Är detta samma fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Är detta samma fisk

    Jag är på jakt efter Labeotropheus trewavasae Mphanga red men när jag fråga så säger många att Labeotropheus treewavasae "Occra" är samma fisk.
    Är det så??
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Som alltid är det bättre att använda fångstplats.

    Nol har en variant som kallas "ochre chilumba" här


    Här finns "ochre minos reef":


    osv.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Har samma fråga fast om "Mpanga Red" är samma som "Chilumba" då den ser exakt likadan ut.Har fått som svar att så kan vara fallet men är ännu inte helt övertygad.En variant var att "Chilumba" var ett äldre "namn". Kanske är det två olika exportörer??
      Vad beträffar "Occra" så har jag för mig att den fångas vid Mpanga,men är inte helt säker.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Har samma fråga fast om "Mpanga Red" är samma som "Chilumba" då den ser exakt likadan ut.
        Mpanga Rocks ligger strax utanför Chilumba.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Finns nån chilumba variant som kallas ochre och den liknar mphangan men det ska inte vara samma firre. Dom från Tumbi Reef brukar kallas red-ochre har jag sett. Det är en jungel av handelsnamn på "chilumba" varianteran etfersom dom så ofra blandas hit och dit. Köper man odlade från okänd odlare med okända avelsdjur är nog risken stor att den inte längre är ren.
          Chilumba och mphangared skiljer sig åt på så sätt att chilumban har smalare röd board på kroppen medans mphangan har mer rostbrun/röd färg på kroppen. Finns säkert en del undantag men i det stora hela så ser man enklast skillnad på just det sättet tycker jag.
          Senast redigerad av deelay; 22 november 2006, 22:27.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Den Chilumban jag har i åtanke (min fars) har ingen "röd board" utan hela fisken ,förutom på några få punkter på stjärtspolen där det skimrar i ljusblått, är helt igeom knallröd. Precis som på Mpanga Red. Tycker man får liknande fiskar om man Googlar på dem båda.

            Mm, fisk från Chilumba är ofta förvirrande och ibland missvisande i namngivningen. Tänker på Zebrorna därifrån.Vet att Chilumba som område är stort och att många exakta fångstplatser finns inom det området, tex Katale,Mpanga osv... Är det slarv eller nonchalans hos exportörerna det är frågan om när de inte sätter exakt "stämpel" på var fisken fångas!?. Är lätt att tro det iaf!

            Fisken på farsans Chilumba-hane. Den är idag mkt mkt rödare än som visas här.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Varför jag frågade är för att när frågade Kent i Nol så skulle Mpanga red vara samma fisk som hans Labeotropheus treewavasae "Occra men olika namn

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                mpangan får mer röd ton i kroppsfärgen medans dom chilumba varianterna som finns får lite mer rostfärgad rödfärg... det e en jungel med dessa varianter, jag har inte koll på dom till 100%.
                Söker man på nätet blir man ännu mer förvirrad =( Ad koning e nog den som kan svara säkrast på detta kanske.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Har inte sett några röda mpanga till salu sedans martin i stockholm sålde sina
                  Någon som känner till några som till salu

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    bMW;du fick väl ett mail av mig?!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      japp men lite lång resa men du får ett svar av mig

                      Kommentar

                      Arbetssätt...