Heros efasciatus från Peru

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JensJ
    NCS Medlem
    • juni 2002
    • 67

    Heros efasciatus från Peru

    Hej
    Efter att ha sett Frank Warzels bild av denna fisk i Ciklidboken (utgåva 2) sidan 193 måste jag fråga om någon därute vet vad denna fisk går under för namn i akvariehandeln. Är denna synonym med Heros efasciatus "Rotkeil" och att Frank tog fotot när fisken var i lekdräkt?
    Någon som kan bringa klarhet i detta?
    Mvh
    Jens
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Jag har inte tillgång till denna publikation. Kolla i artregistret:



    Där är en bra bild på Heros "rotkeil" som för närvarande anses vara en efasciatus och också fångas i Peru.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • JensJ
      NCS Medlem
      • juni 2002
      • 67

      #3
      Ursprungligen postat av olof
      Hej!

      Jag har inte tillgång till denna publikation. Kolla i artregistret:



      Där är en bra bild på Heros "rotkeil" som för närvarande anses vara en efasciatus och också fångas i Peru.

      Mvh

      olof
      Hej Olof
      Jag har sett bilden i artregistret tidigare men om du hade kollat i Ciklidboken utgåva 2 så hade du sannolikt sett skillnaden (Iallafall tycker jag att det finns en sådan). Den fisk som Frank Warzel har fotat skulle vid första anblicken kunna vara en "Rotkeil" men frågan är då om det finns fler varianter av "Rotkeil".
      Som sagt: Ciklidboken (Utgåva 2) sidan 193 för den nyfikne.
      Mvh
      Jens

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Inte heller jag har Ciklidboken tillgänglig.

        Om du inte har några problem att se skillnad på dem är det troligen två olika arter. Att sätta vetenskapliga namn på hantelcichlider just nu är lite larvigt eftersom ingen vet vilken art som skall ha vilket namn. Det gäller även Heros severus. Tids nog kommer det förhoppningsvis en revision. Tills dess är det nog enklast att använda provisoriska namn som t ex Heros sp. "Rotkeil".

        Kommentar

        • JensJ
          NCS Medlem
          • juni 2002
          • 67

          #5
          Är det en "Rotkeil","Red-shoulder" etc

          Tack för inläggen.

          Men huvudfrågan står alltså obesvarad. Är fisken på bilden en "Rotkeil"? Någon som har boken och dessutom kan svara på det?

          Mvh
          Jens

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Ja, den varianten kallas ofta Rotkeil, eller Red shoulder, eller helt enkelt H efasciatus eller som i mitt fall H efasciatus "multifluorescent". Kärt barn har många namn.

            Kommentar

            Arbetssätt...