Hjälp! Akuttips i natten - bottenlågt pH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Hjälp! Akuttips i natten - bottenlågt pH-värde

    Hoppas någon kan hjälpa mig... då vårt tidigare akvarium började läcka, införskaffades igår ett nytt, större. Situationen var ju akut, fiskarna fick tillbringa ett antal timmar i hinkar, så det var bråttom att få fart på det nya karet.

    Igår kväll var värdena bra enligt mina mätstickor, men vid mätningen nyss var alla värden bra - utom pHvärdet, som lyste klargult (5,5 eller värre) på stickan.

    Panik!!! jag har inte tillgång till Sera pHplus eller liknande förrän imorgon fm, och tipset om bikarbonat kan jag inte följa för det har vi ingen.

    Kalk däremot - det stod att det var svårt att beräkna, men om fiskarna svävar i livsfara (?) så tänkte jag att jag kanske kunde puffa ner lite av kalken som är avsedd för vår leguan?
    Eller?
    Gör det bara saken värre att experimentera???


    Hoppas någon läser detta och har något bra råd

    // orolig matte
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hej det låter konstigt att ph skulle vara så lågt... om du har fler stickor så mät med flera, det kan va fel på dom... är det väldigt lågt så skulle jag nog börja but lite vatten.
    Men kolla med flera stickor för jag vet att det ibland finns en del måndags exemplar i förpackningarna.
    Vad har du för typ av fiskar?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Åh vad glad jag blir för snabbt svar!

      Jag har papegojfiskar, tre stycken, samt en en annan ciklid (ska få reda på exakt sort lite senare, vet ej ännu) som jag fått överta. De delar på karet (gojorna är inte fullvuxna) och det verkar vara under kontroll så långt.

      Jo, jag lydde ditt råd och testade, inte bara ett par gånger extra utan bortåt tio gånger i rena förskräckelsen. Och samtligastickor tar klart avstånd från det urdåliga pHvärdet
      De visar snällt grönt istället för gult.

      Hade inte en tanke på att detta kunde vara felet - men så är jag inte så jättegammal i leken än.

      Hursomhelst, tack snälla för ditt snabba svar, du har definitvt räddat min natsömn!!

      Vänliga hälsningar, Anemon (som kommer att vara väldigt trött på jobbet imorgon )

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Sov gott =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #5
          Köp droptester istället för stickor....de jag hade förr var inte ett dugg pålitliga.... hade nyss nitrat i karet, 0,4 enligt droptestet och noll enligt stickan. Så lita inte på dom

          Kommentar

          • Lenmar
            Användare
            • augusti 2005
            • 55

            #6
            Ett hett tips är att kolla fiskarna med. Så länge de simmar på och uppför sig som vanligt brukar det inte vara någon fara. Dropptest är att föredra framför stickorna.
            "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
            LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Även dropptest kan vara kass. Man måste kolla så att det inte är gammal dropptest.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                Tack allihopa!

                ...det är alltid trevligt när folk engagerar sig i en funderingar

                Fy vilken panik jag hade inatt, jag trodde de skulle dö knall och fall. Kolla hur debeter sig: Ja, de betedde sig ju helt normalt, men jag tänkte att det kanske var lugnet före stormen så att säga... Karet är ju så tvärt startat, men jag hade inget val. Har doch det osköljda gruset från förra baljan i.

                Dropptester: Just jäklar! *ursäkta* Det var det ju någon som tipsade om för länge sen. Jo, jag ska köpa det. No doubt.

                Tackar även för tipset om att också dropptester kan visa fel om de är för gamla. Det är bra att känna till!

                Fiskarna verkar i alla fall må bra fortfarande, jag matar dem inte än på ett par dagar då jag fått veta att det då kan uppstå en nitritförgiftning i karet.
                Håller tummarna att det mognar på ett bra sätt nu bara. Fiskarna verkade för övrigt rejält nöjda med det större karet, (de är ju inte så stora än så det ser lite tomt ut. Svaret på den frågan heter växter, tänkte jag ) så den biten var förstås kul att se.
                För övrigt är jag tacksam om vi slipper läckande kar i framtiden....

                //Anemon.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anemon
                  Kalk däremot - det stod att det var svårt att beräkna, men om fiskarna svävar i livsfara (?) så tänkte jag att jag kanske kunde puffa ner lite av kalken som är avsedd för vår leguan?
                  Eller?
                  Gör det bara saken värre att experimentera???
                  Var stod det att det var svart att berakna? Det hojer inte pHt dramatiskt eller snabbt. Du kan ha i hur mycket kalksten du vill (du borde ha kalksten med tanke pa fiskarna). Bränd kalk ar nagot "helt annat" an kalksten, om det nu skulle vara det du last om.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anemon
                    ...det är alltid trevligt när folk engagerar sig i en funderingar

                    Fy vilken panik jag hade inatt, jag trodde de skulle dö knall och fall. Kolla hur debeter sig: Ja, de betedde sig ju helt normalt, men jag tänkte att det kanske var lugnet före stormen så att säga... Karet är ju så tvärt startat, men jag hade inget val. Har doch det osköljda gruset från förra baljan i.

