Så var alla döda... :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GiXeN

    Så var alla döda... :(

    Startade upp ett Malawikar för ett par månader sedan. Inhandlade 4 Golden och 5 Socolofi. Allt var frid och fröjd tills det första vattenbytet var avklarat (efter ca 3 veckor, 20% ). Mellan det bytet och nu så har alla firrar dött....
    Alla utom mina två Ancistrus.

    Ingen nitrit alls, PH-värde runt 8-9 (svårt att läsa av exakt) temp. på 25-26 grader. Fattar nada. Innan jag startade upp detta så hade jag 2 stora Golden och en Rödzebra, som jag aldrig haft problem med. Ville dock ha lite fler fiskar så jag gav bort dessa och startade om.
    Har samma förutsättningar som innan vad gäller temperatur, vattenkvalitet etc.

    Gjorde ett försök att rädda den sista med 50% vattenbyte, rejäl rengöring av botten. Klarade sig drygt en vecka, sen låg han oxå uppochner på botten. Ser inga yttre konstigheter på firrarna, förutom lite avmagring.

    Nå´n som har någon susning om vad som är fel?
    Nu är det väl iofs inte så mycket mer att göra än att starta om på nytt, men man vill ju inte att det ska gå likadant igen....
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Vad som inte riktigt framgår är vad som hänt mellan ditt första vattenbyte och nu. Var det två dagar sen? Dog dom "på fläcken" eller visade dom upp stresssymptom? Om ja, vilken typ? Etc m m. Du kan säkert få bra hjälp härifrån om du lägger till lite detaljer. Nu känns det som ett blankt mysterium. Försök att få svar på några av dina funderingar innan du startar om på nytt.

    Och välkommen!

    Kommentar

    • GiXeN

      #3
      Tackar!

      Strax innan det första vattenbytet, som ägde rum för ca fem veckor sedan, tyckte jag att de började bli lite tillbakadragna/revirbildande. Maktkampen hade väl börjat..., men det är väl ett relativt vanligt beteende....
      Efter det första vattenbytet var det ingen skillnad på dom, kanske lite mer livliga. Efter ytterligare en vecka (för en månad sedan ungefär), märkte jag att det saknades typ tre firrar vid utfodringen, och efter nogrannare koll så hittades dessa döda på botten.
      Kollade ph:t och nitrit-värde, men allt var ok. Dock gjorde jag ett 30%-igt vattenbyte utan resultat. Följande tre veckor hittade jag ytterligare fem liggandes på botten utan någon vettig förklaring...

      Så nio döda på lite drygt en månad....

      Stressymptom? Visst började de bli mer och mer skygga ju färre de blev, men det är vad jag förstår vanligt att de blir det....
      Vid utfodring sköt de iväg som raketer upp till ytan och tillbaks in i grottorna igen lika fort.
      Mina gäster undrade varför jag hade ett tomt akvarium....

      Hade en rot i akvariet en tid med en java-ormbunke på, men tog bort dessa då jag tyckte de skitade ner för mycket, men det kan väl knappast ha någon större betydelse så länge inte roten drar ner ph:t för mycket, vilket den inte gjorde....

      Det är väl vad mer info jag kommer på för tillfället.....

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Ursprungligen postat av GiXeN
        Tackar!

        Strax innan det första vattenbytet, som ägde rum för ca fem veckor sedan, tyckte jag att de började bli lite tillbakadragna/revirbildande. Maktkampen hade väl börjat..., men det är väl ett relativt vanligt beteende....
        Efter det första vattenbytet var det ingen skillnad på dom, kanske lite mer livliga. Efter ytterligare en vecka (för en månad sedan ungefär), märkte jag att det saknades typ tre firrar vid utfodringen, och efter nogrannare koll så hittades dessa döda på botten.
        Kollade ph:t och nitrit-värde, men allt var ok. Dock gjorde jag ett 30%-igt vattenbyte utan resultat. Följande tre veckor hittade jag ytterligare fem liggandes på botten utan någon vettig förklaring...

        Så nio döda på lite drygt en månad....

        Stressymptom? Visst började de bli mer och mer skygga ju färre de blev, men det är vad jag förstår vanligt att de blir det....
        Vid utfodring sköt de iväg som raketer upp till ytan och tillbaks in i grottorna igen lika fort.
        Mina gäster undrade varför jag hade ett tomt akvarium....

        Hade en rot i akvariet en tid med en java-ormbunke på, men tog bort dessa då jag tyckte de skitade ner för mycket, men det kan väl knappast ha någon större betydelse så länge inte roten drar ner ph:t för mycket, vilket den inte gjorde....

        Det är väl vad mer info jag kommer på för tillfället.....
        Roten till det onda!
        Det som är underligt är att du säger att den inte sänkt Ph:et? Rötter utsöndrar humus vilket sänker Ph, Kh.
        Hur som helst så gillar inte Malawiciklider rötter, har själv haft ihjäl ett gäng.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • GiXeN

          #5
          Ursprungligen postat av Perikles
          Roten till det onda!
          Det som är underligt är att du säger att den inte sänkt Ph:et? Rötter utsöndrar humus vilket sänker Ph, Kh.
          Hur som helst så gillar inte Malawiciklider rötter, har själv haft ihjäl ett gäng.
          Jo, men jag var ändå noga med att se till att ph:t inte påverkades när jag lade ner roten (liten).
          Kollade hela tiden så inte ph:t sjönk, och det var aldrig mindre än 8....

