hydor ario 2 color (pump med lampa)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klara
    Användare
    • december 2006
    • 13

    hydor ario 2 color (pump med lampa)

    Hej!

    Jag installerade en pump med lampa av typen Hydor ario 2 color i mitt sällskapsakvarium. Det fungerade som det skulle, men fiskarna blev sjuka. Strax efter någon timma blev de apatiska och alla låg på botten (svärdbärarna) och guppis samlades vid ytan i en hög. Jag tror att de blev stressade av lampan och bubblorna. Sedan läget inte ändrades så stängde vi av lampan helt, men det hjälpte inte . Efter dagen dog alla guppis en efter en. Svärdbärarna var apatiska och vägrade att äta. Då har jag lagt i tabletter mot bakteriesjukdomar och nu börjar de fiskarna återhämta sig. Glödbandstetrorna fick plötsligt fenröta, endast två pansarmal som är fortfarande friska.
    Vet någon varför detta hänt? Samtidigt att jag placerat lampan bytte jag vatten också, som vanligt. Kan en sådan lampa orsaka detta?
    mvh, klara
    Mvh,Klara
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till detta formidabla forum.

    En sak som man måste göra innan man stoppar ner nån pump eller annan fabrikstillverkat enhet, ärt att man måste skölja av ordentligt och om det finns filtermassa av nåt slag i pumpar eller filter så ska de sköljas och kramas ur o sköljas på nytt, för att vara på säkra sidan.
    Anledningen är att det kan finnas för fiskar giftiga ämnen kvar på eller i saker o ting.
    Lampor o bubblor stressar inte fiskar så de dör.
    Jag har själv en sådan pump och det har inte skett något sjukdomsfall pga denna. Däremot så har yngel sugits in i pumpen och förvandlats till fiskfärs.
    Senast redigerad av Wilhelm; 02 december 2006, 12:23.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • klara
      Användare
      • december 2006
      • 13

      #3
      Tack för svaret. Jag ska skölja allting nästa gång. Det tänkte jag dessvärre inte på, eftersom jag har råkat ut sådan hemsk händelse först nu. Mvh,Klara
      Mvh,Klara

      Kommentar

      • Guzrob
        Användare
        • oktober 2004
        • 389

        #4
        Klara!

        Välkommen hit till forumet!
        :D:D:D:D

        Kommentar

        • klara
          Användare
          • december 2006
          • 13

          #5
          Hej Guzrob!

          Tack, tack. Det blir nog roligt att samla mer erfarenheter här i forumet. Mvh, Klara
          Mvh,Klara

          Kommentar

          • Tulle89
            Användare
            • augusti 2006
            • 239

            #6
            Och för att inspireras tycker jag gott du kan läsa genom den tråden som finns i Guzrobs signatur!

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

            Kommentar

            Arbetssätt...