylarna innan uppstart.
                  Senast redigerad av Perikles; 07 december 2006, 16:57.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...