Utveckling av "puckeln" hos Gymnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • april 2002
    • 327

    Utveckling av "puckeln" hos Gymnos

    Under alla dessa av fangst har nere i Uruguay har jag da och da hittat mycket sma vattendrag (=sma laguner) med populationer av Gymnos dar hanarna redan vid 7-8cm. hade fullutvecklade puckeln.
    Inget konstigt tycket man da....deras habitat gjorde sakert att hanarna blev konsmogna tidigare an pa andra, storre vattendrag.
    Men i lordags var jag i en stor lagun som hetter "Laguna de Arnaud" och som ar pa ungefar 700m. ganger 300m.
    Denna lagunen ligger bara nagra fa hundrameter fran en av regionens storsta flod; Rio Olimar.
    Det ar inte vanligt, men nagra fa ganger har det hant att lagunen och floden haft kontakt tack vare oversvamningar.
    Naja, i denna lagunen har jag fangat fisk 3-4 ganger om aret, och under flera ar nu.
    Dar fangar man bl.a. Gymnogeophagus labiatus, Gymnogeophagus gymnogenys, Gymnogeophagus rhabdotus och Geophagus sp.cf."brasiliensis".
    Det som jag alltid har funderat over ar storleken som hanar och honor kan na; 18-20cm. for labiatus och gymnogenyshanar ar inte alls ovanligt.
    Honorna kan na 13-15cm.
    Men i lordags, for forsta gangen fangade vi en hel del exemplar (hanar) av G.labiatus och G.gymnogenys som hade fullutvecklade puckeln (ratt ord och ratt skrivet???) redan vid 5-6cm!!!
    Dessa "dvargar" var kopior av sina slaktingar, till farg, teckning och form.....men det kandes ratt sa markligt att efter sa manga ar fanga hanar pa 18cm och pa 5cm. som var sa lika varandra och som hade lika stor puckeln i forhallande till sin kropp....verkligen markligt.
    Mellan dessa 2 motsatser gick en massa andra hanar mellan 8 och 12cm. som inte hade nagon puckel overhuvudtaget.
    Efter detta ar det svart att tro pa det dar med att storst hane fa flest honor..
    Felipe
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Om jag inte minns helt fel finns det beskrivet hos vissa ciklider att vissa hanar utvecklas till dvärgexemplar och 'tjuvbefruktar' ägg från honor som valt större hanar. Förvisso tror jag att dessa dvärghanar brukar se ut som honor, vilket ju inte de du beskriver gör.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #3
      Nej, det markliga ar just det att dessa "dvargar" ser precis ut som kopior av dem "vanliga" fullvuxna hanarna.
      Men ocksa det att vi har fangat dar minst 25 ganger innan, utan att ha fangat en enda...och nu pa ett par timmar blev det flera st.
      Jag ska dit igen om 4 veckor och da far vi se vad som dyker upp.
      Felipe

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        JAg har skrivit en liten text om detta i FAQ-en http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=682
        I en del svenska sjoar sa finns det bade dvargbestand och stora abborrar. For abborrar ar det viktigt att bli sa stora att de kan ata andra fiskar inklussive abborrar for att vaxa till sig. De sma och de stora ar alltsa ekologiskt skilda.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Felipe
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          JAg har skrivit en liten text om detta i FAQ-en http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=682
          I en del svenska sjoar sa finns det bade dvargbestand och stora abborrar. For abborrar ar det viktigt att bli sa stora att de kan ata andra fiskar inklussive abborrar for att vaxa till sig. De sma och de stora ar alltsa ekologiskt skilda.
          Du menar val samma art?
          Av vilken anledning finns det da dvargbestand och vanliga inom samma sjo?
          Felipe

          Kommentar

          Arbetssätt...