Tips på ytterfilter, Fluval FX5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats_jn
    Användare
    • september 2003
    • 142

    #46
    Ursprungligen postat av deelay
    Det blir ju oftast så att dom nöjda hörs mer medans dom andra har gått vidare och hittat Eheim=)
    Tyvärr så har du nog rätt

    /mats

    Kommentar

    • herkules

      #47
      ytterfilter

      hej Micke M jag har köpt nya proffesionel 3 2078 fungerar mycket bra till mitt 540l . Det var inte så dyrt

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #48
        jag kan bara säga att FX5 har inte motsvarat mina krav utan dom har haft en hel del problem.

        Kommentar

        • Micke M
          Användare
          • november 2006
          • 116

          #49
          Ursprungligen postat av herkules
          hej Micke M jag har köpt nya proffesionel 3 2078 fungerar mycket bra till mitt 540l . Det var inte så dyrt
          Jag bytte Rena XP4an mot ett Eheim 2080 professional 3 istället. Jag är supernöjd med Eheimen! Den var liite bullrig i början, men inte alls i nivå med Renan. Nu när den rullat på ett tag så är den nästan helt tyst, stänger man skåpdörren lägger man inte märke till den alls.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #50
            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
            Hur har det gått med er som har Eheim 2080. Har de tystnat? Jag satte igång ett sådant filter igår och det låter inte så lite som Eheims ytterfilter brukar göra. Nu har jag iofs bara erfaranhet av de från 70-talet med grå motor på toppen.
            Tar upp en gammal tråd bara för att säga följande.
            Helt plötsligt blev mitt 2080 helt knäpptyst, jag trodde det hade lagt av för jag hörde inte det vanliga ljudet så jag kollade vid utblåset men det va samma fart som vanligt... det tystnade över en natt efter 2-3 månader i drift =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #51
              Kan säga att mitt 2260 äntligen tystnat efter ca 3 månader. Har dock tryckt in en tjock slang under plattan som motorn sitter på. kanske beror på det vad vet jag, förut lät det förjävligt.

              Kommentar

              • Sacrium
                Användare
                • november 2005
                • 353

                #52
                Hoppas att min fx5 gör detsamma. Låter som någon tidigare sa ungefär som om det hela tiden suger efter luft. Verkar som om det sipprar ut vatten från kranarna också. Kan väl vara där luften kommer in iofs. Någon som haft samma problem. Hur bar ni er i så fall åt för att få helt tätt?

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #53
                  Ursprungligen postat av Sacrium
                  Hoppas att min fx5 gör detsamma. Låter som någon tidigare sa ungefär som om det hela tiden suger efter luft. Verkar som om det sipprar ut vatten från kranarna också. Kan väl vara där luften kommer in iofs. Någon som haft samma problem. Hur bar ni er i så fall åt för att få helt tätt?
                  Min erfarenhet är att Fluvalen är mycket bättre än Ehiem, har aldrig haft problem med fluvalen, de 2 jag har är knäpptysta och suger ingen luft alls och dem har jag snart haft i 1 år. Det enda negativa med Fluval fx5 är filterkorgarna som ger mindre filtervolym än 2260.
                  Till ett akvarium under 1000 liter skulle jag välja fx5 framför 2260.

                  Kommentar

                  • Stefan_1989

                    #54
                    Fluval fx5

                    hej jag undrar om det är någon är som är bra på filter?
                    Jag har köpt en fluval Fx 5 men jag undrar om den bubblar hela tiden eller om det bara sprutar ut rent vatten..
                    Mvh stefan

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #55
                      Ursprungligen postat av Stefan_1989
                      hej jag undrar om det är någon är som är bra på filter?
                      Jag har köpt en fluval Fx 5 men jag undrar om den bubblar hela tiden eller om det bara sprutar ut rent vatten..
                      Mvh stefan

                      Hänger inte riktigt med på frågan men bubbla ska den inte göra. Menar du att det låter som det är luft i systemet, liksom puffrar emellanåt i omgångar? De kan ta ett par dagar innan fluvalen blir tyst efter att man har haft isär den och satt på den igen. Prova att dra ut sladden och "ruska" filtret lite lätt så märker du om luft kommer ut. men de brukar ända dröja någon eller ett par dagar innan det blir tyst.
                      Fx5.orna har ju den funktionen så att filtret stannar ett par minuter varje dygn och trycker ut luft hur det nu funkar, tycker inte de funkar så bra dock.

                      Sen hade jag problem med ett FX5 filter som även var inne på reparation just för att den bubblade och ingen kunde förstå varför. Filtret kunde fungera perfekt i ett par dagar och sedan börja så man ibland fick gå upp på natten och ruska filtret. Slangarna var helt täta och allt låg en bra bit under vattenytan. Till slut gav jag upp med de filtret så nu står de i garderoben. Du kanske har något liknande problem?

                      Tyvärr kan gummi anslutningarna krångla och dra in rejält med luft vid vattenbyte. Jag menar de gummianslutningarna där ena sitter på änden på den veckade slangen och en som går till plaströret som sitter på insuget. De löser man lätt genom att ta bort de gummit som sitter på röret och trär bara över de gummit som sitter på slangen direkt på röret om du förstår vad jag menar.

                      Kommentar

                      • Zebracikliden
                        Användare
                        • november 2007
                        • 40

                        #56
                        Misstänker ...

                        att det finns lika mkt åsikter som det finns filter. Har själv en fx-5:a till mitt 720 och jag hör det inte ens och renare vatten har jag nog aldrig haft. Nu är belastningen i det mkt liten det går 7 st firrar i det..men som sagt klockrent och aldrig ett enda problem
                        "Life isn´t like a box of chocolates... it´s more lika a jar of jalapeños. What you do today might burn your ass tomorrow. "

                        Kommentar

                        • palleh
                          Användare
                          • december 2006
                          • 704

                          #57
                          Ursprungligen postat av Zebracikliden
                          att det finns lika mkt åsikter som det finns filter. Har själv en fx-5:a till mitt 720 och jag hör det inte ens och renare vatten har jag nog aldrig haft. Nu är belastningen i det mkt liten det går 7 st firrar i det..men som sagt klockrent och aldrig ett enda problem
                          Håller med där..mitt FX5a går som en klocka
                          http://picasaweb.google.com/palleph

                          Nya bilder laddas upp hela tiden


                          Mvh Patrik

                          Kampfisk!

                          Kommentar

                          • Lacustris
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 142

                            #58
                            Jag har bytt ut min FX-5:a mot Eheim 2080.
                            Tröttnade på ljudet, knarrade den inte konstant så bubblade och puttrade den.
                            Har bytt både impellerhjul och motor på garantin men inte hjälpte det inte.
                            Gissar att kvalitén på Fluval FX-5 varierar rejält då vissa tydligen går som klockor och är tysta.
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...