Tangyanika info fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Tangyanika info fråga.

    hej,


    jag har letat runt och har inte hittat information om två firsk sorter. tänkte fråga er då om ni har info om följande arter : Lepidolamprologus kendalli och Neolamprologus buesheri.

    det jag gärna vill veta är, hur stora de blir, och ifalla man kan ha dem i ett 240. och vilka andra som skulle kunna vara med arter i ett akvarie med dom,

    har funderingar på att starta upp tnagianika med altolamprologus.c chaitka, någon cyprichromis art och någon brevis ( tex sunspot ikola)



    kan ni ge ett förslag på hur en sådan besättning kan se ut, antal arter, hur många av varje art, sandstorlek, akavarie uppbyggnas osv.. Och om det ärcker med ett innerfilter (juwel innerfilter 1000 liter/t elelr om man skall ha ett ehemi 2228 till med.


    tack alla ni som kan svara.

    mvh
    decimus
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen till forumet.

    Jag har ingen erfarenhet av dessa fiskar men hittade länkar till båda arterna på cichlid-forum:

    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      Tack per, för ditt svar =) kul att entligen vara del av forumet som man har följt med spänning de senaste 2 åren =)

      mvh
      decimus

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Decimus
        har funderingar på att starta upp tnagianika med altolamprologus.c chaitka, någon cyprichromis art och någon brevis ( tex sunspot ikola
        Det är precis vad jag har i mitt 240: Altolamprologus compressiceps "Yellow Chaitika", Cyprichromis leptosoma "Utinta Fluorecent" och Lamprologus brevis "Sunspot Ikola".
        MVH

        Kommentar

        • Rasmus Pedersen
          Användare
          • september 2006
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Decimus
          hej,


          jag har letat runt och har inte hittat information om två firsk sorter. tänkte fråga er då om ni har info om följande arter : Lepidolamprologus kendalli och Neolamprologus buesheri.
          Buescheri går säkert, men de tar säkert ett stort revir.
          Kendalli har jag hört att den ska vara både svår och aggressiv.
          MVH

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            så roligt! hur tycker du det fungerar?

            tror du de skulle fungera med ett par Kendalli med ? så man kan kontrolleta popultaionen av brevisarna,(eller möjligtvis ocellatus ELLER multisar.. som ni ser har jagej bestämt mig...)


            tips på fina färglada cyprisar får gärna ges med..


            förrestenn hur fungerar dina unita, har de alla/hanarnadå) en mer kontstant färgsättning imotsats till tex viktorior som skiftar eftter humör, tex dassig som satan till färgpalett på 2 röda vid matning.

            mvh

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av Decimus
              så roligt! hur tycker du det fungerar?

              tror du de skulle fungera med ett par Kendalli med ? så man kan kontrolleta popultaionen av brevisarna,(eller möjligtvis ocellatus ELLER multisar.. som ni ser har jagej bestämt mig...)


              tips på fina färglada cyprisar får gärna ges med..


              förrestenn hur fungerar dina unita, har de alla/hanarnadå) en mer kontstant färgsättning imotsats till tex viktorior som skiftar eftter humör, tex dassig som satan till färgpalett på 2 röda vid matning.

              mvh
              Det fungerar ganska bra, men jag skulle nog behöva lite fler Altolamprologusar, hanen är väldigt elak mot honan.

              Jag skulle aldrig släppa i Kendalli i mitt kar i alla fall.

              Leptosomahanarna skiftar färg lite efter humör, ibland kan de bli lite svartrandiga nästan. När de spänner sig för honorna får de en väldigt stark färg.
              MVH

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • juni 2006
                • 961

                #8
                ok, hur många altolamprologus c tror du är bra då, jag har samma "problem som ud med att de inte rikigt går ihop. en till hane kanske eller hona?

                varför skulle du inte ha i en kandalli?
                tar dom bravisarna då elleR? eller kanske ger de sig på compreccisepserna?

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Ursprungligen postat av Decimus
                  hej,


                  jag har letat runt och har inte hittat information om två firsk sorter. tänkte fråga er då om ni har info om följande arter : Lepidolamprologus kendalli och Neolamprologus buesheri.

                  det jag gärna vill veta är, hur stora de blir, och ifalla man kan ha dem i ett 240. och vilka andra som skulle kunna vara med arter i ett akvarie med dom,

                  D
                  Jag har N buescheri och tycker att det är en mycket spännande fisk. Som minst har jag hållit ett par i ett 100-litersakvarium och det fungerade bra. Lek har jag dock aldrig lyckats få på dom. Det som jag tycker är mest spännande med dom är att deras relation sinsemellan är väldigt dynamisk. Mitt par har hållit ihop i två år och dom ständigt både gnabbas och kelar med varandra.

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 961

                    #10
                    ok, så skulle buesheri kunna fungera med de senaroi jag tidigare angivit?

                    och vilken dynamikt skulle man ha tex 1 par chitka, cyprichromis 6+2, lamprologus sunspot ikola kanske 3+6 (eller?) och buesherie elelr kandealli,

                    har för övrigt kollat på hästnosar, doch inte eretmodus, menkanse nån av de andra?


                    va tycker ni, har ni några andra förslag jag är öpen för tips, enda kriteriet, roliga och färgranna.

                    mvh

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Buescheri passar nog i de flesta sällskap bara dom har något eget ställe att husera på. Den är inte riktigt så tuff som den kan se ut då t ex hanen är väldigt aggressiv mot honan tidvis. En J marlieri som konkurrerar om samma utrymme vinner mot en buescheri och cyprichromis med sina blixtsnabba utfall kan störa dom rejält.

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        #12
                        jha ok, för de ser ju hur fina ut som helst. kanske inte en braide då jag har tänkt ha en J.Gombe elelr ngt liknade, har du jullar, vilken sort tycker du jag börha?

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          I 100-literskaret hade jag dom tillsammans med en liten koloni J "gombe", alltså den lilla transcriptusvarianten som är tecknad som en marlieri, och det var en väldigt trevlig kombo.

                          Kommentar

                          • Decimus
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 961

                            #14
                            ok, då blir det nog gombe, för den e finer =)

                            härligt med bra tips =)

                            ok vilken inredning tycker du är bra till angyanika,snad med lite växtrer elelr sand å inga växter, eller vad fungerar ? med tanke på de sorter jag angivit ?

                            //decimus

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Växter är alltid trevligt tycker jag och tanganyikafiskarna i sig är sällan något problem. Dom gräver inte runt särskilt mycket och käkar oftast helst zooplankton och smådjur. Ett problem jag har med växterna är att jag har i en del salt i vattnet, som kanske är onödigt, vilket en del växter inte verkar trivas med. Anubias och javaormbunkar är tåliga och lätta att få att trivas. Vallisneria är lite av en standardväxt i en tanganyikaburk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...