Lejonhuvud - Steatocranus casuarius

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Lejonhuvud - Steatocranus casuarius

    Hej! Införskaffade två Lejonhuvudsciklider på GCG:s akvarieauktion i helgen. De bor nu i mitt "västafrikakar" men är mycket skygga (men de är väl det??) och inte direkt uppskattadee av mitt palettpar. Nicholsina som också går i burken verkar inte bry sig och inte heller malarna (vuxna ancistrus) som ju mer delar botten, om man säger.

    Jag tänkte avvakta en vecka eller så för att se om saker lugna ner sig och om de blir lite mindre skygga - nu ser jag dem bara vid matning och då blixtsnabbt...

    Numera finns ett antal grottor, dels byggda i akvariet och nyinsatta krukor att vistas i, men det verkar ändå som om det ska bråkas om just en grotta...

    Nån som har erfareenhet av dessa varelser och kamperande med andra ciklider etc.??

    Det var ytterligare nån/några som köpte Lejonhuvuden på auktionen - kanske ni har sett samma bettende etc...??
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Joe du kan vara helt lugn jag har haft och har lejonhuvudciklider och det tar sin tid innan dom visar sig, dom är alltid eller oftast skygga i början gömmer sig och när man matar kan man se dom,då kommer dom fram blixtsnabbt ur gömmorna tar maten och sticker tillbaka ha bara tålamod Joe förr eller senare så kommer dom fram mina jag köpte för någon månad sen gömmer sig fortfarande men det är bara och vänta sen lär ni känna varandra efter ett tag och då visar dom sig mer och mer,jag såg inte heller till mina när jag hade dom för första gången för flera år sedan men sen blir man komp is med dom dom är ju hur söta som helst,bara vänta Joe det ger sig sen,lycka till nu med dina underbara krabater,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Om du skulle ha missat det så finns det lite intressant läsning från Ciklöidbladet här:

      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Joe du kan vara helt lugn jag har haft och har lejonhuvudciklider och det tar sin tid innan dom visar sig, dom är alltid eller oftast skygga i början gömmer sig och när man matar kan man se dom,då kommer dom fram blixtsnabbt ur gömmorna tar maten och sticker tillbaka ha bara tålamod Joe förr eller senare så kommer dom fram mina jag köpte för någon månad sen gömmer sig fortfarande men det är bara och vänta sen lär ni känna varandra efter ett tag och då visar dom sig mer och mer,jag såg inte heller till mina när jag hade dom för första gången för flera år sedan men sen blir man komp is med dom dom är ju hur söta som helst,bara vänta Joe det ger sig sen,lycka till nu med dina underbara krabater,Mvh Ann-Mari
        Låter bra annmari - jag gillar dom skarpt, men just därför vill man ju se dem nån gång ibland och även känna att de trivs.

        Vad tror du om aggressionerna mellan dem (mest hanen) och paletterna i karet? Lägger sig även detta och de lär sig leva "mångkulturellt"?

        Tack Micke för tipsen - men jag hede hittat och läst. Ville höra lite "live" kommentarer också bara! Du har ju några liknande krabater om jag inte mins fel - åtminstone forslevande fr. Västafrika...eller hur??

        Tack - vi får höras i ämnet!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Mia L
          Användare
          • april 2002
          • 83

          #5
          Jag köpte också ett gäng lejonhuvud på auktionen. För mig så har den största av dom fått ganska mycket skador på ryggen. Jag vet inte varför exakt men jag misstänker en ilsken Tropheus som inte gillar konkurrens. Alla de andra 4 är framme och äter och simmar lugnt runt. Den näst största är lite skyggare men syns ibland i alla fall. Dom är mycket vackra och mysiga att titta på.
          Däremot så tycker jag det är svårt att kunna se skillnad på könen. Det skulle vara intressant och veta om det kanske är två hannar som har slagits. Någon som kan säga något om färg eller beteende kanske. Det går inte på ryggfenan tycker jag i alla fall.
          Mia L

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Tack Micke för tipsen - men jag hede hittat och läst. Ville höra lite "live" kommentarer också bara! Du har ju några liknande krabater om jag inte mins fel - åtminstone forslevande fr. Västafrika...eller hur??
            Jag har Lamprologus congoensis och dom är inte direkt blyga utan snarare riktiga tuffingar. Jag har dom tillsammans med Chromidotilapia gunteri och Brycinus longipinnis (tetror). Jag även haft lejonhuvud med B. longipinnis tidigare och jag tror att tetrorna gör cikliderna mindre skygga.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            Arbetssätt...