äntligen en drömfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    #16
    Jag har själv Aulonocara sp. "strawberry red" vilket verkar vara samma fisk men som kommer från en annan stam (strawberry red kommer troligen från Thailand och den som kallas sp. "firefish" är från Tyskland).
    Rykten säger att det är en urvalsodlad variant av OB Aulonocaran, vilket i sig sägs vara en korsning med röd zebra.
    Tydligen så kan ett fåtal A. OB yngel ibland vara helt röda vilka man då odlat vidare på.

    Tysklandsstammen (firefish) verkar vara betydligt mycket stabilare i sin färgtäckning än vad strawberry red är men de fina examplaren verkar se näst intill identiska ut.

    Detta är vad jag "hört" och inget bekräftat från odlaren direkt till mig.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av Pikkenix
      Jag har själv Aulonocara sp. "strawberry red" vilket verkar vara samma fisk men som kommer från en annan stam (strawberry red kommer troligen från Thailand och den som kallas sp. "firefish" är från Tyskland).
      Rykten säger att det är en urvalsodlad variant av OB Aulonocaran, vilket i sig sägs vara en korsning med röd zebra.
      Tydligen så kan ett fåtal A. OB yngel ibland vara helt röda vilka man då odlat vidare på.

      Tysklandsstammen (firefish) verkar vara betydligt mycket stabilare i sin färgtäckning än vad strawberry red är men de fina examplaren verkar se näst intill identiska ut.

      Detta är vad jag "hört" och inget bekräftat från odlaren direkt till mig.
      Hehe jadu... va ska man säga, rykten är nog bland det roligaste som finns när det dyker upp odlingsformer =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Pikkenix
        Användare
        • mars 2005
        • 254

        #18
        Visst är det så! Detta rykte kommer från en mycket väl ansedd affärsägare med egen odling som påstår att han själv fått flera röda OB-yngel som väldigt mycket liknar denna variant.
        Att A. OB varianten är en korsning med röd zebra är det väl ingen som tvivlar på längre eller (?), så vore inte helt lustigt om några yngel plötsligt tog fram det röda från röd zebran?

        Du har väl haft dina firefish ett tag? Och du verkar avfärda detta helt, så vore intressant att höra vad du hört? Ingen vad jag hört har kommit upp med något mer konkret än detta som jag diskuterat denna fisk med, därför avfärdar jag det inte.
        Står inget om det på den där tyska sidan?
        Senast redigerad av Pikkenix; 25 november 2006, 14:06.
        Mvh
        Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

        Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Tillförlitliga källor i akvariebutier har faktiskt oftast dom mest fantastiska historierna om vart fisk kommer i från imo, har hört både det ena och det andra från flera håll =)

          A. OB är vad jag vet en korsning mellan div aulonocarer och tropheops OB, har inte hört att det skulle finnas en rödzebra med i leken men som sagt det kan ju stämma kanske.
          En kille som jag pratat mycket med just angående firefishens ursprung säger att det e ett fåtal som vet... citat från ett mail.

          From which Aulonocara these fishes were selected is a secret of the breeder. I also don´t know this.
          The only thing I know, is that one breeder selected these fishes since over 12 years.
          My breeding group produces only red-orange bred, so the genetic code is near 100 %.


          Tycker det säger ganska mycket i.o.m att han endå e vän med dom killarna... så svenska tillförlitliga affärskällor känns mindre tillförlitligt i vissa fall =)
          Senast redigerad av deelay; 26 november 2006, 00:47.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #20
            Snacka om esoterisk tråd! Jag har ju fått pisk tidigare för ordet, som betyder endast avsett för invigda, men den här var tung. Jag säger inte att det är fel men jag som är nyfiken får verkligen beta mig ner till ordens alla stavelser för att förstå. Det börjar med en firefish i förbifarten som visar sig vara central, mankan är viktig oxå i sammanhanget och sedan börjar jag förstå att det handlar om det vanliga färgglada malawisnacket om en här alldeles jordgubbsfärgad odlingsvariant. Gulligt.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              sedan börjar jag förstå att det handlar om det vanliga färgglada malawisnacket om en här alldeles jordgubbsfärgad odlingsvariant. Gulligt.
              Grå fisk med gråsten tilltalar inte alla =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Pikkenix
                Användare
                • mars 2005
                • 254

                #22
                Ursprungligen postat av deelay
                Tillförlitliga källor i akvariebutier har faktiskt oftast dom mest fantastiska historierna om vart fisk kommer i från imo, har hört både det ena och det andra från flera håll =)

                A. OB är vad jag vet en korsning mellan div aulonocarer och tropheops OB, har inte hört att det skulle finnas en rödzebra med i leken men som sagt det kan ju stämma kanske.
                En kille som jag pratat mycket med just angående firefishens ursprung säger att det e ett fåtal som vet... citat från ett mail.

