Dvärg Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Dvärg Ciklider

    Har nu kommit fram till att det inte skulle kännas rätt för mig att slänga i ett gäng 20cm å uppåt ciklider i mitt 540 kar... 150cm känns som aldeles för kort för sådanna grova pjäser..
    Så istället får de bli en sydamerika biotop med tetror malar och dvärg ciklider..

    Min fundering doch är hur många dvärgar man kna ha i ett sådant kar.
    Skulle vilja ha följande 4:a arter.

    Apistogramma Agasizzi 1+3
    Apistogramma Panduo 1+3
    Brun Bågfens Ciklid 1+1
    Och Slutligen 4-6st Fjärilsciklider

    Tror ni att det blir för mycket och att ajg kanske bör revidera antalet sorter?

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fler bagfenshonor. En okvalificerad gissning ar att Apistogramma agasizzi ar lite for vek i sallskapet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Fler bagfenshonor. En okvalificerad gissning ar att Apistogramma agasizzi ar lite for vek i sallskapet.
      Se där, bågfenan är de oxå en harems bildare, eller är det ur synpunkten att de skall kunna para ut sig av sig själva som jag borde ha fler bågfens honor?

      Trevlig Helg
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Se där, bågfenan är de oxå en harems bildare, eller är det ur synpunkten att de skall kunna para ut sig av sig själva som jag borde ha fler bågfens honor?

        Trevlig Helg
        Jo de bildar harem om de far chansen men det viktigaste ar att honan inte dodar hanen efter lek om det finns flera honor. Hanen kan tom fa hjalpa till om det blir konkurrens om honom. Om de har harem i naturen vet jag inte, men jag skulle gissa det.

        Menar du inte gron bagfensciklid, Nannacara anomala?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          I ett rätt inrett kar kan du ha rätt många arter dvärgar där. Klura bara ut i förväg hur de lever. Ta t ex en öppetlekande art som Fjärilscikliden (1-2 par), en harembildande art (t ex någon av agassizi, pandurini eller Bågfencikliden) samt någon parlevande grottlekare med små revirkrav (t ex opalciklid, visserligen inte från Sydamerika, men ändå). Haremlekarna kommer kräva störst revir, med en del grottor. Fjärilarna behöver inte särdeles stort revir, bara det är väl avgränsat. Opalerna behöver ännu mindre, men rätt grotta.

          Tänker du på detta sättet och inreder karet (botten) efter det så kommer du att få en hel del glädje av dvärgarna, utan att de dänger ihjäl varandra. Personligen hade jag ändå inte kört mer än två arter dvärgar ens i ett 540, men haft flera par alternativt två harem för en art. Tycker det ger mer att ha många av en art än flera olika arter, men smaken är som baken där.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Helt riktigt så menar jag Grön Bågfenciklid och inte brun..
            Fick ngn form av kortslutning när jag skrev brun

            Det viktigaste är ju givetvis att fiskarna mår bra och inte slår ihjäl varandra bara för att det är för trångt, men samtidigt så är Fjärillen den fisk som jag tar bort först i min revision.. de är vackra men har för lite personlighet i min ögon.

            Kör hellre en kombination av Agassizi och Grön bågfena och utesluter de andra två arterna isf.
            Sen kan man ju se med tiden hur de går och eventuellt testa med någon mer sort då.
            Har ju ett 90l stående som skulle kunna husera någon av arterna om det skulle gå åt helvete..

            Om jag inte minns helt fel så är de väl så med haremlekare att även honorna har små revir runt sina grottor. hur stora mellanrum är att rekommendera så att de inte blir värsta catfighten i karet?

            Tack för era svar hittills
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Varför inte bara en sort men massor av denna,det har jag i ett 375 kar ca.75 st. av Eunotus.Det blir jättegrant och sevärt att studera dessa när dom blir så många.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag hade tre honor med vettiga revir i ett akvarium med matten 110 x 40. Den fjarde tog ett litet revir uppe vid ytan pa en korkbit som var stalld pa hokkant for att dolja tenknik. Honorna slass som satan, men de vill ju alltid hem till sitt revir. Det blir lite mbunahane av det hela.

                Jag tror att du enkelt kan ha en hel del arter bara inredningen ar ratt och de inte gor samma sak. Om du t ex haller dig till en Apistogramma och en Nannacara, sa kan du sakert komplettera med Mikrogeophagus, Biotodoma, Laetacara eller Cleithracara.

                Lite att svara i kyrkan, men ar akvariet hogt sa kan du fundera pa gurami.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • eberhardt
                  Användare
                  • november 2005
                  • 32

                  #9
                  jag håller med ola. gör grotor med små öppningar hellst ska domm greva ut dom själva dåblir dom lagom stora .Apistograma är rett så tuffa i strider för att dom inte ska vara skygga harman bifiskar dom ska vara hellst vid ytan när domm är framme är allt lungt.Sen skadet vara mycket väckster alldeles fullt .

                  Kommentar

                  Arbetssätt...