Någon matematiker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    Någon matematiker?

    Hej,

    Har en fundering angående storleken på bottenytan på hörnakvarium vs "vanliga" rektangulära. Är det någon som är matematiskt begåvad och kan hjälpa mig med detta.

    Rektangulära akvarium är ju inga större problem att beräkna, men när det kommer till hörnakvarium....

    Juwel Trigon 350 Measurements: 123 x 87 x 65 cm (L,d,h) (redan där går jag bet, var mäts tex djupet?) Nu är ju rutan välvd också vilket inte gör saken enklare direkt.

    Eller så är det jävligt enkelt och det är jag som gör en tankevurpa då jag funderar kring detta.

    Räta gärna ut mina frågetecken

    Mvh

    Peter
  • davidmon

    #2
    Om det hjälper så kan du tänka dig akvariet som en triangel istället, dvs sidorna är 123cm det borde ge en yta på (123*123)/2=75,6 (kvadratdecimeter).
    Sen kan du plusa till lite för utbuktningen, mins inte hur man räknade det riktigt var ett tag sen jag höll på med detta.

    I detta antagande antas att 123cm är längden på bakstyckena och 87cm är från mitten bak till framrutan samt 65cm är glasets höjd. (123 x 87 x 65 cm (L,d,h))

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Välvd ruta är ju inte lätt att börja räkna på
      Volymen på vanliga hörnkar räknar du ut som vanligt, fast du delar med två.....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Hank
        Välvd ruta är ju inte lätt att börja räkna på
        Hall i en liter vatten och mat hur hogt vattenstandet blir i dm.

        Ytan = 1/vattenstandet
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kalk
          Användare
          • september 2004
          • 26

          #5
          Du kan räkna ut vinkel mellan bakrutorna i grader. Ta bara en gradskiva och kolla det.
          Sen konverterar du den till radianer så här: B = vinkel i grader / (360 / 2*pi)

          Sen kan du räkna bottenytan så här: (B*R*R) /2
          där R är radien alltså längden på bakrutan.

          Hoppas du förstår hur man ska göra.
          Senast redigerad av Kalk; 14 november 2006, 13:28.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Som jag fattat det, så är måttet 123 beräknat framifrån så att säga, alltså från hörn till hörn där frontrutan ansluter till sidorutorna. Djupet sedan är då från mitten på frontglaset till bakersta hörnet. Om man för ett tag bortser från den välvda rutan och räknar att sidorotorna ungefär är detsamma som djupet, skulle måttet då bli 1.23*0.87/"=0,535. Fan skulle behöva se ett sådant på riktigt, fattar ej av Juwels beskrivning hur de menar.

            Om min förnämliga uträkning stämmer på ett ungefär, innebär det att ett rio 300 har större bottenyta 1.21*0.51=0.617

            Hörnakvariet är visserligen 3 cm högre än rio 300, men har också 50 l större volym.

            Är jag ute och cyklar, eller får jag större bottenyta med ett rio 300 än hörnakvariet?

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Såg de två senaste inläggen efter jag skrivit mitt och kruxet är ju att jag ej har köpt karet än, utan försöker luska ut detta innan jag bestämmer mig.

              Får väl köpa ett av varje

              Kommentar

              • ICC
                Användare
                • maj 2006
                • 243

                #8
                Jag vill inte påstå att jag är en matematiker, och jag kan ha fel i mitt resonemang. Skulle jag dock ha "problemet" framför mig skulle jag tänkt så här.
                Om jag sätter ihop 4 likadana akvarier så borde det bli en cirkel ovanifrån sett. Sen är det ju bara att räkna enligt beräkningen av en cylider dvs radien*radien*Pi och sedan dela med 4.
                Det borde bli rätt, eller? Dessutom får man ju med utbuktningen i beräkningen.
                //Ola

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Problemet är väl att den välvda rutan inte är lika bågformad som en fjärdedels cirkel, eller är den det? (Det var länge sen jag såg ett Juwel Trigon live).

                  Jag hade riktigt dåliga betyd i matte i skolan, men när man räknar på vanliga kar så tar man ju LxBxH=Volymen. Vad händer om man tar Volymen/höjden, på ett hörnkar?

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn
                    Problemet är väl att den välvda rutan inte är lika bågformad som en fjärdedels cirkel, eller är den det? (Det var länge sen jag såg ett Juwel Trigon live).

                    Jag hade riktigt dåliga betyd i matte i skolan, men när man räknar på vanliga kar så tar man ju LxBxH=Volymen. Vad händer om man tar Volymen/höjden, på ett hörnkar?

                    Mvh
                    Björn
                    Du får bottenarean! Under förutsättningen att tanken har 90 graders vinkel mellan botten och sidorutor.

                    Det är en variant på det som Ola S redan föreslaget. Men det går ju utan tank, om man bara har den informationen som behövs, vilket man vanligtvis har.
                    Senast redigerad av Havs; 14 november 2006, 13:33.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Pejan
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 204

                      #11
                      Ok, provade nu att räkan enligt ICC och Kalks instruktioner och fick samma resultat, 0,5941..

                      och Björn, tror att det blir samma sak, tänka att smälla ihop 4 av dessa, borde bli en fin cirkel, eller?

                      Kommentar

                      • Kalk
                        Användare
                        • september 2004
                        • 26

                        #12
                        Även om inte rutan är välvd som en perfekt 4-dels cirkel så är den nog väldigt nära. När jag var på akvarieutställningen i malmö så stod det 4 hörnkar mot varandra och dom bildade en ganska perfekt cirkel.

                        Såg de två senaste inläggen efter jag skrivit mitt och kruxet är ju att jag ej har köpt karet än, utan försöker luska ut detta innan jag bestämmer mig.
                        123 x 87 x 65 cm (L,d,h) Blir bottenytan = 59dm2 (0,59m2)
                        Volymen blir 59 * 6,5 = 383,5 liter
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 204

                          #13
                          Tack så väldigt mycket för den snabba hjälpen. Liten besvikelse att konstatera att bottenytan var så pass liten ändå, hade trott att den var större än i tex Rio 300. Skillnaderna är ju inte så stora, men tillräckligt mot bakgrund av att det är 50 liters mindre volym i 300 karet.

                          Tack

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            opppsssss....detta vart läääängesedan..men
                            1. Om man mäter avständet från hörnet till ytterkanten på karet, samt sedan från ytterkant till ytterkant, så kan du räkna ut arean på denna vinkel. Om du sedan mäter från ytterkan/ytterkan´s exakta mitt, och höjden på den räta linje du kan få från denna linje mot rutan, då kan du ränka ut tangenten på denna, och minska felmarginalen ytterligare...

                            Fruktansvärt irriterande när man inte kommer ihåg formeln, men rutan är välvd, så att om man sätter x-antal rutor efter varandra så blir det en cirkel....faaasen...finns det ingen "yngling" som läser matte nu....jag pluggade matte när bilar gick på ånga...!!!

                            DD - kolla om jag kan hitta formeln som jag skrev för ett program (CAD) för enmiljonsmiljardsårsedan
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • salo
                              Användare
                              • april 2002
                              • 314

                              #15
                              Du får dela upp karet i "två delar" en triangel och "bågen", titta på "cirkelsegment" i länken jag bifogar, och beräkna det för sig, den är det bara att slå ihop till en total bottenarea och multiplicer med höjden.



                              /Jonas
                              540 (180x60x50) under uppbyggnad
                              30L Nano under planering
                              Drömmer om ett Nanorev

                              Kommentar

                              Arbetssätt...