          Men men......där är väl bara att börja tvätta grus och starta om...UTAN rötter...

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • oktober 2004
            • 269

            #6
            Eller också fick du med dig en sjukdom/parasit med fiskarna du köpte. Allt är inte vattenkemi.

            Fast pH verkar högt, om det är närmare pH 9. Jag skulle tro att det är bättre att ha en massa kalkgrus/sand på botten/i filter och sedan bara byta med vanligt kranvatten (vilket oftast ligger kring pH .
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • sus_

              #7
              Jag vet inte om det är skillnader mellan olika rötter, men jag har några rötter i mitt Malawikar, och har aldrig märkt att de skulle påverka fiskarna.

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Om vattnet färgas pissgult av rötterna så mår Malawicikliderna dåligt. En del gamla rötter har nästan gått över till ett fossilt stadium, de utsöndrar ytterst lite humus.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Fabbo
                  Användare
                  • september 2003
                  • 210

                  #9
                  Det gick lika för en bekant. Han kollade alla vattenvärden men ingenting var fel.. SÅ han ringde vattenverket, det råkade vara lite mera klor med den dagen. En enda fisk överlevde.

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Troligast är väl kanske nån sjukdom ändå, om kemin var fel borde de väl dött ungefär samtidigt? (iofs. kan olika individer vara olika känsliga) Har du god cirkulation i burken? Vad matar du med? Hittade du dem bara döda efter att ha varit helt som vanligt kvällen innan eller blev de successivt sämre? Slutade äta tex? Vad har du för filter? Rengjort filtret?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      jag tycker det låter som buken i och med att dom trappar av lite då och då, men det kanske också att det har varit en dominant hanne som har haft idjäl dom andra, men om det var så,
                      skulle dom som dött va fenbitna. var dom det? sedan det med om det är fel på ph dör faktiskt dom flesta ungefär samtidigt och det är samma med både nitrit och klorförgiftning.
                      så mitt tips är en tarmsjukdom, dom kan faktiskt dö i en tarmsjukdom utan att svullna upp.
                      malawijanne med fru nyss hemkomna från göteborgs cikklidgrupps auktion,
                      det var nog rekord med deltagare, plus att det var som vanligt väldigt låga priser. mvh janne

                      Kommentar

                      • GiXeN

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawi375
                        Troligast är väl kanske nån sjukdom ändå, om kemin var fel borde de väl dött ungefär samtidigt? (iofs. kan olika individer vara olika känsliga) Har du god cirkulation i burken? Vad matar du med? Hittade du dem bara döda efter att ha varit helt som vanligt kvällen innan eller blev de successivt sämre? Slutade äta tex? Vad har du för filter? Rengjort filtret?
                        Får börja med att tacka för alla svar/teorier.

                        Kör med ett fluval 204 ytterfilter (makaroner och biobollar) och ett Fluval 2 innerfilter till ett 210-literskar. Är god cirkulation. Matar med pellets och räkmix. Mina Golden verkade mer tillbakadragna än Socolifin i slutet, som åt och betedde sig mer eller mindre normalt, och nästa dag kunde det ligga nå´n livlös ( men intakt, inga tuggade fenor eller liknande) på botten. Dock var det en Golden som överlevde en vecka längre än de andra....
                        Japp, rengjort filtret.
                        Har ett rejält lass med vit hålsten i karet, därav det höga(?) ph:t....
                        Är 8,5-9 för högt?

                        Och om det är en sjukdom; borde inte mina Ancistrus oxå blivit drabbade?
                        Senast redigerad av Gäst; 26 november 2006, 07:18.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av GiXeN
                          Får börja med att tacka för alla svar/teorier.

                          Kör med ett fluval 204 ytterfilter (makaroner och biobollar) och ett Fluval 2 innerfilter till ett 210-literskar. Är god cirkulation. Matar med pellets och räkmix. Mina Golden verkade mer tillbakadragna än Socolifin i slutet, som åt och betedde sig mer eller mindre normalt, och nästa dag kunde det ligga nå´n livlös ( men intakt, inga tuggade fenor eller liknande) på botten. Dock var det en Golden som överlevde en vecka längre än de andra....
                          Japp, rengjort filtret.
                          Har ett rejält lass med vit hålsten i karet, därav det höga(?) ph:t....
                          Är 8,5-9 för högt?

                          Och om det är en sjukdom; borde inte mina Ancistrus oxå blivit drabbade?
                          nej ancistrus är inte lika känsliga för tarmsjukdom, så jag tror fortfarande att det var en tarmsjukdom. mvh janne

                          Kommentar

                          • GiXeN

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            nej ancistrus är inte lika känsliga för tarmsjukdom, så jag tror fortfarande att det var en tarmsjukdom. mvh janne
                            Och denna tarmsjukdom var något som de utvecklade, eller som de hade med sig från inköp?
                            Isåfall, vad bör man tänka på vid nystart? Kan nada om sjukdomar.....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...