                From which Aulonocara these fishes were selected is a secret of the breeder. I also don´t know this.
                The only thing I know, is that one breeder selected these fishes since over 12 years.
                My breeding group produces only red-orange bred, so the genetic code is near 100 %.


                Tycker det säger ganska mycket i.o.m att han endå e vän med dom killarna... så svenska tillförlitliga affärskällor känns mindre tillförlitligt i vissa fall =)
                Naturligtvis är det så, menade inte alls att det stämde bara det att jag inte hört något annat som inte helt verkar vara taget ur luften. Vet du om det är en korsning eller urvalsodlad variant? Tack för ditt klargörande i vart fall!
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                Kommentar

                • matereo
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 169

                  #23
                  Jaja papegojfisk, alla dessa discusar, scalarer mm, ciklider som är som tulpaner... Nu har altså alla slöjstjärts diggare mfl ännu en inkörsportar i ciklidvärlden då.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Spontant har jag faktiskt inget emot odlingsvarianter - med de undantag som innebär om fisken på något sätt blir "handikappad". För mig hör slöjstjärtar och extremguppy dit. I överigt ska vi nog vara glada för guppy, platy, svärdbärare och mollys - undrar hur många akvarister som börjat sin bana där? Klar inkörsport till hobbyn.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • mölnlycke ciklidodling
                      Banned
                      • april 2007
                      • 132

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja efter att jag har letat i tyskland på div zooaffärer plus på ,mässan i duisburg.
                      jo jag såg den på mässan, och den var till salu,den var inte så dyr, men den var inte så som jag tycker som de borde se ut, alltså med väldigt bra färg.
                      Men så fick jag en annan chans att inhandla denna firefish. det var mankan i linköping som hade några par till salu.
                      det var bara till att stoppa ner frun i bilen, till mankan i linköping
                      och det kan jag säga det var inte något nerköp.
                      där kan man snacka om kvalite .auloncaran som vi pratar om den var väldigt röd alltså hela fisken.
                      och nu efter 2månader så kan jag säga att den har fått ännu bättre färg.
                      så som jag vet så kommer dom som vill att vi ska ha naturligt bruna fiskar,kommer säkert att säga att det en bastard, ja det är väl bara att hålla med, men det är faktiskt en väldigt snygg fisk , ja vi kommer nog se mycket av den fisken framöver.mvh janne
                      här kommer bider som jag lovade för ett tag sen på mina firefish.
                      plus att den nedre bilden är en hona av auloncara dragonblood, med mycket orange i som jag har blandat med en av mina firefish, det ska bli skoj att se vad det blir av det. mvh malawijanne

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #26
                        fint och snyggt den bild så¨önskar mig ha den så svårt hittar..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av classe
                          fint och snyggt den bild så¨önskar mig ha den så svårt hittar..
                          ja classe, det kommer bara att ta ett år så är den lika vanlig som röd rubin, så det är bara att ha lite tålamod.mvh janne

                          Kommentar

                          • wracker
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 295

                            #28
                            då är det ju inte lika roligt längre.. haha
                            vore snyggare om de sträcken var klarblå istället för skimrande.. vad gör du med din grupp idag ? säljer ?

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ytterligare en liten bild på en som är på gång......är ca 6 cm i dag.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • mölnlycke ciklidodling
                                Banned
                                • april 2007
                                • 132

                                #30
                                Ursprungligen postat av wracker
                                då är det ju inte lika roligt längre.. haha
                                vore snyggare om de sträcken var klarblå istället för skimrande.. vad gör du med din grupp idag ? säljer ?
                                ja wracker vad menar du med att det inte är roligt längre.
                                och att sträcken ska vara klarblå istället, är dom inte klarblå.janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...