Skillnad på fisk och fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaggan
    Användare
    • november 2006
    • 61

    Skillnad på fisk och fisk

    Införskaffade för drygt 2 månader sedan ett Jaguarpar som jag hittade hos en av ortens Zooaffärer. Hanen är och nosar på 30cm och honan då ett gäng cm kortare. Har haft Jaguarer förut och hade då problem att hitta lämpliga invånare. Paret jagade livet ur det mesta och hanen hade ett väldigt hett temprament. Dom fiskarna som jag införskaffat nu visar upp ett helt annat humör. Dom går i skrivande stund tillsammans med ett 1 par Fengäddor (40cm) och ett par P.Polleni (15+) , en lite udda mix men det fungerar perfekt.
    Jaguarparet har lekt och inga större blesyrer på Fengädorna eller Polleniparet. Detta Jaggapar skiljer sig verkligen från det förra. Dom här uppför sig mer som Påfåglar och min poäng med detta inlägg är att skillnaden kan vara ganska stor från individ till individ. Nån som varit med om liknande ?
  • Tobias_Bylund
    Användare
    • november 2006
    • 38

    #2
    japp vart med om detta på flera arter dock mindre fiskar är mer personliga en man tror
    Mvh//Tobbe

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Japp det stämmer bra det, det är ju det som är en del av tjusningen med centralamerikanare tycker jag, dom blir alla olika "personligheter"

      Ps. välkommen till forumet. Ds.
      Senast redigerad av JockeB; 15 november 2006, 19:54.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Jaggan
        Användare
        • november 2006
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av Beast
        Japp det stämmer bra det, det är ju det som är en del av tjusningen med centralamerikanare tycker jag, dom blir alla olika "personligheter"

        Ps. välkommen till forumet. Ds.
        Tackar,tackar!
        Är som sagt en nykomling på forumet,men har pysslat med ciklider ganska många år nu. Har plöjt igenom ganska många olika amerikaner och även Malawi.Har dock på "ålderns höst" lugnat mej och hittat en firre som jag vill ha och det är Jaguarer. Dessutom så släpper jag inte ifrån mej mina Fengäddor, det är nog mina nummer ett, trots att det inte är en ciklid,mäktigare firrar får man leta efter! Är dock ute efter ytterligare ett ciklidpar som jag kan stoppa ner med Jaggorna och Fengäddorna. Skall byta in/sälja Polleniparet. Det är dock lite tunt med "roliga" fiskar här uppe i norr. Man är in dagligen på dom två affärer som vi har här i Skellefteå så man inte missar nåt....

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av Jaggan
          Införskaffade för drygt 2 månader sedan ett Jaguarpar som jag hittade hos en av ortens Zooaffärer. Hanen är och nosar på 30cm och honan då ett gäng cm kortare. Har haft Jaguarer förut och hade då problem att hitta lämpliga invånare. Paret jagade livet ur det mesta och hanen hade ett väldigt hett temprament. Dom fiskarna som jag införskaffat nu visar upp ett helt annat humör. Dom går i skrivande stund tillsammans med ett 1 par Fengäddor (40cm) och ett par P.Polleni (15+) , en lite udda mix men det fungerar perfekt.
          Jaguarparet har lekt och inga större blesyrer på Fengädorna eller Polleniparet. Detta Jaggapar skiljer sig verkligen från det förra. Dom här uppför sig mer som Påfåglar och min poäng med detta inlägg är att skillnaden kan vara ganska stor från individ till individ. Nån som varit med om liknande ?
          Hej hej

          Jo, det är märkligt det här.Mitt jaggapar som har lekt 5 ggr.
          går ihop med Tetracanthus som är 10-15 cm si så där.
          Normalt borde det ju inte gå enl. expertis!

          Jaggorna försvarar naturligtvis sina yngel kraftigt,men inget
          "blodvite" uppstår.Dessutom har jag i samma burk ett fint
          Salvinipar som också har lekt i sin hörna.

          Firrarna tuffar på och det händer inte så mycket av det allvarliga
          slaget.Märkligt.

          Mina Jaggor är inte så stora som dina.Hanen kanske 18 cm.

          Ja kul är det med dessa "individer".

          Mvh

          Håkan

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Jag har ju haft ett jaggapar ett tag nu, idag är de runt 15cm och har lekt några ggr och det jag gillar med dessa är att de är så behärskade liksom. De håller inte på och reagerar på varenda impuls (annan fisk som kommer inom synhåll måste smällas på) men om någon tar sig friheter i deras område så fäller dom ut tunneln till trut o visar vad som gäller, de har en förmåga att inge respekt med detta. Just därför tycker jag Vieja liknande ciklider kan vara lämpligt sällskap till jaggor, de verkar ha så pass olika kroppsspråk att de inte riktigt förstår varann och därför har en lämplig respekt över artgränsen.

