Tömma karet, silikonet torkar? Alger på BTN.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sperto

    Tömma karet, silikonet torkar? Alger på BTN.

    Jag kommer att resa bort i 4 månaders tid och har därför "lämnat bort" mina fiskar. Jag har därför ett fisktomt 720 l kar med en BTN-bakgrund.
    Nu har jag 2 oklarheter:
    1. Jag funderar på att låta karet stå tomt i 4 månaders tid. Är det då risk att silikonet kommer att torka eller att bakgrunden kommer att lossna?
    2. Jag har ganska mycket alger på bakgrunden och skulle vilja passa på att bli av med dem då jag är bortrest. Om jag tömmer karet, kommer då algerna att torka och vara lätta att plocka bort? Är det en bättre lösning att hälla i algdödande medel?
    Tacksam för goda råd.
  • hultpelle
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    #2
    tror inte du behöver oroa dig för silikonet , Om det inte är dåligt då du tömmer. Då ska du nog byta det..
    rockNROLL

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Svar
      1. Det är ingen fara att silikonet torkar på fyra månader om det inte utsätts för väder och vind eller dylikt
      2. Om algerna torkar blir det svårare att få bort dem. Jag försökte det för ca 2 år sedan, det gick inte alls bra. Det blev lättare när de hade torkat och sedan fått blöttas upp i ett par dagar. Då det gick att borsta av BTN-modulerna, även om det inte var lätt. Har hört att det skall gå att tvätta BTN med högtryckstvättar, men då bör man nog inte ha dem kvar kvar i karet.
      //Robert

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Siliconet behöver du inte bekymra dig om, det kommer att hålla. Algerna är en annan femma, att tömma vattnet så att de torkar ut gör ju inget åt orsaken till att de växer. Enbart en temporär åtgärd som knappast ger effekt i det långa loppet.

        Vill du vara fräck, så släpp i en Ancistrus efter att du fångat upp alla andra firrar, och låt den vara i karet under tiden du är bortrest. Bör vara en liten rackare, så att algerna räcker för att föda den under fyra månader. Kör karet med timer på belysningen och rengör filter innan du drar (och flytta de ordinare firrarna samt släpp i Ancistrusen någon vecka innan avstamp så att du ser att den överlever). Se till att någon kan mata Ancistrusen med kompletterande foder någon gång i veckan i vart fall. Räcker bra med en wafer av något slag, om det finns mycket annat i karet att snaska på. När du väl kommer hem torde algerna vara ett minne blott.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • B-mark
          Användare
          • oktober 2005
          • 95

          #5
          Om du låter karet vara fyllt och skärmar av det så att inget ljus kommer in, bör alla alger vara borta när du kommer tillbaka. Du kan t ex lägga över en presenning, gärna dubbelvikt, det viktiga är att det blir helt mörkt i akvariet! När du kommer hem byter du vatten, någon dag innan fiskarna ska i.
          / Stefan

          Kommentar

          • Sperto

            #6
            Silikonfrågan löst.
            Att tömma karet löser tydligen inte algproblemen.

            Betr algerna. Att skrubba BTN bakgrunden vill jag ogärna. Dels för att algerna sitter ganska hårt fast plus att jag inte vill förstöra bakgrunden.
            Vilket alternativ är bäst:
            - Släppa i 1 ancistrus och låta dem gotta sig på algerna under 4 månaders tid. Ett alternativ jag helst vill undvika då det kan vara svårt med kompletterande utfodring.
            - Algmedel? Jag vet inte hur pass effektivt dem är. Någon rekommendation? Algenkiller?
            - Total mörkläggning av karet, m h a pressenning el dyl.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Sista alternativet tror jag funkar bra.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Sperto
                Silikonfrågan löst.
                Att tömma karet löser tydligen inte algproblemen.

                Betr algerna. Att skrubba BTN bakgrunden vill jag ogärna. Dels för att algerna sitter ganska hårt fast plus att jag inte vill förstöra bakgrunden.
                Vilket alternativ är bäst:
                - Släppa i 1 ancistrus och låta dem gotta sig på algerna under 4 månaders tid. Ett alternativ jag helst vill undvika då det kan vara svårt med kompletterande utfodring.
                - Algmedel? Jag vet inte hur pass effektivt dem är. Någon rekommendation? Algenkiller?
                - Total mörkläggning av karet, m h a pressenning el dyl.
                Algmedel löser inte heller problemet med varför algerna uppkom från första början. Om tilläggsutfodring av Ancistrusen inte går att lösa, så tror jag mycket på lösning tre - total mörkläggning. Se verkligen till att INGET ljus kommer in i karet, och innan du släpper i fisk igen så byt vatten flera gånger, och det rejält. Döende saker i karet förbrukar massor med syre och kan ställa till en del annat trubbel också.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Silikonet lugnt, säger jag som alla andra, men med algerna tror jag du har en idé. Glas är ett solitt material och du kan t ex skrapa det med precist slipade metalleggar. När det är torrt tror jag att du "slipar" av glaset enklare och fortare än om det är vattenfyllt. Men det har inget med orsakerna till algerna att göra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...