för varm, hjälp önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • intercepter
    Användare
    • juli 2006
    • 56

    för varm, hjälp önskas

    tycker min sidokanalare blir vör varm då man inte kan sätta handen på denna , eller är det normalt att den blir så varm eller hur får jag den kallare? tips önskvärt
    kör med ett slutet system i taket kolla min hemsida för mer info
    SvedalaCiklid

    www.svedalaciklid.se
  • Guzrob
    Användare
    • oktober 2004
    • 389

    #2
    Enligt bilderna jag har sett på din sida så är det en lika dan sidkanalsfläkt som jag körde med tidigare. Jag hade precis samma problem med den som du verkar ha. Problemet med att den är så varm är att Lagrena i den slits ut på nolltin. Jag försökte med olika lösningar för att kyla ner den men inget funkade tillräckligt bra. Så nu har den brunnit upp och jag har införskaffat mig en proffsfläkt i stället.

    Har du alltid fläkten ståendes i skåpet? är skåpet öppet? Ett tips är ju att försöka öppna skåpet och kanske tillomed ha nån annan fläkt som blåser kalluft direkt mot sidkanalaren...
    :D:D:D:D

    Kommentar

    • intercepter
      Användare
      • juli 2006
      • 56

      #3
      fläkt

      nja jag har ju bara 8 kar inkopplade ännu och de är ju strypta lite på slangarna
      det var tänkt att den skulle stå i skåpet för att få ner oljudet lite men tänkte testa imorrn med dörrn öppen några timmar plus att jag borrat ett hål framför pumpen direkt och låter en slang med luft blåsa på sidokanalaren nu med , passade på och borrade 2 hål till i rören i taket så luft kan passera ostrypt ut i rummet tänkte att den blir kanske så varm för att luften inte har nånstans att ta vägen , hjälper inte detta så blir det väl till att borra fler hål till de kommande karen som ska ner , annars vet jag inte riktigt vad man ska göra sätta nån ventil nånstans kanske för överflödig luft eller nåt. Har ju iförsig hört att de brukar bli rätt varma men tyckte att man ska väl kunna lägga handen på den iallafall .
      Hur länge höll din?
      vad kör du med nu då?
      SvedalaCiklid

      www.svedalaciklid.se

      Kommentar

      • Guzrob
        Användare
        • oktober 2004
        • 389

        #4
        Det där med ventil är helt rätt tänkt. Men sätt den så långt från fläkten du bara kan göra. finns jättebra kulventiler att köpa på vvs firmor.

        Min höll ca 1-1,5 år. Då hade jag den till ca 20 kar. och hade ingen ventil som släppte ut nån luft.

        Idag kör jag med en betydligt större fläkt. och man märker att den är betydligt bättre. Den blir inte alls lika varm. Den jag har idag är inbyggd i en isolerad låda för att bli av med ljudet. Sen har jag monterat in en badrumsfläkt som fläktar 20 gradig luft rakt på fläkten. Och hur jag än gör så fåår jag inte upp tempen på fläkten till 50 grader ungefär. och det tycker jag inte är så farligt.
        :D:D:D:D

        Kommentar

        • intercepter
          Användare
          • juli 2006
          • 56

          #5
          uppskattad temp

          vad skulle du säga att den gamla höll för uppskattad temp?
          hoppas det gör susen med att borra några fler hål blir ju samma princip som en ventil , gäller bara att borra på de ställe man tänkt ha kar sen med hehe
          Du tror inte det är för att jag bara har 8 kar kopplade än så länge?
          SvedalaCiklid

          www.svedalaciklid.se

          Kommentar

          • Guzrob
            Användare
            • oktober 2004
            • 389

            #6
            En bidraqgande orsak kan vara att du bara har 8 kar inkopplade. men inte bara! du kan inte ställa pumpen nåån annan stans för att få ner ljudnivån utan att bygga in den?

            Jag skulle tippa påå att min pump var säker uppemot 7-80grader... Man kunde INTE ha handen på den.....

            Nähepp! nu skall jagh sova så jag orkar upp imorgon och plocka sten till mitt 2340Liters kar! Alla tjatar ju! hehe!
            :D:D:D:D

            Kommentar

            • intercepter
              Användare
              • juli 2006
              • 56

              #7
              samma temp då ca

              samma som jag uppskattade min temp till
              SvedalaCiklid

              www.svedalaciklid.se

              Kommentar

              • FUSCO
                Användare
                • oktober 2003
                • 15

                #8
                8 kar !!!!!!!!!!!!!!!

                Hej på dej du skall kunna lägga handen på fläkten utan att det känns för varmt annars är det fel. i min gamla odlingslokal körde jag med en likadan fläkt som du gör ( 0.375 kwh) men jag drev 8 st 400l, 2 st 500l, 16st 160l , 4 st 250, 4 st 300l, 6 st 180l allt detta drevs med en sidkanal a 0.375 kwh. kylningen är luften som passerar genom fläkten om du tar ut för lite kommer den att bränna till slut. mitt råd är att ta ut så mycket luft antingen genom luftnipplarna eller genom någon slags ventil så att du når gränsen när du tappar tryck i karen justera upp precis så att trycket återkommer, då tror jag tempen sjunker på din fläkt.

                Mvh Meuller

                Kommentar

                • intercepter
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 56

                  #9
                  kommer fler

                  har bara fått 8 kar på plats ,håller på att sätta ner fler kar i lokalen men vill ju ha igång de andra så länge ,hamnar väl till en början på runt 20 kar
                  SvedalaCiklid

                  www.svedalaciklid.se

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Man brukade släppa ut överskotts luften i andra ändan för att inte strypa sidokanalaren. Som sagts ovan en överhettad fläkt håller inte länge.

                    Kommentar

                    • intercepter
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 56

                      #11
                      borrat

                      har idag borrat en del extra hål och lämnat skåpet öppet och tempen har sjunkt bra
                      blir fortfarande varm men nu kan man lägga näven på utan att bränna sig alls
                      blir nog ännu bättre när jag får ner resten av karen med så jag kan släppa ut ännu mera luft
                      SvedalaCiklid

                      www.svedalaciklid.se

                      Kommentar

                      • Tulle89
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 239

                        #12
                        Asså måste först och främst säga att jag knappt vet hur en dån maskin ser ut och vet ännu mindre hur en sådan funkar man kan man inte göra så att man drar en slang från kanalfläkten som sprutar ut luft på den så att man på så sätt kyler ner den?
                        Med tanke på att värme stiger så bör ju den värma luften förvinna genom hålen du har borrat. Då kylls den ju ner av ny lite kallare luft och sedan skullem na väll kunna fixa så att luften blir ännu mer nedkyld också med samma prncip man använder när man värmer upp pooler. Alltså en lång slang som är svart som suger åt sit solens energi och vattnet får cirkulera i denna slanf så den blir varmare (när det gäller pooler). Bör man inte kunna göra ungefär likadant med luft? Typ en lång slang liggande i kallt vatten lr något?

                        //MVH Tulle
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                        Kommentar

                        Arbetssätt...