nitrit...vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Secret_Alicia
    Användare
    • oktober 2006
    • 58

    nitrit...vad göra?

    Nu har jag fått mitt första problem(antar att det lär komma fler). Det är nämligen så att jag fått problem med nitrithalten. Två fiskar har redan dött och ytterligare två står och flåsar vid botten. Igår var nitrit halten 0,4 mg/l. Gjorde då ett 30% vattenbyte och tillsatte bakterikultur och salt. Idag har den sjunkit till 0,3mg/l. Vad ska jag göra nu? Fortsätta med vatten byten? Hur mycket i såfall?

    Jag har även köpt ett nytt ytterfilter. Fluval 405 som jag kopplade in i går. Hade tidigare bara 2 st innerfilter, fluval 4+ och fluval 3+. Dem sitter oxå kvar. resten av fiskarna verkar inte påverkade. Akvariet har varit i gång i ca 6 veckor och är på 420 liter.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, ja gör lite vattenbyten och gör rent innerfiltren. Jag hade problem med nitrit förut pga övermatning. Skit o matrester åkte ner i gruset och det blev nitritförgiftning. Nu har jag bytt allt grus till sand då allt åker in i pumparna istället. Ta det lungt med matningen också.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Secret_Alicia
      Användare
      • oktober 2006
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Tjena, ja gör lite vattenbyten och gör rent innerfiltren. Jag hade problem med nitrit förut pga övermatning. Skit o matrester åkte ner i gruset och det blev nitritförgiftning. Nu har jag bytt allt grus till sand då allt åker in i pumparna istället. Ta det lungt med matningen också.

      Mvh/ BB
      Men om jag gör rent innerfiltren tar jag inte bort massa "bra" bakterier oxå då... det ena (lilla gjorde jag rent förra veckan) .

      Hur stora vattenbyten ska jag göra då? och hur ofta?

      har förresten sand, inte grus, på botten.

      Kommentar

      • lenis
        Användare
        • februari 2005
        • 42

        #4
        gör stora vattenbyten för att få bort nitriten, och ta det lungt med matningen

        när jag hade nitrit gjorde jag 50% vattenbyte på morgon och sen 50% på kvällen. men du kan säkert göra 75% på en gång

        30% tycker jag är för lite.

        Kommentar

        • Secret_Alicia
          Användare
          • oktober 2006
          • 58

          #5
          ok...har bytt 50% tidigare i dag.... och nu var nitriten nere i 0.075... är det ok eller ska jag fortsätta med byten? Fiskarna är väldigt pigga...alla utom de två som stog och flåsade vid botten...fast ingen som har dött än... de verkar faktiskt bli bättre...simmar i allafall runt lite...står inte på samma ställe hela tiden.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            ta det bara luuuugnt!
            Fortsätt med regelbundna vattenbyten varje dag i en vecka!
            Det kommer inte bli värre om du bara fortsätter med detta.
            30% räcker oftast, och gör du det 1 gång om dagen, så kommer det stabilicera sig!

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Secret_Alicia
              Användare
              • oktober 2006
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av deathdealer
              ta det bara luuuugnt!
              Fortsätt med regelbundna vattenbyten varje dag i en vecka!
              Det kommer inte bli värre om du bara fortsätter med detta.
              30% räcker oftast, och gör du det 1 gång om dagen, så kommer det stabilicera sig!

              DD
              tack...ska försöka ta det lugnt=) ... lite nervkittlande det här... men alla får väl problem nångång antar jag... vill ju inte att fler fiskar ska dö bara.

              Fortsätter väl med vattenbyten då och hoppas på det bästa. Ska jag tillsätta bakteriekultur och salt vid varenda byte? Har gjort det hittils... och bikarbonat för att behålla ph värdet.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Det är kittlande om man börjar hitta knepigheter med vattnet.
                Men faktum är att "alla" kar har en amonium/amoniak och nitrit cykel.
                Följ DD,s råd så löser det sig.
                Om du märker att problemen trotts allt fortsätter så försök att öka syresättningen. De "goda" bakterierna vill ha gott om syre för att snabbare växa till i antal. Dessutom så vill firrarna ha mycket syre om dom är lite slitna.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Secret_Alicia
                  tack...ska försöka ta det lugnt=) ... lite nervkittlande det här... men alla får väl problem nångång antar jag... vill ju inte att fler fiskar ska dö bara.

