SNygg inredning tangyanika 240!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    SNygg inredning tangyanika 240!

    Hallå

    skall ha Tangyanika, iett 240, hur skulle ett sådant se ut med en besättning som ser ut på följande,

    comp
    X.flavipinnis
    C nigripinis
    Lamp brevis "ikola sunspot"
    J transcriptus


    Sand, storlek på sand, sten, vad för sorts osv osv, ev växter? osv osv... hur skulle det optimala se ut.?


    mvh
    decimus
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #2
    Mitt 157liters kanske skulle kunna ge lite inspiration??
    eller mitt 94liters

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      eller som sagt 94liters

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        under din sand i 157 an vad har du där? vad är det för sand du har i dem? storlek? för övrigt mkt mkt mkt snygga... stenen, plockar du den i naturen?

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          #5
          Tack tack

          Under sanden ligger det 10mm med frigolit som är silikonerat i glaset.

          Sanden är en blandning av blästersand och rådarsand storleke på rådar är 0,8-1,2 mm jag har för mej.

          Stenen kommer från naturen ja ..
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            Ursprungligen postat av Redbullen
            Tack tack

            Under sanden ligger det 10mm med frigolit som är silikonerat i glaset.

            Sanden är en blandning av blästersand och rådarsand storleke på rådar är 0,8-1,2 mm jag har för mej.

            Stenen kommer från naturen ja ..

            silikonerat, när man gjort det är det bara och fylla på det med san o vatten o fisk.. är det inte falrigt för fisken.. tänkte på siliconet?


            blästersan doch råda sant.. och dina växter trivs idet? ingen sån dära mull som det pratas om.. vad har du för filtrering i 157an? jagantar att du inte har "syre pump?" utan riktar bara utblåset mot ytan ist? har haft syre pump o växterna bara multnar o dör... as tråkigt.

            skall ta bort den men är oroligt för att fisken inte ska må bra...

            aja,

            stenen har du bara frigolit där stene ligger eller över hela botten? gräver inte fiksen upp frigoliten?

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              Först kletar jag ut silikon med fingrar elelr dyligt, lägger sen på frigoliten
              Silikonet är inte farligt för fiskarna för det är silikon som är avsett för akvariemiljö.

              Växterna vet jag inte ännu iom att jag startade karet för några dagar sen
              Men belysningen verkar får dom att triva för dom svettas lite och jag göder med PMDD också, vilket jag är tvungen till annars tror jag belysningen tar död på dom.

              Filtreringen är ett Fluval 405 ytterfilter som ger ca 850-900l/h med filtermaterial i.
              Som du sa jag riktar utblåset mot ytan och där med syresäts vattent bra.

              Ja syrepumpar har jag aldrig haft men ser absolut ingen nytta av dom, möjligen i väldigt små akvarium....

              Alltså först bottenglaset, sen silikon, sen frigolit och sen sand och sen sten, och dom stora stenarna är nerlagda innan sanden, så dom vilar mot frigoliten.

              Det är möjligt att fiskarna kommer gräva ner till frigoliten, men det är ingen fara...just där dom har sina snäckor finns det ingen frigolit...lämnade det öppet där..

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • juni 2006
                • 961

                #8
                Ursprungligen postat av Redbullen
                Först kletar jag ut silikon med fingrar elelr dyligt, lägger sen på frigoliten
                Silikonet är inte farligt för fiskarna för det är silikon som är avsett för akvariemiljö.

                Växterna vet jag inte ännu iom att jag startade karet för några dagar sen
                Men belysningen verkar får dom att triva för dom svettas lite och jag göder med PMDD också, vilket jag är tvungen till annars tror jag belysningen tar död på dom.

                Filtreringen är ett Fluval 405 ytterfilter som ger ca 850-900l/h med filtermaterial i.
                Som du sa jag riktar utblåset mot ytan och där med syresäts vattent bra.

                Ja syrepumpar har jag aldrig haft men ser absolut ingen nytta av dom, möjligen i väldigt små akvarium....

                Alltså först bottenglaset, sen silikon, sen frigolit och sen sand och sen sten, och dom stora stenarna är nerlagda innan sanden, så dom vilar mot frigoliten.

                Det är möjligt att fiskarna kommer gräva ner till frigoliten, men det är ingen fara...just där dom har sina snäckor finns det ingen frigolit...lämnade det öppet där..

                //Peter

                Härligt!! äntligen, skit bra tips!
                skall nämligen tömma mitt 240 snart, kränga/byta in min nuvarande fisk.. få bort sanden på ngt sätt.. få den torr och sen ja.. då börjar de roliga... ny fräsh sand sten o fisk =)

                men tror du att jag kan lägga lite av mitt filter matrial i en hink med en pump i, "överlever"bakterierna då?

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 734

                  #9
                  Ursprungligen postat av Decimus
                  Härligt!! äntligen, skit bra tips!
                  skall nämligen tömma mitt 240 snart, kränga/byta in min nuvarande fisk.. få bort sanden på ngt sätt.. få den torr och sen ja.. då börjar de roliga... ny fräsh sand sten o fisk =)

                  men tror du att jag kan lägga lite av mitt filter matrial i en hink med en pump i, "överlever"bakterierna då?
                  Kul kul kul...alltid lite kul med omstart..

                  Din bakterier kan du rädda så många du kan av med att ha en spann med vatten från ditt kar och ditt filter, och försöka ha det gåendet hela tiden....sen hur länge dom överlever låter jag någon annan svara på...

                  Dom gångerna jag startar om akvarium tar jag alltid vatten från ett redan inkört akvarium, och där har jag också kört in filtret..så får jag med mej så mycket "gott" som möjligt.

                  //Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    För säkerhets skull bör man kanske köra en start-bakterieflora typ Nitrivec antar jag?

                    Tycker för övrigt att de två akvarierna ser jättefina ut! Precis som alla sade i Husbyggartråden så är det ju fint med matchande sten!
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rhodebaert
                      För säkerhets skull bör man kanske köra en start-bakterieflora typ Nitrivec antar jag?

                      Tycker för övrigt att de två akvarierna ser jättefina ut! Precis som alla sade i Husbyggartråden så är det ju fint med matchande sten!

                      Ja ska man "bara" flytta filter så kan Nitrivec vara bra, har själv aldrig använt något sånna preparat så jag vet inte hur bra dom funkar

                      Tack tack *Bockar och bugar*

                      //Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      Arbetssätt...