T. otostigma-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    vi har faktiskt väntat länge nog på din lilla fotohämnd ola, är det kanske så att micke åker med på ett hörn, så det är därför som du tvekar. mvh janne
    Väntar med spänning .
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #17
      Det var väl en fin hälsning Ola?

      Du får vänta med fotohämnden tills jag har frisimmande yngel av ottosarna tycker jag allt. Kamera får enligt mitt regelverk aldrig användas efter kl 15.30 om det inte rör sig om fiskfoto
      Tony Englund

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #18
        Ursprungligen postat av Tony
        Det var väl en fin hälsning Ola?

        Du får vänta med fotohämnden tills jag har frisimmande yngel av ottosarna tycker jag allt. Kamera får enligt mitt regelverk aldrig användas efter kl 15.30 om det inte rör sig om fiskfoto
        Men om det är en riktigt ful fisk då? :-)
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #19
          Ursprungligen postat av olaJ
          Men om det är en riktigt ful fisk då? :-)
          hehe, sådana har jag massor av bilder på... nån som vill se mer från Duisburgresan????
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Jäkla skit.. knappt jag vågar posta fler bilder, men jag får helt enkelt hoppas på att ni är hyggliga nog att inte lägga ut fyllebilder

            Stolt mor (eller far?):
            Tony Englund

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #21
              Paret som vaktar yngel.

              Jag har inte sett några tendenser till att hane eller hona tar in ynglena heller, och de flyr heller inte in i några grottor. Nu har jag iofs bara 5 ottosar i ett 450, så de har väl inte allt för svårt att vakta sina yngel.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                Så här ser "gropen" ut som paret grävt undan.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #23
                  Bra jobbat Tony!
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    #24
                    Snyggt, jag blir sjuk av avund. Snygga och spännande firrar ju.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #25
                      Tackar!

                      Ja, jag skall ju inte påstå att jag är speciellt impad av tanganyikaciklider i allmänhet, men dessa fastande jag ordentligt för. Deras lekförberedelser är bland det mest ihärdiga jag sett med deras grävande och donande, och själva ruvningen är ju inte heller helt ointressant

                      Även den ruvande partnern hjälper aktivit till att försvara reviret under hela ruvningen, och nu när de har frisimmande yngel patrullerar dem gränserna totalt. Jag missade tyvärr ägg/yngel-flytten mellan paret och först nu ser jag skillnad på könen. En av dem har en svagt gul nyans i buk- och stjärtfena, men detta visade sig först mot de sista dagarna av ruvningen. Blir det fler lekar bör jag kunna se när de skiftat arbetsuppgifter. 11 dagar från lek till spott var det iaf, och både ägg och yngel är extremt smått. Trots att honan inte är mer än 10-11cm tror jag det är ca 50 yngel.

                      Fyller på med info allt eftersom de växer (såvida de andra inte käkar upp dem vill säga).
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #26
                        Grattis Tony! Ja man kunde ju se att något va på g när man var hos dig för ett tag sedan. Hur har det gått med leptosomerna sedan?
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Paret som vaktar yngel.

                          Jag har inte sett några tendenser till att hane eller hona tar in ynglena heller, och de flyr heller inte in i några grottor. Nu har jag iofs bara 5 ottosar i ett 450, så de har väl inte allt för svårt att vakta sina yngel.
                          Grattis Tony.

                          fan vad avis jag blir, jag missade ju att köpa såna nere i tyskland....jag det är sant jag köpte inte allt

                          lyckas du med ynglerna så bokar jag gärna ett gäng av dig, om jag kan vänta så länge.....jag kanske hittar dem nånstans i sverige
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Byttorp
                            Användare
                            • november 2003
                            • 1585

                            #28
                            Kunde ikväll bekräfta att mina Otostigma lekt för någon dag sedan, har ett par som vaktar högra delen av akvariet och de 5 andra får mycket sällan komma över mitten på karet innan dom blir bortjagade. Skoj att se hur den förmodade hannen också håller sig nära honan och simmar jämnsides med henne under långa stunder.

                            Skall försöka fota i morgon och sen är det bara att vaka över dom de närmaste veckan.

                            Vad var det du sa Tony, spotta efter knappa 10 dagar?
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Grattis!!

                              Japp, 10-11 dagar tuggar de och spottar sedan extremt små yngel (för att vara munruvare). Ett tips som jag själv skall köra om mina leker igen är att fånga alla fiskar utom föräldraparet. De andra kommer garanterat på hur man käkar upp parets yngel efter några dagar annars.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Byttorp
                                Användare
                                • november 2003
                                • 1585

                                #30
                                Det finns mycket spännande att berätta om en Otostigma lek och hur dom beter sig, får ta och samla erfarenheterna och skriva en artikel i CB framöver. Här kommer iaf en bild på det lyckliga paret, hannen och den del avkvariet som dom härskar över. Som alla kan se så är ju skillnaderna mellan hane och hona "väldigt tydliga"
                                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                                Ordförande GCG

                                Kommentar

                                Arbetssätt...