Pigment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    Pigment

    De flesta av oss vill väl ha fiskar som färgar ut så mycket de kan, och de flesta ger väl något slags färgförstärkare i fodret. Som jag har uppfattat det så är det väl främst Spirulina, syntetiskt Astaxanthin och Cantaxanthin som används. Att öring är rosa i köttet beror ju som bekant på att de äter små kräftdjur som innehåller naturligt xanthin, och i laxfoder tillsätts ju de syntetiska varianterna eftersom folk inte vill äta vitt laxkött.

    Vilken färgförstärkare tycker ni är bäst? Hur mycket naturligt astaxanthin innehåller en "normal" räkmix? Ger själv räkmix och lite spirulinapellets men funderar på att tillsätta astaxanthin till räkmixen också. Någon som har en bra dos?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av malawi375
    De flesta av oss vill väl ha fiskar som färgar ut så mycket de kan, och de flesta ger väl något slags färgförstärkare i fodret. Som jag har uppfattat det så är det väl främst Spirulina, syntetiskt Astaxanthin och Cantaxanthin som används. Att öring är rosa i köttet beror ju som bekant på att de äter små kräftdjur som innehåller naturligt xanthin, och i laxfoder tillsätts ju de syntetiska varianterna eftersom folk inte vill äta vitt laxkött.

    Vilken färgförstärkare tycker ni är bäst? Hur mycket naturligt astaxanthin innehåller en "normal" räkmix? Ger själv räkmix och lite spirulinapellets men funderar på att tillsätta astaxanthin till räkmixen också. Någon som har en bra dos?
    en matsked astaxhantin per kg färdig räkmix, tillsätter jag.
    jag slutade med spirulina för flera år sen tyckte att jag fick svarta pigmentfläckar, det problemet har jag inte längre, mvh janne

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Japp, håller med Janne!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Astaxhantin har ju varit ett störtsäkert fodertillskott ett tag tillbaka men jag har fortfarande inte fått in det i min favoritblandning. Var köper man det billigast och i högst koncentration?

        Kommentar

        Arbetssätt...