"synlig" L-mal önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "synlig" L-mal önskas

    För 9 månader sen så köpte jag en "Golden nugget". En mycket vacker fisk men tyvärr
    har jag bara sett den 4 gånger, totalt kanske 40 sekunder under dessa 9 månader.
    Finns det någon L-mal som är lite mer åt linslushållet så att man rentav kan
    visa sina bekanta fisken, dvs så att man under 10-15 minuters tittande i akvariet
    kan få syn på den.
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Har själv en "Golden nugget" som visar sig riktigt ofta.
    Anledning?
    8-10 ansictrusar som konkurerar om maten
    (måste mao äta även när det är ljust...)
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Skall det vara en snygg L-mal? Isf blir mitt tips L-142 / LDA 33 eller L 14.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • november 2005
        • 415

        #4
        - Möblera med rikligt många gömställen (trygghet, visar sig mer)
        - Mata med squash när det är mörkt i karet och ljust i rummet. Till slut behöver du inte släcka för att den ska komma fram till maten, förhoppningsvis...
        - Skapa lite konkurrens, komplettera med t ex en L14 eller en L75 så att dom får hävda lite revir.

        Några tips iaf...
        Micke

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Kolla in malarna i underfamiljen Loricariinae (Sturisoma, Farlowella, Loricaria, Rineloricaria och Pseudohemiodon för att nämna några släkten). De är kanske inte så färggranna eller livliga, men oftast inte det minsta skygga. Min favorit är Planiloricaria cryptodon.
          Om man sen vill kalla dem L-malar är en annan fråga.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #6
            Min LDA 33 är inte världens synligaste heller. Men när det ligger en squash på botten kommer den fram från sin grotta, vare sig det är ljust eller mörkt. Men jag ska inreda ett nytt akvarium med svart sand så att det blir lite mörkare, det ska de tydligen föredra. Får väl se om det funkar.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • BJC
              Användare
              • juni 2006
              • 166

              #7
              L-047 är en annan som är skygg som f-n. Om man råkar få syn på den måste man smyga sig fram annars drar den iväg som en avlöning. Sån är i alla fall min.

              Kommentar

              • Sofus
                Användare
                • februari 2004
                • 190

                #8
                instämmer med övriga talare, malarna behöver vara trygga för att våga visa sig. Om det sen finns ett par malar till som konkurrerar om maten och gömställen så är det bara bra, sålänge dom är i någorlunda samma storlek/temperament, då aktiveras dom av varandra och växer snabbare enligt mina erfarenheter.
                Testa att mata just innan du lägger dig ett par dagar eller en vecka, och börja sedan mata gradvis tidigare och tidigare så lär dom sig komma ut. Finns det dessutom lite snällare stimfiskar eller dyl. som simmar på dom öppna ytorna så blir malarna i allmänhet mindre rädda för "rovfiskar".

                Jag har ett kar med många L-malar av olika sorter och när jag matar blir det nästan kaos
                Senast redigerad av Sofus; 22 november 2006, 17:01.
                1m³ afrika i vardagsrummet!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                http://www.akvarieforening.se/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel60
                  Kolla in malarna i underfamiljen Loricariinae (Sturisoma, Farlowella, Loricaria, Rineloricaria och Pseudohemiodon för att nämna några släkten). De är kanske inte så färggranna eller livliga, men oftast inte det minsta skygga. Min favorit är Planiloricaria cryptodon.
                  Om man sen vill kalla dem L-malar är en annan fråga.
                  L star val for Loricariidae? Da maste ju underfamiljen Loricariinae vara L-malar de ocksa.

                  De "vanliga" syns ju hur mycket som helst dvs den dar folk kallar pleco samt P. gibbiceps (ja, jag borde skriva ut slaktet men just i detta fall sa tycker jag att det ar forlatligt att inte gora det).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Mitt intryck är att ju mer köttätande malen är, och ju mer kontrastrik färgteckning den har, desto mer stenhårt nattaktiv är den.
                    Mina L260'or tillbringar 99.9% av sin tid i sina grottor, kommer fram några minuter vid matdags (förutsatt att jag inte är inom tre meter från akvariet).

                    Dvs vill du ha en loricariid du kan se är mitt tips att skaffa en algätare: vanlig ancistrus, Sturisoma, Otocinclus, vanlig pleco, Chaetostoma etc.
                    Ser fisken brun och tråkig ut & äter alger så är den förmodligen dagaktiv.

                    Kommentar

                    • daniel60
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 527

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      L star val for Loricariidae? Da maste ju underfamiljen Loricariinae vara L-malar de ocksa.
                      Jo, men ibland får jag intrycket att folk som pratar om L-malar menar...
                      1) malar som har fått ett L-nummer, eller
                      2) malar i underfamiljen Hypostominae, alltså Ancistrus, Acanthicus, Hypancistrus, Peckoltia, Panaque, Chaetostoma och så vidare.
                      Kallar verkligen folk Otocinclus för L-mal?
                      Själv har jag helt snöat in på A-malar som får L-malar att verka tröttsamt exhibitionistiska...
                      Senast redigerad av daniel60; 22 november 2006, 18:50.
                      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                      Mina fiskar & burkar

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Syrran å hennes pojkvän har en Golden Nugget som aldrig visade sig ute heller. Men så bytte dom till svart grus och nu är den jämnt ute.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Kolla in malarna i underfamiljen Loricariinae (Sturisoma, Farlowella, Loricaria, Rineloricaria och Pseudohemiodon för att nämna några släkten). De är kanske inte så färggranna eller livliga, men oftast inte det minsta skygga. Min favorit är Planiloricaria cryptodon.
                          Om man sen vill kalla dem L-malar är en annan fråga.
                          hehe det stämmer inte på mina rineloricaria fallax iaf man ser dom aldrig, jo fast när de känner lukten av mat då brukar man se att gruset börjar röra sig och några sekunder senare ser man en nos sticka upp och luktar sig omkring

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            hehe det stämmer inte på mina rineloricaria fallax iaf man ser dom aldrig, jo fast när de känner lukten av mat då brukar man se att gruset börjar röra sig och några sekunder senare ser man en nos sticka upp och luktar sig omkring
                            Okej, Rineloricaria kanske inte är världens mest publika mal. Men så kallade sandmalar - som Pseudohemiodon och Planiloricaria - visar sig gärna (även om de ligger blickstilla, halvt nergrävda). Och mina Sturisoma är helt hämninglösa!
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • håkan karlström
                              Användare
                              • april 2005
                              • 91

                              #15
                              vad har du för temp i vattnet???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...