Julidochromis i 94liters?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    Julidochromis i 94liters?!

    Hej och tjena

    Nu var det dax igen

    Har efter mitt 157liters tanganyika-start kollat runt lite på lite fler arter, och kommit fram till att jag vill testa på någon/några Julidochromis

    Vad jag kunde läsa mej till på artregistret fanns i den klippiga biotopen där den lever bland små sprickor och springor......aha tänkte jag, har ju ett 94liters med en "klippig" bakrunt och mycket sprängsten!!

    Startade om akvariumet och slängde ner en hel del sten, allting tog ca 45minuter..

    Så jag undrar nu vad ni har för erfarenhet av denna balla fisk, vilken stort av Julidochromis har ni?
    Hur är dom till beteendet?
    Hur många kan man ha i ett kar i min storlek?
    Skulle man kunna ha någon mer fisk tillsammans med dom, även om karet är litet ( Multisar och andra grävskopor undanbedes i just detta karet )

    So help Me Now !!

    Föresten, karet ser ut såhär nu, notera det grumliga för at det är nystartat

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • matek
    Användare
    • december 2004
    • 32

    #2
    Schysst

    Sprängstenen var jättesnygg och uppfyller ett viktigt kriterium för ett stycke natur i ett snyggt akvarium: enhetlig. Man kan tänka sig att större block gått sönder i mindre. En annan lärdom från naturen är att fundera på hur stenar ska ligga. Tunga breda delar av stenen nedåt och inga balanserande stående stenar. Jag tycker att de tre av dina fem större stenar ligger bra men den till vänster har en onaturlig orientering. Moduler och större stenar som sticker upp ur sanden ser ofta bra ut medan det är mycket svårare att bygga rösen. Det gör inte naturen. Jag vet att man ofta strävar efter höjd på inredningen men det är bättre om man vågar använda större stenar eller hemgjorda modulstenar.

    M

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Tackar så hemskt mycket för dina ord...

      Ja den kanske ser lite skum ut den ena stenen, ska testa med att göra lite mer som dom andra tre som ligger mer i mitten...kanske göra det i samma höjd?

      Har en jäkla massa sten liggandes så jag ska fixa lite sen återkommer jag med mer bilder


      Är de ingen som har erfarenhet eller vill skriva något om sina Julidochromis?

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Jullar funkar i 94 liters

        Hej,

        Jag skulle satsa på någon av de mindre Jullarna, ex Transcriptus. Köp 5 stycken och efter ett tag har du ett par samt 3 solofiskar som står uppträngda i hörnen. Dessa får du sälja/skänka/byta in mot mat.

        Var sen försiktigt med stora ommöbleringar i burken för det kan störa paret och de kan börja slåss inbördes. Men i övrigt kommer du förhopppningsviss få en liten koloni där äldre syskon tar hand om yngre. Sen när dom blir könsmogna bör yngelna få nya hem!

        När jag hade en Julleburk så upplevde jag att dom hade förkärlek till grottor med relativt liten ingång, som en spricka eller en glipa för att sedan ha relativt rymligt väl inne i grottan.
        Mitt par la alltid äggen i grottans tak.

        Lycka till

        Björn H
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • bjerland
          NCS Medlem
          • december 2004
          • 64

          #5
          Just nu har jag ett par transcriptus "gombe" i ett 60 liters. Hade en ensam hona som jag skaffade en hane till. Tog väl 2 veckor så såg man yngel i akvariet. De är ensamma i karet. Det skall bli kul att se hur lång tid det tar innan karet blir fullt..........
          Jag tror att du bara kan ha ett par i ditt kar. Har man fler så blir det ändå bara ett par kvar tillslut.
          På tal om grävskopor så är jullar ganaska bra på att gräva ut lekplatser under stenarna.
          Björn Erlandhsson, Skövde
          http://www.skovdeaf.se

          Den som spar han har, men inte så roligt......

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av diskus
            Hej,

            Jag skulle satsa på någon av de mindre Jullarna, ex Transcriptus. Köp 5 stycken och efter ett tag har du ett par samt 3 solofiskar som står uppträngda i hörnen. Dessa får du sälja/skänka/byta in mot mat.

            Var sen försiktigt med stora ommöbleringar i burken för det kan störa paret och de kan börja slåss inbördes. Men i övrigt kommer du förhopppningsviss få en liten koloni där äldre syskon tar hand om yngre. Sen när dom blir könsmogna bör yngelna få nya hem!

            När jag hade en Julleburk så upplevde jag att dom hade förkärlek till grottor med relativt liten ingång, som en spricka eller en glipa för att sedan ha relativt rymligt väl inne i grottan.
            Mitt par la alltid äggen i grottans tak.

            Lycka till

            Björn H
            Diskus : Okey..

            det blir nog inte speciellt mycket möblering senare när fiskarna är i, så jag gör det nu istället hehe..

            Ok ska kolla runt lite på dom mindre sorterna och handla hem typ 5st som du sa och sen få ut ett par utav dom.

