Theraps Coeruleus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Giertsen
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 70

    Theraps Coeruleus

    Hei fra Norge.

    Jeg har en trio bestående av to hunner og en han. Disse er nå 2,5 år, og dermed burde de være kjønnsmodne for lenge side. Jeg har søkt "nettet rundt" etter informasjon om disse vedrørende akvarieoppsett, oppdrett mm. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe som beskriver hva akvarister har lykkes med for å få yngel på dem. Så jeg er interessert i erfaringer, artikler, nettsteder, "noen som har hørt noe" ol.

    Noen som har dette?

    På forhånd takk.

    Henrik
    Henrik Giertsen
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Hej!
    Jag har haft 5 st men alla dog 1 efter 1 under 1 års tid.
    Alla mina 5 visade sig vara honor och lekte regelbundet med varandra i brist på hanar, några av dom uppvaktade till och med min Theraps Lentiginosushane men han visade inget intresse så min uppfattning är att dom var väldigt lekvilliga.
    Är du helt säker på att du har 2 kön på dom? Honorna har 1 fläck på ryggfenan som hanarna saknar.
    Som du säger så hittade inte jag heller direkt någon information om dom, Vet att mina blev väldigt mycket mera allerta när jag ökade på strömmen ordentligt i akvariet.
    Lycka till med dessa juveler och hoppas dom kommer igång med lek..

    Bifogar en bild där 3 av mina honor gruffar med varandra, och så ser man klart fläcken på ryggfenorna..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Henrik Giertsen
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 70

      #3
      Jo av de tre er det en som ikke har disse blå feltene i ryggfinnen, samt at to har det.
      Nå går de alene i en 375L, med stenrøys og mye strøm i vannet. Her har de gått en stund allerede, uten resultat. Som en sikkert skjønner så er jeg nå villig til å gjøre det som skal til for å få yngel på dem før også mine forsvinner. De er jo allerede over to år gamle, og regner vel med at de ikke blir mye over fire år gamle, dette ut fra at erfaringsmessig så lever ikke de mindre artene like lenge som de større.
      Henrik Giertsen

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ja jag vet faktiskt inte vad du mera kan göra för dom, Har för mig att Ola svensson här på forumet hade lite info om just denna art så kanske han kan svara?
        Men som sagt jag hoppas verkligen att du lyckas..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • _Varanus_
          Användare
          • oktober 2004
          • 123

          #5
          OT

          Häftig bild beast
          Mvh Adam

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Beast
            Ja jag vet faktiskt inte vad du mera kan göra för dom, Har för mig att Ola svensson här på forumet hade lite info om just denna art så kanske han kan svara?
            Men som sagt jag hoppas verkligen att du lyckas..
            Nja, min info var att jag letat efter fisken i aratal, men bara sett den en gang i affar. Den gangen var det bara hanar...
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Henrik Giertsen
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 70

              #7
              Ja dette bekrefter vel det inntrykket jeg har til nå, det er lite info om denne fisken rundt om.
              Takker for de svar jeg har fått, og er det noen som finner noe informasjon, så post det gjerne her.

              Er det andre som selv har denne arten, så kunne vi sammen ha bygget en erfaringslogg. Eventuelt byttet fisk slik at flere fikk begge kjønn. Det øker jo sjansen for at en ihvertfall skulle få dem til. Dermed sikret arten i Scandinavia.

              Henrik
              Henrik Giertsen

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Nja, min info var att jag letat efter fisken i aratal, men bara sett den en gang i affar. Den gangen var det bara hanar...
                Ja just det så var det ja, mindes inte riktigt..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag har varit vis Rio Misol Ha (hette den sa, finns pa bild med vattenfall i "Aqualog South America 3"?). Dar finns det Theraps coeruleus, men jag sag inga.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...