eihem 2028 proffessional II??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    eihem 2028 proffessional II??

    Har haft mitt eiheim proffesional 2028 II ett tag nu. Något jag tycker är riktigt frusterande är att den pytsar ut små luftbubblor sporadiskt o gör hela mitt vatten småbubbligt. Jag har kollat alla mina anslutningar o den verkar tät överallt.

    Någon som har några tips lr ideer på lösningar lr vad det kan vara för något? Som sagt riktigt irriterande när man inte upplever ens vatten som riktigt klart. Utan är fullt med bubblor precis överallt!

    P.s jag har kortat slangarna väldigt så att den passar perfekt att stå precis brevid karet i mitthöjd ungefär... d.s Kan detta vara orsaken? Kanske skulle ställt den längre ner?
    m.v.h Daniel Forsdal
    Senast redigerad av m[A]use^; 01 december 2006, 20:35.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    #2
    Jag har tre 2028 och har inget problem alls med dem. Alla står på golvet dock så jag vet inte om din placering spelar in.

    Har du kollat så att insuget inte är i närheten av utblås eller annat?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Du har inte packat för hårt i det da så att luften som finns kvar vid nystarten inte kommer ur så lätt. Det kan stå och pysa länge då men nu vet jag inte hur länge du haft det igång.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Det låter lite konstigt att det skulle göra hela akvariet grumligt av luftbubblor. En fördel borde ju dock vara att vattnet blir syremättat.

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Hm haft igång det ca ett halvår. Det pyser alltid mera efter jag gjort ett vattenbyte. Har fyllt det enligt instruktion. Insuget är däremot nära ett annat insug men det ska väl inte ha betydelse eller?

          Har borrat mig igenom rampen på ovansidan för att komma ner o in i karet med både insug o utblås rören...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Jag är helnöjd med mitt 2028 II just på grund av att det är så tyst och stabilt. Det hakar dock gärna upp sig efter vattenbyte då filtret mer anpassats att go-with-the-flow än att kompensera/reducera vid kapacitetsförändringar. Vad jag gör ar att jag lite då och då i samband med att jag bytt vatten går och trampar ur genom att sätta dojan på pumpknappen några gånger. Annars är det segt. Har du fått in luft går den och tjyvsuger länge för att få startflödet att fortsätta. Pumpa på men akta inpellern då du annars kan köra vacuumlocket i botten och krascha hela karusellen.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #7
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Jag är helnöjd med mitt 2028 II just på grund av att det är så tyst och stabilt. Det hakar dock gärna upp sig efter vattenbyte då filtret mer anpassats att go-with-the-flow än att kompensera/reducera vid kapacitetsförändringar. Vad jag gör ar att jag lite då och då i samband med att jag bytt vatten går och trampar ur genom att sätta dojan på pumpknappen några gånger. Annars är det segt. Har du fått in luft går den och tjyvsuger länge för att få startflödet att fortsätta. Pumpa på men akta inpellern då du annars kan köra vacuumlocket i botten och krascha hela karusellen.
              Kanske pumpa den medans den inte är igång?
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Du måste pumpa när den är igång. Den behöver hjälp att hosta loss.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Låter riskabelt, men trycker jag försiktigt ska det inte vara någon fara?
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Just precis, lugnt och fint.

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Verkar faktiskt hjälpt till lite!

                      Ska nog öppna upp det också å kika hur det ser ut. Se så allt står rätt till där. Om packningen ligger rätt o förfiltret är ok.
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • Zzzit
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 253

                        #12
                        Jag har märkt att filter som är ordentligt skitiga kan pytsa ut luft! Var luften kommer från har jag ingen aning om!?
                        Ett filter som varit igång utan rengörning i ett år började helt plötsligt bete sig så, gjorde rent och körde igång igen, då slutade det! Har hänt med flera filter!
                        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                        Kommentar

                        • engstedt
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 78

                          #13
                          Eraser: Jag har just köpt ett 2028, mitt första ytterfilter. hade samma problem som dig. Tryckte en kanske 20 ggr försiktigt på knappen medans det var igång såklart. Varje gång jag tryckte såg jag att luft åkte ut ur filtret. Någon gång tryckte jag ned knappen i impellern, inget trevligt ljud.. Jag trycker kanske max 0,5 cm, det räcker, om man gör det flera gånger istället.

                          En fråga (jag är ny på ytterfilter) När man byter vatten är det lugnt är igång, bara vattennivån är nedanför ytan såklart?
                          en till: Vill byta el-jack som ytterfiltret sitter i, bara att ta ut och sätta i det andra?
                          dumma frågor, enkla svar tack
                          _______________________
                          400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #14
                            Jag tror inte det bör vara några problem att dra ur jacket ur ytterfiltret om du vill flytta det. Du skadar ju inte impellern på något sätt i och med att du stänger av den. Rätta mig om jag har fel någon...

                            Fick svar från säljaren när jag ställde samma fråga som här på forumet, att jag skulle kontrollera packningen som sitter högst upp.
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            Arbetssätt...