                  Fortsätter väl med vattenbyten då och hoppas på det bästa. Ska jag tillsätta bakteriekultur och salt vid varenda byte? Har gjort det hittils... och bikarbonat för att behålla ph värdet.
                  ja har du nitrit problem, vänta med att tillsätta bikarbonat, för ju högre ph desto mer nitrit problem. mvh janne

                  Kommentar

                  • Secret_Alicia
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 58

                    #10
                    så nu har jag fått ner nitriten till 0,025mg/l. Det är väl helt ok? En fisk till dog tyvärr under tiden.

                    Så nu undrar jag om jag kan börja mata igen? Brukar variera mellan pellets, spirulinaflingor och räkmix. Mixen varannan dag och lite av de andra varannan dag.

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      #11
                      töm 60% rengör hälften av filtrena, tillsätt bakterieflora, sedan 20% iga byten varannan dag i en vecka..

                      Kommentar

                      • Secret_Alicia
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 58

                        #12
                        så nu har jag fått ner nitriten till 0,025mg/l. Det är väl helt ok? Eller ska jag fortsätta med vattenbytena? En fisk till dog tyvärr under tiden.

                        Så nu undrar jag om jag kan börja mata igen? Brukar variera mellan pellets, spirulinaflingor och räkmix. Mixen varannan dag och lite av de andra varannan dag.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Kör med enbart 1/2 dos Spirulinaflingor varannan dag i ett par veckor så hinner bakterierna växa till sig i antal samtidigt som dina fiskar får i sig högvärdig mat som dessutom skräpar ner minimalt. Kör dina 20-30 % iga vattenbyte ett par dar till innan du trappar ner på vattenbytandet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • joda
                            Användare
                            • november 2006
                            • 21

                            #14
                            tjena...

                            jag tyckte det var onödigt att starta en ny tråd när ämnet redan finns på MASSA ställen här så jag ställer min fråga här istället trots att tråden är gammal...

                            vi startade upp 2 akvarium samtidigt för ca 2 veckor sedan och vi har gjort på precis samma sätt på båda två...
                            igår när jag mätte nitriten så var det ena på 0 och i det andra akvariet var det på 0,2. jag tog då och gjorde rent det ena innerfiltret av 2. jag tvättade det i vatten som jag hade tagit ur det akvariet och sen bytte jag 50% av vattnet + tillsatte en dos bakteriekultur.
                            idag mätte jag igen och nu var nitriten uppe i 0,3 !!!
                            mina frågor är nu:

                            1. vid vilka värden borde jag börja bli orolig ?

                            2. ska jag byta ca 40 - 50% vatten varje dag ett tag och se om värdena sjunker

                            3. ska jag fortsätta mata firrarna fast MYCKET sparsamt eller ska jag inte mata dom alls ?

                            4. ska jag tillsätta lite salt i akvariet (jag har långsträckta pansarmalar i men jag tänke om jag kokar upp vatten och löser upp saltet innan så kanske det inte är nån fara... eller ?) ska tillägga att vi inte har haft nått salt i innan.

                            //jonatan
                            http://www.jonatan-linda.se/

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=101612

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Hej Joda o välkommen till Ciklid.se

                              Det är dax att börja oroa dig (lätt överdrivet).
                              Börja med 30% iga dagliga vattenbyte. Rengör inte några filter överhuvud taget i detta läget.
                              Mata inget (fiskar i normalskick klarar en vecka lätt utan mat).
                              Öka syresättningen i karet så mycket det överhuvudtaget går. Helst så att du får ett vitt skum i.

                              Har du ett gammalt inkört filter så kan du omedelbart köra det (ett par dygn) i nitritkaret.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...