            Byggde om lite i vänstra hörnet nu vilket gjorde att det blev en hel del små gångar och sprickor där dom kan "hångla" och söka skydd om det behövs.

            Ursprungligen postat av bjerland
            Just nu har jag ett par transcriptus "gombe" i ett 60 liters. Hade en ensam hona som jag skaffade en hane till. Tog väl 2 veckor så såg man yngel i akvariet. De är ensamma i karet. Det skall bli kul att se hur lång tid det tar innan karet blir fullt..........
            Jag tror att du bara kan ha ett par i ditt kar. Har man fler så blir det ändå bara ett par kvar tillslut.
            På tal om grävskopor så är jullar ganaska bra på att gräva ut lekplatser under stenarna.
            Och tack för det
            Jo dom kanske gräver dom också, men dom gräver väl inte lika mycket som multisar, dom kan om dom vill skyffla all sand från ett hörn till en stor hög mitt i karet, jullarna gräver väl mest bara ut runt sin eller sina ingångar och sen inte mer ? men jag kan ha fel

            //Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #7
              matek : Såhär blev det till slut iallafall, jag tror jag låter det vara så...få se om jag kommer på något annat eller så är de bara att vänja sej...

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • bjerland
                NCS Medlem
                • december 2004
                • 64

                #8
                Du har helt rätt. Dom fixar sig en trevlig lekgrotta och flyttar inte omkring hela inredningen som multisar gör. Har även sådana. Dom är helt hopplösa på att gräva.
                Björn Erlandhsson, Skövde
                http://www.skovdeaf.se

                Den som spar han har, men inte så roligt......

                Kommentar

                • bjerland
                  NCS Medlem
                  • december 2004
                  • 64

                  #9
                  Snygg inredning. Ser ut att passa helt till dina jullar.
                  Björn Erlandhsson, Skövde
                  http://www.skovdeaf.se

                  Den som spar han har, men inte så roligt......

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    #10
                    Ursprungligen postat av bjerland
                    Du har helt rätt. Dom fixar sig en trevlig lekgrotta och flyttar inte omkring hela inredningen som multisar gör. Har även sådana. Dom är helt hopplösa på att gräva.
                    Tack tack

                    Ok det var ju bra, visst det finns en viss charm i multisarnas grävande, men ibland blir man vansinnig......speciell om det är två multisar som gräver mot varandra, spottar samam grus fram och tillbaka

                    //Peter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av bjerland
                      Snygg inredning. Ser ut att passa helt till dina jullar.

                      Tack

                      Det var meningen att försöka efterlikna deras biotop så mycket jag kunde...och jag hade som du ser mycket sprängsten som jag tycker funkar bra ihop med bakrunden som jag inte vet vad det är för märke på hahaha...

                      //Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Jag hade ett J. Reganipar i ett 130-liters där de gick tillsammans med ett par prinsessor och en överbliven Lamprologus Ocellatus-hane. Jullarna ägde karet, de andra fiskarna fick hålla sig i ena änden av akvariet och inte ens där fick de använda sig av bottenytan utan fick vackert hålla sig i det övre skiktet.

                        Jag tror att du ska hålla dig till en grupp som får para ut och sedan flytta de överblivna (som redan sagts i tråden). Däremot tror jag att du kan ha både större och mindre arter av Julidochromis i ditt 94-liters.
                        Senast redigerad av Per B; 29 november 2006, 19:00.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 734

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Jag hade ett J. Reganipar i ett 130-liters där de gick tillsammans med ett par prinsessor och en överbliven Lamprologus Ocellatus-hane. Jullarna ägde karet, de andra fiskarna fick hålla sig i ena änden av akvariet och inte ens där fick de använda sig av bottenytan utan fick vackert hålla sig i det övre skiktet.

                          Jag tror att du ska hålla dig till en grupp som får para ut och sedan flytta de överblivna (som redan sagts i tråden). Däremot tror jag att du kan ha både större och mindre arter av Julidochromis i ditt 94-liters.

                          J. Regani var snygga, gillade den lite blå linjen längst ut på fenorna...
                          Ska kolla nere på Håvis och se vilka sorter han har hemma...

                          //Peter
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Trots att reganin är större har jag för mig att de hör till de snällare Jullarna. De mindre ska vara mer aggro mot varandra (transcriptus/ornatus). Ett etablerat par Jullar kan man ha i ett rätt litet kar (60-70 liter) i lång tid, men kruxet som nämnts ovan är att om inredningen ändras eller man flyttar paret så kan de ryka ihop igen.

                            Byt vatten ofta men lite åt gången - de kan vara känsliga mot större vattenbyten.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 734

                              #15
                              Ok....vi får se hur det blir
                              Inredningen blir som den är nu, jag är nöjd och när det kör in sej med lite alger och liknande så kommer det se bättre ut

                              Har inte bestämt mej 100 på vilken sort det blir, det kommer nog när man står nere i affärn och beskådar dom små liven

                              //Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                              Kommentar

                              Arbetssätt...