                    Dropptester: Just jäklar! *ursäkta* Det var det ju någon som tipsade om för länge sen. Jo, jag ska köpa det. No doubt.

                    Tackar även för tipset om att också dropptester kan visa fel om de är för gamla. Det är bra att känna till!

                    Fiskarna verkar i alla fall må bra fortfarande, jag matar dem inte än på ett par dagar då jag fått veta att det då kan uppstå en nitritförgiftning i karet.
                    Håller tummarna att det mognar på ett bra sätt nu bara. Fiskarna verkade för övrigt rejält nöjda med det större karet, (de är ju inte så stora än så det ser lite tomt ut. Svaret på den frågan heter växter, tänkte jag ) så den biten var förstås kul att se.
                    För övrigt är jag tacksam om vi slipper läckande kar i framtiden....

                    //Anemon.
                    Hallå där, det känns som någon är rejält uppstressad, borde kanske tagga ner ett kilo eller två? Ser att du bor i Kalmar, det finns proffsig hjälp på nära håll så ta det lugnt
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 156

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Var stod det att det var svart att berakna? Det hojer inte pHt dramatiskt eller snabbt. Du kan ha i hur mycket kalksten du vill (du borde ha kalksten med tanke pa fiskarna). Bränd kalk ar nagot "helt annat" an kalksten, om det nu skulle vara det du last om.
                      Hej igen Ola

                      Det stod under "FAQ vatten", "höja pH".
                      Närmare bestämt; det tycktes vara svårt att beräkna med "kalkmaterial"(?) i vattnet.

                      Jasså, det kände jag inte till! Att jag däremot INTE ska ha i rötter till dem har jag fått förklarat för mig, då det ju surar ner vattnet. Så att man lämpligen kan hålla det något högre med lite hjälp av kalksten borde jag faktiskt ha listat ut... *le*
                      Men nu gjorde jag inte det, så tack för tipset! Jag ska se över den detaljen.

                      Jag visste ju inte om det där med leguankalk var någon hit alls - därav min starka tvekan att prova på eget bevåg. Men panikuplevelsen när stickan grinade upp sig som en illvillig sol var ytterst påtaglig... *rysare*

                      Tack för svaret

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 156

                        #12
                        Perikles

                        Ja, jag blev ju det. *ler lite*
                        Det var rejält otäckt att sådär, sent som sjutton när allt är stängt, få en indikation på total pH-katastrof i karet.
                        Tydligen så var det första provet felaktigt, för resterande prov sa nåt annat. Men de enligt uppgift mycket säkrare s.k. dropptesten kommer att undersökas grundligare

                        Jo, jag gillar mina firrar. Det är ju inte så enkelt som att "man bara kan köpa nya" som en del kanske skulle tänka - de är ju personliga. (Inte skratta! *viftar förmanande med fingret och försöker se lite sträng ut*

                        Jo, för tusan - min zoohandlare har svar på lite allt möjligt. Men jag kan ju inte gärna ringa dem mitt i natten och gasta om låga pH-värden - de skulle nog inte bli så glada då...

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anemon
                          Jo, för tusan - min zoohandlare har svar på lite allt möjligt. Men jag kan ju inte gärna ringa dem mitt i natten och gasta om låga pH-värden - de skulle nog inte bli så glada då...
                          Din Zoohandlare? Jag tänkte väl mest på att t.ex Bright Blue, Cichlids_for_fun, jag själv och Per Bjellert inte bor så långt ifrån dig, och vår samlade kunskap räcker en bit. Det är bara att höra av sig. Vi funderar på att ev. starta en studiecirkel, kan det vara något?
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Anemon
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 156

                            #14
                            Ursprungligen postat av Perikles
                            Din Zoohandlare? Jag tänkte väl mest på att t.ex Bright Blue, Cichlids_for_fun, jag själv och Per Bjellert inte bor så långt ifrån dig, och vår samlade kunskap räcker en bit. Det är bara att höra av sig. Vi funderar på att ev. starta en studiecirkel, kan det vara något?

                            Oj *le generat*

                            Det visste jag inte. Studiecirkel låter inte alls som någon dum idé.
                            Vart tänkte ni hålla den i så fall?

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anemon
                              Oj *le generat*

                              Det visste jag inte. Studiecirkel låter inte alls som någon dum idé.
                              Vart tänkte ni hålla den i så fall?
                              Vet inte, det har mest varit löst snack än så länge, jag hoppas att Joel/Bright Blue tar tag i den biten
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...