Så här blev det! Synpunkter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_77
    Användare
    • november 2006
    • 13

    Så här blev det! Synpunkter?

    Så där ja, nu är mina första Malawisar någonsin i baljan!
    Det blev 2+6 Ps. saulosi samt 1+3 I. sprengerae till slut. (Akvariet är inte nystartat utan endast ommöblerat samt höjt pH:t).

    Hoppas rostcikliderna blir lika röda som dom var i affären...hos mig ser dom lite tråkiga ut. Kanske beror på mitt rådagrus? Hade egentligen bestämt mig för golden+maingano+sprengerae, men då var mainganon slutsåld och jag hade inte tålamod att vänta . Blir det en lugnare kombination med bara 2 arter, eller kan jag kanske sätta i några maingano senare?

    Kommentera gärna! Karet är på ca 200 liter, egentligen runt 240 men så har jag ju friggo-bakgrund och inredning, 120 cm långt. Juwels originalfilter med utblåset mot ytan+extra filtermaterial runt filterkammaren bakom bakgrunden. Stor bubbelridå för lite extra liv i vattnet. Nåt särskilt jag bör tänka på?

    Bilder här: ===>http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...69&gid=1034576
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Hej och welcome to the world of tomorrow, eller rättare sagt, välkommen till den enda sajt du behöver bookmarka på nätet...

    Det blev ju kanon det där. Att dina fiskar inte är lika röda hemma beror på att det lysrör du har förmodligen är annorlunda än det de hade i affären. Om du byter till ett grolux-rör så får du bättre färger i röda fiskar. Sen är det viktigt att du matar med ett bra foder om de skall behålla sina färger. Sen är det klart att de kan blekna lite i ett nytt kar innan de vant sig...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Linda_77
      Användare
      • november 2006
      • 13

      #3
      Tack!

      Jag är redan frälst . Förstår inte varför Malawi aldrig har intresserat mig innan, måste ha nåt med ålder och mognad att göra, hehe.
      Skulle kanske byta till Grolux rör då. Just nu har jag Sylvania Aquastar & Hagen Sunglo, ska jag byta ut båda eler nåt av dom isf? Vad ska jag mata med för att få bästa färg och tillväxt?
      Just nu har jag bara ciklidpellets och spirulinatabletter, tänkte komplettera med räkmix. Duger det eller finns det bättre?

      Många frågor blir det

      Kommentar

      • oscar_m
        Användare
        • september 2006
        • 35

        #4
        mycket snyggt inrett

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej o välkommen Linda 77 till Ciklid.se.
          Kanonfint kar .
          Har du två rör i rampen så är det en fin kombi. ett Aquastar och ett Grolux.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Räkmix och spirulina ger bra färg, men allra bäst är det om du matar med foder som innehåller något som heter så krångligt som astaxanthin, antingen i pellets eller i räkmix...

            Du kan byta främre röret till sylvana grolux och testa med det kanske...
            Senast redigerad av Zaphi; 05 december 2006, 13:44.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            Arbetssätt...