kopparrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    kopparrör

    Undrar lite över detta med kopparrör, hur pass känsliga är t.ex Tanganyikaciklider mot koppar. Jag pratade i dag med en biolog som sysslat bl.a med uppfödning av regnbågsforeller. Han är även akvarist och han förkastade detta med kopparrör och sa att fiskar inte alls tål koppar, deras immunförsvar blir nedsatt. Han hade bytt alla kopparrör i sitt hus och satt in plaströr istället.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • hultpelle
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    #2
    Ursprungligen postat av Perikles
    Undrar lite över detta med kopparrör, hur pass känsliga är t.ex Tanganyikaciklider mot koppar. Jag pratade i dag med en biolog som sysslat bl.a med uppfödning av regnbågsforeller. Han är även akvarist och han förkastade detta med kopparrör och sa att fiskar inte alls tål koppar, deras immunförsvar blir nedsatt. Han hade bytt alla kopparrör i sitt hus och satt in plaströr istället.
    visst är väll koppar inte bra men låter lite väl drastiskt å byta alla rör.
    ja har 7 kar i gång å har kopparrör, men har aldrig ´haft några problem med det.
    'sägs ju att det är värst i nya kopparrör , att dom så att säga släpper i från sig mer
    ja bor i ett hus med relativit gamla rör så kanske e därför det funkar..
    rockNROLL

    Kommentar

    • Sullgucku
      Användare
      • september 2005
      • 89

      #3
      om ph´t är under 7 så blir vattnet lednings angripande (enligt det lab som kollat mina vatten prov), det är vanligast att det släpper från de varma rören.

      Kommentar

      • eberhardt
        Användare
        • november 2005
        • 32

        #4
        Hej koppar är giftigt för fiskar dom dör inte direkt av koppar. i kroppen lagras koppar på långsigt.spola ur vatten ledningarna innan du byter vatten låt det spola ca 1-2 minuter det beror på hur myket du anvender vattnet i kranarna . Norrmalt behövs det inte bytas koppar -rören. Har mann salt vattens akvarium så är koppar velldigt farligt fremst för dom legre djuren som koraller fiskar klarar det bra förutom kirurger.

        Kommentar

        Arbetssätt...