Buescheri - min favorit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Buescheri - min favorit

    Egentligen ingen art- eller afrikatråd men jag skulle vilja vädra mitt buescheripars relation här. Kollade att jag inte hade startat någon annan gammal buesheritråd. Men det hade jag inte, så det så.

    Nåväl, jag vet att inte så många har den och jag vet att jag brukar tjata om att jag tycker dom är så himla "dynamiska", och det tycker jag. Men nu har det hänt en ny grej som jag nästan oroar mig för. Honan har tagit en undergiven position sedan flera veckar vid bakrutan ute på ett öppet mittparti högt upp med ryggen riktad nästan vågrätt ut mot vattnet. Hon har stressfärg och lite repiga fenor men verkar inte sjuk och käkar bra, Hon har många bättre gömställen att välja på och det känns underligt. Hanen är där ibland och gör visserligen aggressiva utfall men stannar oftare lite på håll och verkar undra vad fan hon håller på med. Har ni varit med om liknande positionering eller har någon teori?

    Jag har ju aldrig fått lek på dom, men haft dom i drygt två år, men nu har de det bättre än nånsin så en idé är att det är en nästan fullbordad akt som skitit sig och honan får stå i skamvrån. Men nu har det gått snart två veckor!?...
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    #2
    Hej Kalle-maja!

    Jag hade samma problem med mitt buescherin par. Mobbandet av honan pågick i ca en månad. Det utlöstes av att jag ändrade inredningen i akvariet och slutade när jag flyttade dem till ett 200liters istället för det 540 de gick i tidigare.. Ett tag var jag säker på att det var två hanar jag hade. Nu går det lite upp och ner, men hitintills har det inte varit så allvarligt.. Han är iallafall en riktig surpuppa hanen. Ingen fisk i akvariet går säker mot honom..

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Hej annaedlund,

      Kul att höra från någon annan med samma firre. Ser desssutom ut som att vi har samma variant - "Kamakonde". Nu har min hona åter tagit plats mer normalt bland håligheterna på bottenplanet. Det jag oroade mig för var att hon skulle varit sjuk då hon aldrig gjort just så här tidigare. Den position din hona tar känner jag igen från andra arter, högt upp i ett hörn mer eller mindre vertikalt vinklad, men min hona stod mitt i karet väl synliga av alla hela tiden och dessutom helt horisontell fast med överkroppen 90 grader utåtvinklad.

      Men men, nu verkar läget ha normaliserats. Hur länge har du haft dina? Har de lekt eller visat lektendenser?

      Kommentar

      • annaedlund
        Användare
        • oktober 2005
        • 73

        #4
        Nej Ingen lek och inga lektendenser vad jag vet..- De har rätt nyligen dvs sen flytten i augusti börjat närma sig varandra utan att hanen får spel och jagar iväg henne. De har vid flera tillfällen t o m simmat bredvid varandra och delat samma stenröse. Annars har de var sitt på varsin sida i akvariet.

        Men jag vet inte riktigt hur de leker dvs vilka tecken ska man kolla efter..

        Jag köpte dem i februari och då hade de varsin sida av akvariet- men efter att jag bytte stenar och därmed formen på rösena fick hanen spel och terroriserade honan tills hon såg ut som en pinne och jag trodde hon skulle svälta ihjäl. Men när de flyttade in i sitt nya hem så upphörde hanens terror.

        Jag kan ju tillägga att jag inte är säker på att det är en hona och en hane. Men hanen har ju inte haft ihjäl den andra än och jag har även läst att de är rätt aggro mot sina honor med...

        Annars är de de vackraste fiskarna jag har och en klar favorit! Så jag hoppas på lek!

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Du kan vara säker på att det är ett par om de gör så här: hanen uppvaktar honan genom att "stajla" lite med uppspärrade fenor ofta lite snett uppåtvinklad och med kroppen i ett flackt "S". Honan tar nästa initiativ genom att med utfällda gällock göra ett snabbt utfall, som jag kallar kindpuss, där hon vinkelrätt mot hanen simmar fram och petar till honom i trakten kring hjällocket. Längre än så har jag inte kommit förutom att hanen ibland grävt lite på något ställe han tycker verkar bra.

          Observera att om du har två hanar så kan en aggression mycket väl se liknande ut som beskrivningen ovan d v s den ena markerar med utspända gällock mot den andra. Det bör dock avslutas av någon slags dominans medan om det är ett par ska leda vidare till samförstånd och där dom efter riualiserandet rekar runt lite bland lämpliga yngelhålor.

          Observera att mina beteendebeskrivningar är egenupplevda och tolkade. Det kan alltså vara så att det jag beskriver inte är representativt för alla buescherifiskar eller t o m delvis feltolkat. Men just därför är det intressant att bolla lite erfarenheter mellan varandra. Keep in touch.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Efter drygt två års koppleriverksamhet börjar jag starkt misstänka att jag har två hanar. Det känns på gränsen till pinsamt men jag är fortfarande osäker. Vad som gör att jag inte längre tror på att mina fiskar har en heterosexuell relation är att:

            1) Dom aldrig har lekt trots typ alla förutsättningar har getts.

            2) Dom är ganska gamla, exakt lika långa och börjar se gubbigt pannpuckliga ut.

            3) Dom har börjat liplocka på ett destruktivt sätt som bara killar kan. (En hane kan ibland liplocka en hona för att se om hon är "värdig nog" men dom här börjar nästan ta kål på varandra).

            Det som gjort att jag aldrig tvivlat tillräckligt förut är att jag dels blint trott på affären där jag köpt dom som ett par och dels tolkat in ett beteende som en uppvaktningsritual(kindpussen).

            Visst ska man lära av egna erfarenheter men det här känns för långsamt. Ska nu beställa minst fem ungdjur av samma sort(kamakonde) och se vad som händer.

            Jag är tacksam för alla erfarenheter ni kan dela av er om den här fisken, t ex om ni sett att hanen blir större än honan.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Mm, jag har Kamakonde med. Min hane är betydligt större (även om honan är snyggare). Sedan de parade ut har de producerat små kullar nästan oavbrutet i två års tid. Det låter onekligen som att du har två hanar. Hur stora är de? Jag tror inte att det är nödvändigt att byta ut dem. Testa istället att komplettera med 2-3 stycken som du tror är honor och plocka sedan bort överskottet när de börjar leka. Snygg fisk. Klart coolaste prinsessan.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              Arbetssätt...