Eheim prof. 2028 uppstart snabb hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • juni 2002
    • 78

    Eheim prof. 2028 uppstart snabb hjälp

    Ska just sätta igång pumpen till det nya karet, har aldrig haft ytterfillter innan.
    I instruktionen står det, tryck på knappen några gånger, och fyll upp filtret med vatten.
    När jag gör det hör jag att det kommer in vatten i filtret, dock väldigt lite. och det bubblar i utblåsröret i karet. För att fylla filtret på detta sätt får jag nog trycka 100 grr på knappen, ska det vara så?
    Testade att sätta igång det, men den kör tomt bara..
    Snabba råd uppskattas
    Ha en trevlig fredagskväll!
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Tryck 100 gånger på knappen om så krävs, det ska ju inte göras så ofta.

    Jag har ingen erfarenhet av filtret ifråga. Men när det gäller ytterfilter så är det allmänt trixigt oavsett märke. Sug in i utblåsslangen tills filtret är fullt. Starta sedan igen. Så länge du inte har fullt med vatten i filterbehållaren får du aldrig igång det!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • engstedt
      Användare
      • juni 2002
      • 78

      #3
      Ok! Jevligt kass instruktionsbok isf.
      "Tryck långsamt på knappen och släpp upp försiktigt. Upprepa några gånger." Med betoning på några... :/
      Fyller upp filtret med vatten istället, känns som det går snabbare.

      /O
      _______________________
      400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

      Kommentar

      • pewe
        Användare
        • oktober 2002
        • 62

        #4
        Om man allting är korrekt inkopplat (vilket jag tror du gjort) så skall filtret fyllas av sig själv via hävertprincipen när du för spaken framåt till fullt blås, innan sladden sätts i väggurtaget. Om filtret står under akvariet förstås.

        Den stora knappen är till för att pressa ut de sista luftfickorna ur filtret.

        Kommentar

        • engstedt
          Användare
          • juni 2002
          • 78

          #5
          Ok, måste missat det där med föra spaken framåt, trodde att knappen var till för hävertprincipen.
          Nu fungerar karet, och jag har satt på belysningen och bara sitter och myser med flickvännen. Nu blir det pizza och dagens första öl!
          Trevlig helg sup och svälg.
          _______________________
          400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            jag brukade fylla den till 80% med vatten. sen koppla in den. slå på strömmen o pumpa vid behov.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              100 gånger behövs aldrig men nu verkar det ju funka. Men tänk på att vid nästa vattenbyte kan det börja pysa och fräsa igen och då brukar det behövas tryckas till några gånger. Jag har både II:an och III:an och det är trean som behöver lite kickstart för min del. Mitt står så att jag kan sätta dojan på den och då brukar det trycka ut ordentligt. Tänk bara på att själva knappen ovantill är konstruerad så att den i lägsta läge tar emot inpellerarmarna(propellern) så var lite försiktig. Du hör när de får kontakt.

              Kommentar

              • engstedt
                Användare
                • juni 2002
                • 78

                #8
                Ursprungligen postat av johan_lindgren
                jag brukade fylla den till 80% med vatten. sen koppla in den. slå på strömmen o pumpa vid behov.
                Ok! Du menar väl slå av strömmen och pumpa vid behov? Funkar det att pumpa medans den är igång?
                _______________________
                400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                Kommentar

                • janne63
                  NCS Medlem
                  • augusti 2006
                  • 157

                  #9
                  Det verkar ju som problemet låg i att filtret inte var öppet i och med att spaken inte var i rätt läge. Inte konstigt att det inte funkar då, är spaken i helt fel läge är ju filtret i princip stängt och då suger det nog inget vidare.

                  Har själv satt igång tre stycken utan problem (ett tryck räcker), däremot glömde jag dra ur sladden första gången jag skulle koppla ur och göra rent och det gör jag inte igen .... (Glömmer koppla ur alltså, göra rent får jag kanske göra nångång=

                  Jag är väldigt glad förresten, 3 st. 2028 och alla är knäpptysta.
                  Mvh Janne

                  420, 110 , 620, 120 L SA

                  Kommentar

                  • engstedt
                    Användare
                    • juni 2002
                    • 78

                    #10
                    Spaken var i nedfällt läge, dvs full fräs. Mitt låter lite, vet dock inte hur mycket det ska låta. Men knäpptyst är det inte iaf. Kanske är lite luft som är i det. Vad tror ni? Ska man dra ur kontakten och sen pumpa, är det så det är tänkt?
                    _______________________
                    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Ursprungligen postat av engstedt
                      Ok! Du menar väl slå av strömmen och pumpa vid behov? Funkar det att pumpa medans den är igång?
                      Ja det funkar, det är då jag menar med att impellern och knappen får kontakt.

                      Kommentar

                      • engstedt
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 78

                        #12
                        Förstår vad du menar nu Är försiktig i forts. Trevlig kväll!
                        _______________________
                        400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...