ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiklasL

    ljusramp

    Jag råkade impulsköpa ett ett begaganat akvarium härom dagen- det var tänkt att bli ett karantänakvarium på 65 liter ca för att behandla sjuka fiskar i, men blev ett impulsköp i rostfritt på 60*60*60 cm (=ca 220 L). Den hemmagjorda ljusrampen jag fick med är ganska murken och eländig, så jag undrar om någon har tips på hur jag på ett enkelt sätt kan bygga en ny. Eller om ni vet om det finns fabrikstillverkade och färdiga ramper på 60 cm att köpa. Eftersom karet är 60 högt misstänker jag att det krävs ganska kraftiga lysrör, men finns det korta sådana?

    Niklas.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Välkommen till forumet Niklas!

    60 cm är standardmått för lysrörsramper, finns med för 1 eller 2 lysrör på 15w.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • NiklasL

      #3
      ljusramp

      Tack.
      Räcker ett par 15-watts lysrrör? Jag tänkte att ljuset har lång väg att gå...
      Det finns visst en ny standard- T5, ska jag skaffa en ramp för såna eller gamla vanliga varianten- T8?

      Niklas

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Det finns en variant med T5 där det är 2 korta rör(ser ut som det men det är 1 tror jag) som skulle passa kanon till den burken om du vill ha lite ljus i burken. Jag vet att dom har sånna på akvarielagret så ring o kolla med dom va dom.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • NiklasL

          #5
          Tack för tipset, ska kolla med Akvarielagret.

          Niklas

          Kommentar

          Arbetssätt...