Altolamprologus compressiceps sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niro
    Användare
    • december 2002
    • 12

    Altolamprologus compressiceps sällskap

    Funderar på att skaffa ett 375 liters Tanganyikaakvarium och vill gärna ha ett par Altolamprologus compressiceps i det. Vore tacksam för tips på lämpligt sällskap till dem som passar med hänsyn till temperament och matbehov.
  • Gäst

    #2
    A. compressiceps är ganska lugna fiskar, mina stryker mest omkring utmed bakgrunden och hoppas överraska något yngel, så de kommer inte direkt att stressa sina medinvånare. Vad gäller dem själva så verkar inget kunna sätta dem på plats och mina har inga problem att få tag i mat vid matdags. När jag säger att ingen kan sätta dem på plats så menar jag att de verkar vara fruktansvärt stryktåliga, de bara vänder sidan till och låter den andre stånga sig trött. Har för mig att det beror på att deras fjäll på sidan är tjocka och mycket hårda.

    Vad som kan vara värt att tänka på är att iaf. vissa individer blir ypperliga ägg tjuvar, mina A. compressiceps lyckas otroligt bra med att sno åt sig ägg när någon munruvvare leker. Så fort honan lägger ett ägg simmar de in mot ägget som torpeder och snor åt sig det för att sedan bara vända sidan till den förgrymmade familjefadern och lugnat dra sig tillbaka till sin anfalls plats för att vänta på nästa. Samma sak kan man se när de cirkulerar ovanför mina multisars snäckor för att hitta yngel, de har ett utpräglat rovfisk beteende.

    Vad som verkligen fick mina att skina upp var när de fick flytta in i ett akvarium med BTN moduler som bildade många skrevor och trånga gånger. Här kan de simma omkringa hela dagarna och "kika" runt hörnen eller bara lägga sig och lurpassa i någon skreva.





    //NJ

    Kommentar

    Arbetssätt...