            Rent allmänt vad man läst om folks erfarenheter av jaggor och även hur mina är, så är det egentligen en rätt låt oss säga en halvsnäll ciklid för att inte säga för mycket. De är en härlig kontrast till mina viejor o pearsei som just nu (15-20cm är som hormonstinna tonåringar som måste göra upp om allt och inte kan stå stilla en sekund.

            Jag påstår ochså att tjusningen med CA är just att de är så individuella, dels inom arten och framförallt mellan arter, man vet liksom aldrig vilka som kan fungera ihop utan det visar sig.

            Mvh Jari
            Senast redigerad av jarinen; 15 november 2006, 21:33.

            Kommentar

            • Jaggan
              Användare
              • november 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av jarinen
              Jag har ju haft ett jaggapar ett tag nu, idag är de runt 15cm och har lekt några ggr och det jag gillar med dessa är att de är så behärskade liksom. De håller inte på och reagerar på varenda impuls (annan fisk som kommer inom synhåll måste smällas på) men om någon tar sig friheter i deras område så fäller dom ut tunneln till trut o visar vad som gäller, de har en förmåga att inge respekt med detta. Just därför tycker jag Vieja liknande ciklider kan vara lämpligt sällskap till jaggor, de verkar ha så pass olika kroppsspråk att de inte riktigt förstår varann och därför har en lämplig respekt över artgränsen.

              Rent allmänt vad man läst om folks erfarenheter av jaggor och även hur mina är, så är det egentligen en rätt låt oss säga en halvsnäll ciklid för att inte säga för mycket. De är en härlig kontrast till mina viejor o pearsei som just nu (15-20cm är som hormonstinna tonåringar som måste göra upp om allt och inte kan stå stilla en sekund.

              Jag påstår ochså att tjusningen med CA är just att de är så individuella, dels inom arten och framförallt mellan arter, man vet liksom aldrig vilka som kan fungera ihop utan det visar sig.

              Mvh Jari
              Helt rätt det där med tunneln! Mina Jaggahane har ju givetvis sitt hörn och sitt revir,men han blir ju inte direkt vansinnig när någon närmar sig. Mina Fengäddor bryr sig inte så mycket om hans revir, dom glider igenom hans område och då ger han dom en lite puff och gapar med sin tunnel. När Jaggorna lekte så kunde det hända att dom fick sig en smäll men det kan man ju förstå... Men dom har en skön pondus, helt klart! Sen så verkar dom bli sävligare och sävligare med åren...Min hane vet jag inte hur gammal han är,men han gör inte många knop!

              Kommentar

              • Håknil
                Användare
                • december 2005
                • 484

                #8
                Ursprungligen postat av jarinen
                Jag har ju haft ett jaggapar ett tag nu, idag är de runt 15cm och har lekt några ggr och det jag gillar med dessa är att de är så behärskade liksom. De håller inte på och reagerar på varenda impuls (annan fisk som kommer inom synhåll måste smällas på) men om någon tar sig friheter i deras område så fäller dom ut tunneln till trut o visar vad som gäller, de har en förmåga att inge respekt med detta. Just därför tycker jag Vieja liknande ciklider kan vara lämpligt sällskap till jaggor, de verkar ha så pass olika kroppsspråk att de inte riktigt förstår varann och därför har en lämplig respekt över artgränsen.

                Rent allmänt vad man läst om folks erfarenheter av jaggor och även hur mina är, så är det egentligen en rätt låt oss säga en halvsnäll ciklid för att inte säga för mycket. De är en härlig kontrast till mina viejor o pearsei som just nu (15-20cm är som hormonstinna tonåringar som måste göra upp om allt och inte kan stå stilla en sekund.

                Jag påstår ochså att tjusningen med CA är just att de är så individuella, dels inom arten och framförallt mellan arter, man vet liksom aldrig vilka som kan fungera ihop utan det visar sig.

                Mvh Jari
                Jari

                Ditt inlägg är på "pricken"

                Mvh

                Håkan

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Min Zonata hane är obestridd boss i karet men när jaggahanen vädrar gällock så blir han helt konfunderad och backar faktiskt trots dubbla kroppsvikten. Det brukar resultera i att han spöar några andra fiskar som liknar han själv istället i ren frustration .


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Jaggan
                    Användare
                    • november 2006
                    • 61

                    #10
                    Ursprungligen postat av jarinen
                    Min Zonata hane är obestridd boss i karet men när jaggahanen vädrar gällock så blir han helt konfunderad och backar faktiskt trots dubbla kroppsvikten. Det brukar resultera i att han spöar några andra fiskar som liknar han själv istället i ren frustration .


                    Mvh Jari
                    Det är gapet man vill åt! Har ni några tips på var vi här uppe i norr ska kunna få tag på stora ciklider så får ni gärna tipsa!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...