Nytt på synodontisfronten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Nytt på synodontisfronten

    Jag prempar på Tropical Fish Hobbyist och där hade dom en blänkare om lite nya grejer från botten av Tanganyikasjön. Såg att det har under året gjorts och publicerats två papper av Koblmuller m fl respektive Day. De kan läsas i sin helhet här:



    Kort sammanfattning:

    Sammanlagt 51 fiskexemplar ligger till grund för resultaten.Det finns härmed nu sex beskrivna arter Synodontis sorterade i två linjer där multipunctatus och granuloses är en äldre linje och där förfäderna var flodlevande. S granuloses verkar placerad här på ganska vaga grunder och kanske borde skiljas till en egen familj(2 ex). S multipunctatus beskrivs som den enda göklekande malen i sjön vilket troligen är fel då Gordon(1994) studerat och illustrerat detta beteende hos en annan(ännu obeskriven) mal som han kallar S dwarf petricola. Dwarf verkar användas som beteckning på alla möjliga mindre varianter.

    Den andra linjen är yngre och består av dhonti(synonym: irsacae), petricola, polli(synonym: eurystomus) och tanganicae(synonym: lacustricolus).

    OBS! Jag är ingen fiskforskare och har i sammanfattningen lagt till en egen anmärkning(Gordons studie) samt en kommentar("...dwarf..."). Kan dessutom ha fått något annat om bakfoten. Mike, Ola, Jon eller nån kan i mån av tid och lust förklara sånt här bättre.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Du e för mig mkt omständig i dins frågor men det kanske är "grejjen"!? FÖ funkar inte dina sidor......
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Näe ozric, omständligheten är verkligen inte grejen. Jag tyckte det bara var spännande att man hittat lite nya malarter i Tanganyikasjön och om du tycker det var krångligt sagt kan jag fatta mig ännu kortare:

      Nu finns det sex olika malarter i sjön och det är fortfarande bara en (färdigbeskriven) art som gökleker.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Kalle-Maja: Tack för en bra sammanfattning (den första lite längre alltså)!

        Perfekt att få nyheter från forskningens värld presenterat för sig så här kortfattat.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Intressant, skicka gärna in såna här tips till Ciklidbladets nyhetsredaktion (tony@ciklid.se) så att Ola och Tony får något att joba med.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          Arbetssätt...